vineri, noiembrie 15, 2024

Ultima ora

Sport

La Avioane Craiova planează incertitudinea

Ajutorul de stat cerut de Avioane Craiova, la începutul anului, se lasă aşteptat. Pentru moment angajaţii societăţii au de lucru, însă de la anul nu se ştie ce va fi.

Liderul sindical al Avioane Craiova a declarat că încă se aşteaptă un răspuns în privinţa planului de reorganizare a societăţii. S-a cerut un ajutor de stat în cadrul unui program de restructurare care viza redresarea societăţii şi una din măsurile obligatorii pentru ca societatea Avioane Craiova să poată merge înainte ca o societate normală este aceea ca datoriile să se transforme în acţiuni, sau să se găsească o soluţie ca ele să nu mai greveze societatea. Din păcate acel program de restructurare nu a fost aprobat de acţionarul majoritar, de minister. În el erau şi alte măsuri, chiar şi o mică reducere de personal. Marea majoritate a celor care puteau fi disponibilizaţi întruneau condiţii pentru a se pensiona în perioada celor doi ani în care ar fi primit salarii compensatorii. Acest program a fost executat, a fost trimis la acţionar, a fost discutat, din păcate, nu s-a luat încă o hotărâre. În ceea ce priveşte datoriile, noi, şi sindicatul şi administraţia, insistăm să se găsească o soluţie şi este în momentul acesta o discuţie la minister despre găsirea unei soluţii.

Sunt datorii acumulate de-a lungul timpului, dar penalităţile depăşesc suma datoriei efective. Dacă putem să îi reproşăm ceva guvernului Ponta este că nu a dus la capăt ştergerea datoriilor. Domnul Ponta le-a cerut asta miniştrilor, aici la Craiova, dar nu s-a mai concretizat. După eşecul Oltchim, guvernul Ponta s-a ferit şi de privatizări. Într-un fel a fost bine că nu ne-am privatizat pentru că nu am ajuns pe mâna cuiva nepotrivit, iar în alt fel nu este bine pentru că nu avem o situaţie clară în acest moment”, a declarat Victor Peţa.

Policlinica Buna Vestire Craiova

În prezent, cei 330 de angajaţi ai societăţii au de lucru şi nu mai sunt probleme cu salariile. „În acest moment noi lucrăm în principal la avioanele pe care Ministerul Apărării le are în dotare, este vorba de reparaţii de avioane militare IAR 99 Standard şi IAR 99 Șoim, şi, de un an de zile, lucrăm cu firmă din Israel la reparaţia a două avioane Hercules care aparţin unei alte ţări. Și, cred că în următoarea lună primul dintre cele două avioane va zbura spre ţara beneficiară. După ce se termină acestea două sperăm să vină altele. Aşa este şi convenţia, dacă sunt mulţumiţi ne mai trimit şi alte avioane. Începând cu sfârşitul anului 2012 nu au mai existat probleme cu salariile, nici măcar întârzieri. E adevărat am avut o perioadă foarte grea în care aveam restanţe de luni bune la salarii, perioadă în care acordam avansuri de câteva milioane. Acele vremuri au trecut. Nici în acest an nu se pune problema plăţi salariilor, sau a plata utilităţilor, ori a coloaboratorilor. Doamna Lia Olguţa Vasilescu şi pe timpul mandatelor de deputat şi senator ne-a ajutat foarte mult. Ne-a ajutat în sensul că a conştientizat miniştrii Apărării cât şi pe miniştrii Economiei, care au venit la Craiova, au văzut ce înseamnă societatea, ce înseamnă să construieşti avione şi au înţeles că avioanele cu care armata ar fi dorit să zboare erau trase pe dreapta şi nu erau reparate pentru că, chipurile, nu erau bani. Uite că din 2012 s-au găsit bani şi noi ne-am redresat,” a precizat Victor Peţa.

La anul, însă, nu se ştie ce va fi, mai precizează liderul sindical: „Este adevărat, în anul 2017, nu ştim ce va fi. Ar putea să fie un an mai greu pentru că în aceşti ani le-am reparat aproape pe toate. Avem şi alte programe, de piese primare şi mici subansamble, cu societăţi din aviaţia civilă dar e un procent mic din programul nostru, dar speranţa noastră, de mai mulţi ani, este să intrăm pe reparaţia de avioane civile. Avioane Craiova este calificată pentru aceasta. Ne-a ajutat colaborarea cu firma grecească Dedalus Tech care la noi în societate repară avioane şi care ne-a ajutat cu scule, dispozitive, dar şi cu calificarea angajaţilor noştri”.

