RAT SRL a avut, pe șapte trasee, timp de șapte zile, un autobuz electric Solaris cu care craiovenii au putut să circule gratuit. Deși conducerea RAT nu are încă o situație concretă de la firma producătoare, în ceea ce privește consumul, încărcătura și alte aspecte, experiența a fost una bună îndeosebi pentru călători. Rămâne de văzut ce autobuze va alege să cumpere municipalitatea, atunci când vor fi depuse proiectele pentru accesarea de fonduri europene.
Craiovenii au putut circula, în perioada 8-14 iunie, cu un autobuz electric marca Solaris, care a făcut un „turneu” prin țară pentru a fi prezentat autorităților locale. După cele șapte zile de găzduire a acestui autobuz 100% electric, directorul RAT SRL a explicat pentru Jurnalul Olteniei cum a fost acest experiment atât pentru regie, cât și pentru călători.
„Feedback-ul, per total, este unul pozitiv”
„Pentru călători a fost o chestiune foarte bună, toată lumea a fost încântată și de condiții, și de mai mulți factori, cum ar fi partea de nou, de climatizare. Feedback-ul, per total, este unul pozitiv, iar pe noi ne-a ajutat ca autobuzele să nu mai fie așa de încărcate. Noi nu am tras încă o concluzie, pentru că este un subiect delicat acesta cu transportul electric ecologic. Încă analizăm, pentru că sunt tot felul de variante. Nu avem un feedback vizavi de cum se comportă în timp autobuzul acesta electric, nici de la ei ca producători. Subiectul este de detaliat. În timp, nu se știe cum se comportă”, a explicat directorul RAT SRL, Marcel Tănăsescu.
Societatea care se ocupă de transportul public din municipiu așteaptă, în aceste zile, de la firma Solaris, o situație cu mai multe date tehnice legate de încărcătură, consum și alte detalii obținute pe parcursul celor șapte zile în care autobuzul a mers prin Craiova.
„În momentul de față, cei de la Solaris prelucrează datele pe care le-au obținut aici, în cele șapte zile pe care le-au avut, și urmează ca, în zilele următoare, să ne trimită și nouă situația respectivă. Sunt șapte trasee de analizat, și ca distanță, și ca încărcătură. Vor să facă o situație pe cele șapte zile și pe intervale orare, mai detaliată, și în ceea ce privește consumul”, a mai spus Marcel Tănăsescu.
În ceea ce privește încărcarea, a spus directorul RAT SRL, „cu încărcarea nu a fost nicio problemă, a funcționat totul, a stat la încărcat 6-7 ore pe zi. În prima zi a fost o problemă care s-a rezolvat. Respectivele autobuze au nevoie de o anumită frecvență pe fir, la curent, iar dacă nu se respectă acestea, nu se încarcă la parametri și în timpul estimat de către producător. Însă problema s-a rezolvat, până la urmă”, a conchis Tănăsescu.
Craioveancă: „Nu ne privaţi de bucuria de a circula civilizat”
Oamenii au reacționat și pe Facebook după ce au călătorit cu acest tramvai, chiar pe pagina RAT SRL.
„Super acest autobuz… Vrem asta pentru Craiova… Oameni buni, cereţi asta pentru binele nostru…”, a scris unul dintre utilizatori.
„Vă rugăm puneţi-va oamenii la treaba şi accesaţi autobuzele nepoluante şi elegante, silenţioase cu finanţare 100% din fonduri. Am circulat azi cu un astfel de autobuz (experimental ce-i drept!) şi am avut senzaţia că pluteşte. Nu ne privaţi de bucuria de a circula civilizat. P.S. – Steluţele din recenzie nu sunt în niciun caz pentru autobuzele de pe traseul 3b”, a scris o altă craioveancă, care a oferit o recenzie de trei steluțe din cinci pentru RAT SRL.
Un autobuz precum cel care s-a plimbat o săptămână prin Craiova, Solaris Urbino 12, se ridică la costul de 450.000 de euro cu actuala configurație. Acesta a fost desemnat autobuzul electric al anului 2017 în luna martie a anului trecut, la Bruxelles. Distincția a fost acordată cu prilejul Târgului Internațional de la Hanovra din anul 2016. Autobuzul nu produce șocuri sau vibrații în timpul mersului, este unul 100% electric, iar cu bateria actuală poate parcurge circa 200 de kilometri. Viteza maximă este de 80 kilometri/oră, are 30 de locuri pe scaun și 40 în picioare și se poate regăsi în parcurile auto ale opt țări din Europa.
Reamintim că municipalitatea craioveană vrea să cumpere autobuze electrice, însă pe fonduri europene, nepermițându-și să le achiziționeze din fonduri de la bugetul local.
„Primăria lucrează acum la depunerea proiectelor pe fonduri europene, vorbim de un număr de 30 de autobuze cu combustibil netradițional. Încă nu am ales formula pe care să mergem și acesta este unul dintre motivele pentru care am apelat la cei de la Solaris, ca în periplul lor prin țară să aducă și la Craiova asemenea autobuze, pentru a putea vedea detaliile tehnice ale unor autobuze electrice. Cel puțin acum, ne dorim să luăm astfel de autobuze pe fonduri europene. Sunt prinse și în strategia de dezvoltare, sunt prinse și în planul de mobilitate. Primul pas este cu fonduri europene, este și cofinanțarea foarte mică, este și un proiect nu foarte greu de scris și nu foarte greu de implementat. Până la urmă, este vorba doar despre achiziție de autobuze. Prețul este unul foarte mare, iar la ora actuală nu cred că RAT SRL își pemite, și nici primăria, să achiziționeze un număr foarte mare de asemenea autobuze. Gândiți-vă că prețul este mai mult decât dublu decât un autobuz normal, dar având această facilitate de a putea achiziționa pe fonduri europene, am ales această variantă”, a spus Sorin Manda, administratorul public al Craiovei, înainte ca autobuzul electric să fie dat în uz pe traseele din oraș.