Ion Prioteasa, despre constructori: „A fost Paştele catolic şi, fiind italieni, au zis că probabil iau o pauză. Acum, probabil vor spune că vine Paştele românesc, pentru că au muncitori din România”
Constructorul de la Centrul Brâncuşi, la care se lucrează în curtea Muzeului de Artă din Craiova, a executat 25% din lucrări în aproximativ un an de la semnarea contractului. Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a detaliat pentru Jurnalul Olteniei mersul acestui proiect, anunţând, totodată, că în vară, craiovenii şi nu numai vor putea merge să facă mişcare la Centrul de Agrement şi Sport din zona aeroportului. Mai mult, în luna mai ar trebui să se încheie şi contractul cu firma spaniolă AZVI, care a reabilitat infrastructura de mişcare a Aeroportului Craiova.
Centrul Internaţional „Constantin Brâncuşi” din Craiova, care se construieşte în curtea Muzeului de Artă, mai are până să fie gata. Cea mai mare problemă aici este, conform preşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Dolj, Ion Prioteasa, lentoarea constructorului. Totuşi, autoritatea judeţeană speră ca acest proiect să fie încheiat până la finele acestui an.
„Centrul Brâncuşi nu mai are legătură cu nimic în ceea ce priveşte fondurile europene. El este executat numai pe banii Consiliului Judeţean Dolj. E o discuţie inclusiv la Comisia Europeană dacă proiectele europene care au fost începute pe bani europeni pot să continue. A fost o cerinţă a craiovenilor, a oltenilor, prin care s-a dorit să se aducă un omagiu lui Brâncuşi. La nivelul întregii ţări nu s-a realizat nimic în ceea ce priveşte Brâncuşi. Vine şi o cifră mai rotundă în ceea ce priveşte anii de la dispariţia sa sau de la naşterea lui, dar şi o cerere expresă a tuturor arhitecţilor din judeţul Dolj care, văzând lucrările arhitectului Dorin Ștefan, au spus că ar fi în folosul comunităţii craiovene să se facă aşa ceva. Noi am spus de atunci că îmbrăţişăm acest proiect pe care îl vrea toată lumea de la Craiova şi îl facem pe banii noştri dacă trebuie. Dacă am avea şi bani europeni, ar fi şi mai bine, dar, indiferent ce s-ar întâmpla, noi îl terminăm. Sigur că am plonjat, într-un fel, cu capul înainte, deşi ştiam că nu o să se termine şi că nu avem cum să îl facem pe fonduri europene, dar l-am început, sperând tot mereu că o să prelungim. Din nefericire, nu am găsit nici cea mai bună firmă care să lucreze acolo. Asta înseamnă licitaţiile. A venit o firmă care este din Italia, a îndeplinit toate condiţiile, însă în momentul în care a început, nu a avut ritmul cuvenit. Sigur că noi o să aplicăm penalităţi, alte chestiuni, dar nu asta încălzeşte lumea. Am hotărât că mergem mai departe, indiferent ce s-ar întâmpla. Chiar dacă ar fi pe bani europeni până la 30 iunie, toate lucrările sunt plătite tot din banii noştri, iar dacă va fi cazul, ni se va rambursa o serie de bani când se va termina. Dar suntem hotărâţi să terminăm. Acest lucru se va petrece în cursul acestui an şi nu mai departe, sperăm. Acum am învăţat această lecţie cu constructorii, care spun că ştiu când încep, dar nu ştiu când termină. Degeaba facem contracte. Sunt foarte rare contractele pe care le-am avut şi care să se termine chiar în ziua respectivă. Mă uit cu nedumerire la unele filme pe care le văd pe Discovery în care constructorii se dau peste cap să termine chiar în ziua respectivă. Probabil că va veni o dată şi la noi când să se întâmple asta”, a precizat preşedintele CJ Dolj.
„Probabil că proiectul este realizat undeva la 25%”
Acesta a punctat faptul că cea mai importantă piesă a lucrării, cea care se va vedea de la suprafaţă, va fi produsă în Marea Britanie şi montată tot de specialişti din această ţară. „În cursul zilei de mâine este o şedinţă de progres cu toate persoanele implicate în proiect, arhitecţi, proiectanţi, ingineri, constructori. Noi îi înnebunim, le creăm o presiune cum nu au mai avut. Nu putem să ne mai întoarcem, nici să luăm altă firmă, nici să facem alte lucruri acum. A fost Paştele catolic şi, fiind italieni, au zis că probabil iau o pauză. Acum, probabil vor spune că vine Paştele românesc, pentru că au muncitori din România. Sunt nişte chestiuni din acestea de parcă nu ar vrea să-şi ia banii. Din punct de vedere al banilor noi nu avem o problemă, numai că vrem să-şi facă lucrările, să ne prezinte facturile şi inginerul de acolo să ne confirme. Probabil că proiectul este realizat undeva la 25%. Este mult de făcut, dar cea mai mare parte a acestei construcţii nu este ceea ce se excavează sau turnările de beton. Cea mai mare parte a investiţiei se execută, de fapt, în Marea Britanie, şi are în vedere acel semnal de sticlă – cum îl numesc specialiştii – de 12 metri înălţime şi latură de 11 metri, cu Oul lui Brâncuşi înăuntru, iar în interiorul acestuia, Pasărea Măiastră. Tot cei din Marea Britanie vor veni să monteze acest semnal de sticlă, urmând să se realizeze şi un transport agabaritic, cred că cel mai grandios transport de acest gen care a fost făcut în România”, a punctat Ion Prioteasa.
