Autostrada Craiova-Piteşti, neimportantă pentru Bucureşti

Redactia
9 Min Read

Autostrada Craiova-Piteşti nu va fi gata într-un anumit termen. Nici măcar nu va începe curând construcţia autostrăzii acesteia la care mai toţi craiovenii, oltenii, dar şi companiile care au investit în zonă visează. Asta pentru că, după cum a declarat conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România pentru hotnews.ro, nu există sursă de finanţare pentru ea. Proiectul a fost întârziat şi promis la nesfârşit, iar acum s-a împotmolit.

 

Autostrada Craiova-Piteşti, promisă de guvernul Ponta în mai multe rânduri, s-a împotmolit în lipsa fondurilor. O licitaţie lansată din martie 2013, care recent a împlinit trei ani (la mulţi ani?), pare să se fi încheiat sau, după cum a explicat directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România pentru hotnews.ro, să fi rămas suspendată. „Au rămas agăţate (procedurile pentru autostrada Craiova-Piteşti şi pentru Autostrada de Centură Bucureşti Sud – n.r.) pentru că nu au sursă de finanţare în momentul de faţă. Ambele proceduri de concesiune, de dialog competitiv, sunt suspendate. Și concesiunea intră pe deficitul bugetar, plafonat la nivelul României şi care nu poate fi depăşit”, a declarat Cătălin Homor.

 

Pro Infrastructura: „Ar trebui ca aceste cheltuieli să nu fie băgate în calculul deficitului, ci să se considere investiţii”

 

Declaraţia aceasta nu a surprins aproape pe nimeni. După eşecul concesiunii autostrăzii Comarnic-Braşov, toată lumea s-a aşteptat ca aceeaşi soartă să o aibă şi Craiova-Piteşti. Inclusiv Asociaţia Pro Infrastructura, care are ca misiune susţinerea şi promovarea dezvoltării infrastructurii în România.

„Nu este o surpriză. Tot concesiune a fost şi la Comarnic-Braşov. Concesiunile sunt foarte bune, numai că la noi sunt foarte complicat de finanţat. Băncile nu prea doresc să se implice, iar Craiova-Piteşti nu prea are şanse decât dacă statul îşi asumă să plătească. Mă refer la faptul că, dacă constructorul nu îşi face veniturile anuale, să plătească statul. Numai că, dacă statul îşi asumă, o să ieşim pe deficit şi e un <no go> de la Bruxelles. Ar trebui ca aceste cheltuieli să nu fie băgate în calculul deficitului, ci să se considere investiţii. Să se prezinte argumente, că România trebuie să ajungă din urmă nişte state, să meargă şi companiile care investesc şi produc în România pe nişte autostrăzi. Ar trebui ca autostrada Craiova-Piteşti să se facă, pentru că este necesară în zonă, şi chiar ar trebui continuată până la Timişoara, eventual ocolind Drobeta Turnu Severin cu zona de munte. Noi credem că o să se facă. Problema este când. Banii care se dau pe partea de fonduri europene o să fie alocaţi pe A1, Sibiu-Piteşti, care mănâncă foarte mulţi bani, iar partea cealaltă de alocări merge către A10 şi A3, Câmpia Turzii-Târgu Mureş. După ce s-a rezolvat problema acestora, credem noi că ar urma Craiova şi apoi Moldova. Soluţia ar fi un mix de fonduri: de la buget, europene, credite, de la BEI, BERD, dar trebuie şi garanţii de stat. Marea şansă o avem cu fondurile europene, dar au şi ele nişte limitări de bani şi implică şi o cofinanţare. Pe autostrăzi este de 15% pentru cheltuieli eligibile, însă aici nu intră exproprieri, descărcări arheologice, utilităţi”, a explicat vicepreşedintele şi directorul executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura, Ionuţ Ciurea.

Totodată, la finele lunii martie, cu ocazia anunţului producerii unei maşini la Craiova, reprezentanţii sindicaliştilor de la Ford au subliniat câtă nevoie este de un astfel de drum.

