duminică, decembrie 22, 2024

Ultima ora

Sport

Autobuzele din Craiova, sechestrate imaginar

În lumina campaniei electorale care se apropie în municipiul Craiova, pentru scaunul de primar, încep să apară articole care ar putea fi crezute de oricine ca fiind adevărate. Un astfel de material a apărut, luni dimineața, într-o publicație on line, unde cititorii puteau afla că autobuzele din Craiova sunt sechestrate de ANAF, dar și de o bancă la care regia ar avea datorii. Ciudat este că mijloacele de transport în comun circulau în cursul zilei, iar banca ce ar fi sechestrat bunuri și-a primit banii datorați de către societate încă de acum câțiva ani. În momentul de față, RAT SRL are în derulare o eșalonare cu ANAF, care a pornit în ianuarie 2015, în urma unui proces câștigat de ANAF în instanță, scadentă în ianuarie 2020. Bunurile despre care se spune că ar fi sechestrate sunt, de fapt, o garanție, și au fost aprobate pentru a fi astfel prin hotărâre de consiliu local la finele anului 2014. Vorbim aici, printre altele, despre 17 autobuze Solaris din cele 24 achiziționate de Primăria Craiova.

O publicație on line anunța, luni dimineața, că autobuzele din Craiova sunt sechestrate de ANAF, dar și de către o bancă la care societatea RAT SRL ar avea datorii.

Autobuzele din Craiova sunt puse sub sechestru de fisc și de bănci pentru împrumuturi sau datorii ale SRL-ului care administrează transportul public urban. Vehiculele noi ajung la ANAF, mașinile mai vechi și tramvaiele la BRD. Cam așa este împărțeala autobuzelor din Craiova în acest moment”, a scris publicația cu pricina.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Noi nu mai avem credit la BRD”

Ce se întâmplă, de fapt? Directorul general al SC RAT SRL, Marcel Tănăsescu, a explicat pentru Jurnalul Olteniei că nu mai este vorba despre nicio datorie la BRD și că se află în derulare o eșalonare făcută cu ANAF în urma unui proces pierdut de către RAT în urmă cu câțiva ani.

Noi, în momenul de față, nu mai avem credit la BRD. Totodată, este în derulare eșalonarea pe care am făcut-o cu ANAF în 2014 pe o perioadă de cinci ani. Aceasta a început să își producă efectul în ianuarie 2015 și este legată de procesul pe care societatea de transport l-a pierdut cu ANAF legat de diferența de TVA pentru abonamente. Noi suntem cu eșalonarea la zi și mai avem către ANAF, cu scadență în ianuarie 2020, 9.684.905 lei”, a spus Marcel Tănăsescu.

Sechestrul” e, de fapt, o garanție

De fapt, autobuzele despre care se spune că ar fi sub sechestru nu sunt decât o garanție pentru această eșalonare.

Este greșit spus „sechestru”. Este, de fapt, o garanție. Ca să fie totul clar, există o hotărâre de consiliu local prin care s-a constituit ipoteca mobiliară asupra acestor bunuri și pe autobuzele Solaris, pentru că a venit în susținerea acestei eșalonări și primăria, ca proprietar al acelor autobuze. Nu este un sechestru, este o garanție”, a mai precizat directorul RAT SRL, Marcel Tănăsescu.

Hotărârea de consiliu local datează din 18.12.2015 și se referă la „constituirea ipotecii mobiliare asupra unor bunuri aparţinând domeniului privat al municipiului Craiova în favoarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală-Direcţia Regională a Finanţelor Publice Craiova Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Dolj, pentru garantarea obligaţiilor fiscale ce urmează a fi eşalonate de Regia Autonomă de Transport Craiova”. În hotărârea cu pricina, HCL 676/18.12.2014 sunt trecute și bunurile, 25 la număr, pentru care s-a constituit ipoteca mobiliară. Este vorba despre 17 din cele 24 de aubotuze autobuze Solaris Urbino 12 cumpărate de Primăria Craiova, trei autocompactoare, trei automăturători și două utilaje multifuncționale.

Cum s-a ajuns aici?

Totodată, fostul director al RAT SRL și proaspăt administrator public al Craiovei, Sorin Manda, a făcut un scurt istoric al situației, pentru a se înțelege cum s-a ajuns la această ipotecă.

Situația vine dintr-o perioadă din trecut. Articolul respectiv are o doză de adevăr, numai că este prezentat ca și cum ar fi de actualitate. În anii 2007, 2008, 2009, 2010, schema de finanțare pe care RAT o avea cu primăria făcea astfel încât se decontau abonamentele pentru pensionari, însă nu se deconta și TVA-ul. A fost un control al ANAF atunci, care a lăsat ca măsură să se plătească acest TVA. RAT s-a judecat cu ANAF și în 2014, spre a doua parte a anului, s-a pierdut definitiv procesul la Înalta Curte de Casație și Justiție. În ianuarie 2015, RAT a reușit să eșaloneze acea sumă cu ANAF punând garanție mai multe bunuri pe care le avea regia, plus anumite bunuri din partea primăriei, autobuzele noi Solaris”, a explicat Manda.

Legat de creditul pe care RAT SRL l-ar avea la BRD, administratorul public a explicat, la rândul său, că datoria a fost achitată.

În ceea ce privește creditul de la BRD, acesta a fost luat în anul 2007 pentru achiziție de autobuze, 17 MAN Lion‘s City, o achiziție de autobuze second-hand. Până în 2012 nu s-a achitat nimic, doar s-a prorogat termenul de plată. Din 2012 până în anul 2015 la final, am reușit să achităm cele 4 milioane de euro care erau și din banii noștri, dar mai mult printr-o subvenție acordată pe investiții de către Primăria Craiova. La ora actuală, RAT nu are absolut niciun credit cu nicio instituție de credit, nu neapărat cu BRD, iar așa cum își pune întrebarea articolul respectiv, dacă dăm faliment, BRD nu ar avea ce să ia pentru că nu are nicio calitate în acest sens. Bineînțeles că nu se pune problema de faliment. Pentru ANAF avem o rată lunară de 235.000 de lei pe cinci ani, doi ani am achitat, vom achita în continuare”, a mai precizat administratorul public.

Autobuzele Solaris, libere pe străzi

În plus, autobuzele Solaris au circulat normal de-a lungul zilei și nu poate fi vorba despre un sechestru asupra lor.

Lucrurile sunt pe un făgaș normal, se plătesc niște datorii acumulate în trecut, nu suntem în măsură să găsim vinovați, dar deranjează atunci când apar știri de genul acesta, că sunt sechestrate. Noi le vedem pe stradă că merg. Nu înțeleg de ce se fac știri de genul acesta. Probabil că urmează o campanie electorală la primărie și, atunci, trebuie să facă un preambul și să se arunce cu noroi în tot ceea ce poate să fie bun într-o administrație. RAT are datorii, iar perioada pentru care va avea datorii va fi mai mulți ani de aici încolo. Lucrurile nu se pot rezolva peste noapte. Sunt datoriile despre care vorbeam la ANAF, sunt datoriile curente la ANAF, sunt datorii la furnizori, lucrurile nu sunt atât de roz, dar nici negru închis”, a conchis Sorin Manda.

Politica