Fundaţia “Domeniul Otetelişanu”, în parteneriat cu Galeria Danaart şi Arts United, anunţă tabăra de pictură “În câmp electric”, proiect în cadrul unui amplu program de rezidenţe pentru lumea artistică şi industriile creative, derulat la Conacul Otetelişanu.
Evenimentul, organizat cu sprijinul Caran D’Ache România şi al revistei WebCultura, se va desfăşura în perioada 22-30 septembrie, la Conacul Otetelişanu din Beneşti, un sat aflat la 40 de kilometri de Craiova.
Zece artişti sunt invitaţi să imagineze poveşti în casele în care desena, cândva, Constantin Lecca, artistul care-şi adjudeca, pe la 1800, meritul de a fi fost primul de pe aceste meleaguri care să picteze icoane în stil occidental sau primul care, alături de boierii Otetelişeni, să fi tipărit reviste şi cărţi la Craiova. Istoriile vor căpăta culori şi sensuri contemporane, în viziuni cu mesaj – deşi arta flirtează de ani buni cu nihilismul -, sau în linii inspirate de frumos – deşi mai e prea clar unde se sfârşeşte misiunea lor estetică.
În casa Otetelişenilor de la Beneşti s-a născut Petrache Poenaru, membru titular al Academiei Române, fondatorul colegiilor naţionale din Bucureşti şi Craiova. Probabil că cei mai mulţi îl cunosc, însă, mai degrabă drept inventatorul tocului cu rezervor, brevetat la Paris şi Viena în 1827, sub complicatul nume de “condeiul portăreţ alimentându-se el însuşi cu cerneală”.
Păstrând tradiţia deschizătorilor de drumuri, la Beneşti se va testa acum brevetul unui desenator. Pictorii invitaţi în casa Otetelişenilor vor folosi, în premieră, culorile Caran d’Ache, faimoasa linie profesională elveţiană aleasă să poarte mai departe faima caricaturistului francez care, alături de Emile Zola, uimea lumea pe la 1900. Un anume Arnold Schweitzer a împrumutat, în 1915, acest pseudonim celebru, Caran d’Ache, pentru a fonda la Geneva casa elveţiană de excelenţă pentru instrumente de scris şi culori profesionale.
Tot el a inventat un creion special de desen, brevetat cu numele companiei, obiect care între timp a căpătat recunoaştere internaţională. În nuanţe cu atâta istorie poate că ar căpăta alt sens căsuţa albă a boierilor olteni, pierdută acum printre frasinii care însoţesc un drum gălbior ce duce spre biserică. O culă boierească ce rămâne senină în amintirea vremurilor în care Otetelişenii se mândreau cu primele şcoli ridicate în Oltenia sau se întunecă de zarva zilelor în care însuşi Tudor Vladimirescu trecea pe aici, în bubuit de flinte şi în ropotul zecilor de panduri călări, pentru a le tăia capetele jefuitorilor.
O parte dintre lucrările realizate în cadrul acestui program vor fi incluse în Colecţia Otetelişanu, tablourile urmând să fie expuse în cadrul unui eveniment unic, care va avea loc la Galeria Odeon din Bucureşti.
EXCELENŢĂ ÎN STIL CLASIC
Promotor al culturii şi al evenimentelor de înaltă ţinută, Fundaţia “Domeniul Otetelişanu” derulează un amplu program de rezidenţe culturale la Conacul de la Beneşti, serie în care, de la începutul acestei veri, a găzduit mai multe evenimente de anvergură, printre care colocviul pentru excelenţă în presă – organizat cu sprijinul Institutului Polonez, workshop-uri pentru film documentar, sub îndrumarea regizorilor Copel Moscu şi Napoleon Helmis, sau rezidenţe de etnografie, care s-au bucurat de sprijinul mai multor misiuni diplomatice la Bucureşti.
Tabăra de pictură “În câmp electric”, la care au fost invitaţi zece pictori în ascensiune din România şi Franţa, va închide acest sezon al burselor de creaţie, care va fi reluat după câteva săptămâni de vacanţă. Programele destinate industriilor creative sunt derulate pentru a duce mai departe faima boierilor care au pornit din aceste locuri pentru a-şi continua destinul de deschizători de drumuri, iluminaţi şi filantropi.