44 de ani de istorie. Zbuciumată

Întreprinderea de Avioane Craiova a fost înfiinţată în 1972, lângă Craiova, la Gherceşti, cu obiect de activitate fabricarea de avioane militare de vânătoare-bombardament, dar şi de subansamble şi echipamente din domeniul aviatic. Anii 1976 – 1990 au fost unii de glorie pentru fabrica de la Gherceşti. Primul avion fabricat de muncitorii de aici a fost IAR 93, realizat în colaborare cu Republica Federativă Iugoslavia, Forţele Aeriene primind 200 de astfel de aparate. În anii ’80 a fost proiectat, împreună cu Institutul Naţional de Construcţii Aerospaţiale, IAR 99, avion care şi astăzi, în versiunea modernizată IAR 99 ȘOIM se află în serviciul Forţelor Aeriene ale României.

Lucrez în fabrică din 11 noiembrie 1977. Pe vremuri nicio secţie nu avea mai puţin de 300 salariaţi, aproape cât are acum societatea în total. Revoluţia ne-a prins cu 4500 salariaţi. În perioada aceea munceam pentru că aveam un plan foarte mare de avioane. După ce s-a făcut fabrica, s-au făcut avioane IAR 93 în colaborare cu o firmă din fosta republică Iugoslavia. Noi făceam o parte din avion şi pentru noi şi pentru partea Iugoslavă. Era foarte mult de lucru. Lucram în fiecare zi, şi sâmbăta, uneori chiar şi duminica. De sărbători eram chemaţi să lucrăm pentru că era mult de lucru. Erau şi salarii bune şi condiţii bune de lucru”, a povestit Victor Peţa, liderul sindical de la Avioane Craiova.

Costel Bălan, angajat al societăţii de 37 ani, îşi aminteşte: „Aveam două lucruri esenţiale. Un loc de muncă şi o casă. De obicei, înainte de Revoluţie, prin întreprinderi, prin primării se repartizau case. Cine avea de lucru avea şi casă”.

Înainte de ’90 era bine că aveam tot timpul de lucru. Erau şi salariile bunicele. Era mai rău cu disciplina, era ca la armată. Nu aveam sindicat care să ne apere în faţa conducerii, se făceau abuzuri, pedepsiri fără motiv, mutări dintr-o parte în alta fără motiv, penalizări. Acum ne-am învăţat să fim trataţi altfel. În atitudinea faţă de fabrică au fost manageri care nu au avut o atitudine faţă de fabrică şi nu au făcut nimic, şi au fost manageri care au vrut să facă şi nu au putut”, povesteşte şi Marcel Bădescu, angajat de 39 ani la Avioane.

După Revoluţie însă, fabrica de avioane a fost lăsată „să fiarbă în suc propriu”, spune Victor Peţa. Acesta a mai declarat că mulţi comandanţi din Armata Română nu au vrut avionul produs la Craiova.

Am încercat atunci tot felul de târguri, am fost chiar şi la Singapore, însă niciodată o fabrică, oricât de mare ar fi ea, nu poate să vândă armament fără ajutorul şi implicarea statului. A fost o luptă să impunem avioanele Armatei Române. Au fost comandanţi care nu au vrut acest avion, pentru că după Revoluţie fiecare a vrut să beneficieze de ceva, de ieşit afară, de mers în delegaţii, sau alte chestiuni şi ne-am luptat să impunem acest avion care avea toate aprecierile piloţilor străini care au venit aici”, a punctat Victor Peţa

După ’90, societatea a intrat în declin. Ultimul IAR 99 ȘOIM a ieşit pe poarta fabricii în 2008, iar în 2010, fabrica mai avea 1.900 angajaţi. De-a lungul timpului, societatea a adunat datorii şi penalizări estimate la aproape 20 milioane dolari. Autorităţile au încercat de mai multe ori să privatizeze societatea de la Craiova, de fiecare dată, fără succes.

Din cauza unora dintre manageri avem datorii istorice pe care nu o să le putem plăti, la care se adaugă penalizări. Ceea ce e ciudat e că avem datorii către acţionarul majoritar. Nu am putut să rezolvăm problema datoriilor pentru că s-ar fi considera ajutor de stat. Motivul este că societatea are şi alţi acţionari. Noi, angajaţii. Ne-am descurca dacă am scăpa de datorii. Noi am fost de acord şi cu privatizarea, dar nu au prea venit firme serioase. Noi voiam să vină o fabrică serioasă, să avem de lucru, nu să ne transforme în altceva”, a afirmat Marcel Bădescu.

Unii dintre angajaţi au trebuit să accepte faptul că cei din familiile lor trebuia să plece din fabrică: „Am trecut prin mai toate schimbările. După ’90 s-a schimbat regimul. A fost greu când au fost disponibilizări. Între ei a fost şi soţia mea. Noi am fost tineri când ne-am angajat în fabrică şi ne-am format familiile la locul de muncă. La un moment dat, soţia a trebuit să plece. Acum se priveşte dintr-un alt unghi, dacă nu există o implicare şi toţi promit şi când ies pe poartă uită, nu facem nimic”, a spus Bălan.

Avioane Craiova este o societate cu capital majoritar de stat. Ministerul Economiei deţine 81% din acţiuni, restul de acţiuni fiind deţinute de persoane private.

Politica