Contractul pentru Centrul Internaţional „Constantin Brâncuşi” a fost semnat în data de 12 mai 2015, având ca termen nouă luni de execuţie. Asocierea de firme care s-a înhămat la această lucrare destul de dificilă, cu o valoare de aproximativ 20,8 milioane de lei fără TVA, este formată din San Giorgio Appalti SRL şi Axia SRL.
Centrul pentru Agrement şi Sport, deschis publicului în următoarele luni
Un alt proiect important pentru CJ Dolj, dar şi pentru persoanele iubitoare de mişcare, este Centrul pentru Agrement şi Sport construit în zona Aeroportului Craiova. Acesta a fost gata încă de anul trecut şi reuneşte un teren de fotbal cu gazon natural şi cu nocturnă, dar şi unul multifuncţional cu marcaje pentru fotbal, volei, handbal, cu suprafaţă sintetică. Totodată, acesta mai are săli de fitness, de forţă dar şi saună, pistă de bowling şi perete de căţărat, însă mai are o piesă lipsă pentru a putea fi deschis comunităţii. „Centrul pentru Agrement şi Sport nu are nici un fel de problemă. Toată treaba a fost cu o altă mare anomalie românească, una care a degenerat în ultimii ani. Proiectul a fost terminat la 31 decembrie, deci el nu a avut o problemă de acest fel. Numai că, de exemplu, pentru alimentarea cu energie electrică s-a început din luna iunie. S-au luat autorizaţii, CEZ a făcut licitaţie, după aceea a câştigat o firmă, aceasta a început şi ea treaba. M-am întâlnit cu conducerea acestei firme din Slatina, căreia i-am cerut să impună un ritm. Ne-au spus că, de fapt, trebuie să comande în străinătate, obligatoriu în Germania, la o mare firmă, o staţie electrică de circa 20 de tone care trebuie să fie amplasată. Rugămintea mea a fost să lucreze ce pot să lucreze, pentru că există front de lucru, până când vine acest utilaj. A doua problemă a fost cea cu gazele, unde a fost acelaşi ritm şi acelaşi tipic. În prima parte a lunii mai a trebui să avem o deschidere oficială acolo, pentru că vine şi vremea bună, iar craiovenii trebuie să beneficieze de ceea ce s-a construit acolo”, a detaliat preşedintele Ion Prioteasa.
Lucrările pentru acest centru au fost executate de asocierea de firme Recon – SC MSPORT PRO SRL, în cadrul unui contract cu o valoare de aproximativ 11,5 milioane de lei fără TVA.
„Constructorii au fost foarte buni la aeroport”
Dacă lucrările de la Centrul „Brâncuşi” avansează destul de greu, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre cele executate la reabilitarea infrastructurii de mişcare a Aeroportului Craiova. Aici, constructorul a reuşit o performanţă cum rar s-a mai întâlnit, cel puţin în şantierele din Craiova. „La aeroport suntem în faza de finalizare. E aproape terminată platforma, urmează finisări, sunt lucruri pe care firma trebuie să şi le regleze din punct de vedere financiar. Și astăzi (marţi – n.r.) este o delegaţie la Aeroportul Craiova, pentru a discuta cu conducerea. Sigur, au fost foarte buni constructorii. Nu voi înceta să spun că ceea ce s-a realizat cu pista aeroportului în nici cinci săptămâni eu nu am mai văzut, iar când le povestim altora, aproape că nu ne cred. Dar sunt foarte deficitari în ceea ce priveşte documentele, iar cu fondurile europene nu te joci. Până nu ai ultimul document semnat, parafat, nu poţi să iei banii. Ei vin şi spun că au realizat, dar nu au adus actele. Mai există discuţii de genul acesta, iar dacă vom avea o problemă pe viitor, ea va fi legată de terenurile care sunt în capătul pistei. Pentru acestea va trebui să găsim o formulă, având în vedere că aici se vor amplasa semnalele luminoase ale balizajului. Totodată, avem un demers pe care îl ducem pas cu pas şi care este deosebit de dificil, acela de a mai face rost de teren în partea dreaptă a aeroportului, spre Aeroclubul Oltenia, iar noi să le dăm la schimb un hangar acolo, în aşa fel încât o viitoare dezvoltare a terminalului să se facă în acea zonă. Suntem foarte aproape de o hotărâre de guvern. Nu avem nevoie acum de terenul acesta, dar, cu siguranţă, într-un viitor va fi nevoie. Și am zis că de ce să nu o facem acum, dacă tot este bine. Sigur că aeroportul se poate dezvolta şi spre Craiova, dar cred că i-ar sta mai bine în partea aceasta”, a mai precizat Ion Prioteasa.
Acesta a încheiat cu faptul că, pe viitor, craiovenii ar putea să se aştepte la noi destinaţii de pe Aeroportul Craiova. „Probabil că vom avea o terminare a lucrărilor în cursul lunii mai. Aşteptăm cu interes să se întâlnească board-ul (conducerea – n.r.) firmei Ryanair în cursul lunii iunie sau la începutul lunii iulie, şi ne-am dori foarte mult să vedem că vin şi cu alte destinaţii decât ce avem noi în momentul de faţă”, a conchis preşedintele CJ Dolj.
Societatea spaniolă AZVI este cea care a realizat lucrările pentru acest proiect de reabilitare, pe un contract cu o valoare de 50 de milioane de lei fără TVA.