De numele lor se leagă primele piese de teatru şi de operetă în limba română, primele tipărituri din Oltenia, primele şcoli cu predare în limba română, decizii politice cruciale şi… de ce nu, amintirea celor mai faimoase baluri, organizate la Bucureşti, pe la 1900, în cel mai elegant stil parizian.
CEL MAI SCURT DRUM DE LA UN OM LA ALTUL
Se spune că arta este un lux. Luxul suprem. Imaginaţi-vă gloria de a avea pe perete o lucrare originală semnată de un artist cu faimă! Bate cea mai performantă maşină, uneori chiar şi cel mai bun elicopter. Arta este un semn că există bani, iar cineva care doreşte să-i fie măcar bănuită averea, trebuie să cumpere artă. Cine sunt aceşti oameni? Credinţa populară, cel puţin când vine vorba de pieţele internaţionale, este că oligarhii ruşi sunt cei care investesc, iar legenda şi-a recăpătat sensul în 2011, când iahtul lui Abramovici s-a învârtit insistent în larg în perioada Bienalei de la Veneţia. Probabil că marii jucători de pe pieţele internaţionale de artă chiar sunt persoane din sectorul financiar, care reuşeşsc să înfrunte mai bine vremuri tulburi. Dincolo de asta, însă, arta continuă să însemne şi un continuu apel la suflet şi conştiinţă. Arta rămâne cel mai scurt drum de la un om la altul. Şi, aşa cum au spus alţii înaintea noastră, arta este şi cel mai scurt drum de la om spre sine însuşi. Sigur, am fost avertizaţi că arta cu cei mai mulţi adepţi este arta culinară. Dar îi vom invita, în curând, pe aceşti din urmă artişti în unele călătorii cu Arts United.
Spune Diana Evantia Barca, fondator al revistei de cultură şi artă contemporană Arts United, co-organizator al acestui eveniment
Partener al unor prestigioase instituţii atât din lumea literară, cât şi din cea teatrală, Arts United susţine cu predilecţie artele vizuale, atât ca promotor al acestora, cât şi ca organizator de evenimente de înaltă ţinută. Partener tradiţional al programelor găzduite de Conacul Otetelişanu, Arts United a fost co-organizator al rezidenţelor de pictură având ca invitaţi personalităţi artistice din Republica Moldova şi partener al colocviului pentru excelenţă în presă, evenimente găzduite anul acesta la Beneşti.
UN PROIECT SUSŢINUT DE TEATRUL ODEON
Galeria Danaart a fost fondată, cu cinci ani în urmă, din dorinţa de a reprezenta şi a susţine tinerii artişti. Între timp am căpătat ceva mai multă forţă şi experienţă, astfel încât ne putem asuma următorul pas, acela de a încerca să sprijinim pe termen lung talentele autentice. Oricum, în ultimii ani arta românească a ajuns peste tot în lume, iar artiştii români au expus, expun şi vor face asta acolo unde vor găsi un mediu potrivit. Există deja artişti care au o cotă mare şi care sunt cunoscuţi în Occident. Galeria noastră îşi propune să sprijine dezvoltarea acestora şi să-şi asume reprezentarea lor la nivel naţional sau internaţional. O primă experienţă în acest sens am avut-o cu patru ani în urmă, când am participat la Târgul de Artă Contemporană St-Art 2010, în Strasbourg, Franţa. În urmă cu două săptămâni am startat, la Ciric, în Moldova, un program de rezidenţe de creaţie, care va fi derulat, în măsura posibilităţilor, pe întreaga durată a anului viitor.
Daniela Zbarcea, reprezentant al Danaart Gallery
Galeria Danaart, un proiect susţinut de Teatrul Odeon din Bucureşti, promovează lucrările de artă în galeria online şi la expoziţii. DanaArtGallery reuseşte să reunească artişti cu linii şi viziuni diverse şi profesionişti din diferite domenii, de la colecţionari şi iubitori de artă, la critici, arhitecţi, fotografi, designeri sau scenografi. DanaArtGallery este locul în care artiştii colaborează pentru a crea un cadru plăcut, în care publicul să se poată bucura de artă, într-o atmosferă culturală.
Noi creăm conexiuni prin artă. Tocmai de aceea unul dintre proiectele noastre de referinţă este expoziţia “Conexiuni prin Artă”, organizată în colaborare cu Cafe Verona la Cartureşti.