„Construcţia noului model înseamnă poate trei-patru ani de linişte, de siguranţă privind locul de muncă. Avem nevoie de acest model, de încă un model pe lângă acesta, de încă un model de motor. Cu acest nou model sper să se lucreze în două schimburi, începând cu al treilea trimestru al anului viitor. Să vedem ce va spune şi piaţa. Atâta timp cât în zona noastră nu există, nu autostrăzi, străzi decente, cale ferată, este o producţie arhisuficientă pentru Craiova. De cale ferată şi de drumuri decente este nevoie în toată regiunea Oltenia. Dacă nu se va interveni în această direcţie, regiunea Oltenia va deveni cea mai săracă regiune din România. La serviciu sunt toţi angajaţii. Astăzi şi mâine”, declara, atunci, Ovidiu Cioroianu, liderul sindical de la Ford Automobile Craiova.

 

Lanţ uman pentru autostradă. Se vede la Bucureşti?

 

Mai mult, reamintim că, anul trecut, deputatul Florentin Gust ceruse, printr-un amendament, ca în acest an să se aloce 100 milioane de euro pentru începerea construirii autostrăzii, susţinând că aceasta poate fi realizată în trei ani, dacă primeşte finanţare. Cu toate acestea, în bugetul de stat pe 2016 a fost prevăzută suma de 1,5 milioane de euro pentru efectuarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Craiova-Piteşti. Practic, un nou SF, pentru că acela care fusese realizat în trecut a fost făcut pentru un drum expres şi, ulterior, reactualizat pentru licitaţia care durează de trei ani.

"Toate guvernele au şters Oltenia de pe harta infrastucturii. Procedura de concesiune a autostrăzii a fost o aberaţie încă de la început. Eu, de trei ani, spun şi protestez că această autostradă are doar două şanse: ori este prinsă în master-plan, ori este făcută din bugetul statului, printr-un buget multianual. Din păcate Oltenia are prea puţini politicieni bătăioşi şi foarte mulţi găinari cu mize mărunte pentru zonă.

Eu am simţit că guvernanţii nu au treabă cu Oltenia şi din acest motiv am început protestul "Oltenia vrea autostradă", protest care o să îl organizez, lună de lună, până o să conştientizeze toată clasa politică de la Bucureşti şi din Oltenia de importanţa autostrăzii. Este foarte important ca un număr cât mai mare de olteni să adere la acest protest, numai astfel putem să avem la un moment dat autostrada Piteşti Craiova şi astfel vom avea şansa la dezvoltare ca regiune. Sper ca, în şase luni, să facem un lanţ uman suficient de mare încât să ajungă până la Piteşti. Și atunci să văd eu ce politician sau decident de la Bucureşti va ocoli dezvoltarea Olteniei! Din păcate, Oltenia are prea puţini politicieni bătăioşi şi foarte mulţi găinari cu mize mărunte pentru zonă", a declarat deputatul Florentin Gust.

 

În SEAP, autostrada oricum e moartă

Licitaţia pentru „Contract de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea Drumului Expres / Autostrada Craiova – Piteşti*, km 0+000 – km 121+185” a fost lansată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice în data de 9 martie 2013, iar pe portalul SEAP nu a fost publicată nici măcar până acum lista asocierilor de firme care s-au înscris la licitaţie. Aceasta a fost transmisă către mass-media în urma mai multor solicitări. Consorţiile sunt formate din companiile Obrascon Huarte Lain SA – OHL ZS SA, China Communications Construction Company – Dogus Insaat VE Ticaret AS – Egis Projects, Spedition UMB – Tehnostrade – Vectra Service, Strabag AG – Strabag SE – Vinci Construction Grands Projects – Vinci Construction Terassament – Aktor SA – Aktor Concessions SA (denumită Via Subcarpatica) şi Impregilo SpA – Salini SpA. În SEAP mai este menţionat că „opţiunea pentru varianta de drum expres sau varianta de autostradă va fi luată în urma etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi”.

Distribuie acest articol