Spectacolul «De ieri de azi, de azi pentru mâine», la naţionalul craiovean

Redactia

Pe scena Teatrului Naţional “Marin Sorescu” din Craiova a avut loc montarea a două scenarii câştigătoare ale Ediţiei I a proiectului “Fii stăpân pe viaţa ta” derulat de către “Asociaţia tinerii luptă împotriva viciilor mileniului III”. Scenariile au fost realizate de două eleve, Chilom Alexandra de la Liceul Teoretic “Independenţa” Calafat şi Bocai Andreea de la Colegiul Naţional Ştefan Velovan din Craiova şi au fost regizate de Florin Paraschiv.
Sala I.D Sârbu a naţionalului craiovean a fost miercuri, 14 mai plină de cadre didactice, dar şi reprezentanţi ai Brigăzii de Combatere a Criminalităţii, Agenţia Naţională a Traficului de Persoane (ANITP). Spectacolul, intitulat “De ieri de azi, de azi pentru mâine”, a fost realizat cu scopul de a conştientiza societatea de gravitatea acestui tip de infracţionalitate. Piesele de teatru vor fi înregistrate pe dvd-uri pentru ca apoi să fie folosite ca material didactic în şcoli.  Mircea Cornişteanu, directorul Teatrului Naţional a lansat o propunere către ANITP pentru ca exemplele să fie cât mai concludente, tinerilor să le fie prezentate mărturisiri ale victimelor traficului de persoane.
La rândul său, directorul DGASPC Dolj, Florin Stancu, a declarat că aceste proiecte sunt menite să schimbe mentalităţi, să tragă semnale de alarmă.

 Sunt bucuros că se tratează o temă care devine din ce în ce mai stringentă. În cadrul Direcţiei Judeţene de Asistenţă socială şi Protecţia copilului avem un centru pilot care funcţionează pe recuperarea victimelor traficului de persoane, condamnarea şi prinderea acestora. Seneca spunea “O parte din timp ne este răpită, alta ne este sustrasă, alta se scurge. Dar cea mai urâtă pierdere este aceea datorită neglijenţei”. Soluţia este de a preveni, eu fac un apel, să nu fim neglijenţi cu viaţa noastră.
A spus Florin Stancu, director general DGASPC Dolj

Instituţiile specializate în combaterea traficului de persoane, s-au declarat mulţumiţi că din ce în ce mai multe persoane se zbat să învingă traficul de persoane prin aducerea la cunoştinţă a riscurilor.

Aceste spectacole reprezintă efortul şi munca unor oameni care întind o mână de ajutor acelor care au nevoie, încearcă să facă tot ce e posibil pentru a preveni traficul de persoane. Important pentru noi este să luptăm împreună împotriva traficului de persoane, să nu rămânem indiferenţi şi că fiecare dintre noi poate să-şi aducă aportul în această luptă. Încercăm cu toate mijloacele să atragem atenţia asupra pericolelor pe care le prezintă traficul de persoane, să spunem tuturor că nimeni nu este ferit de aceste pericole, toţi trebuie să fim în măsură la momentul oportun să oferim sprijinul unei persoane sau măcar să ştim unde să îndrumăm persoane respectivă. Suntem gata să răspundem mereu la astfel de solicitări.
A spus Maximilian Nicolae, comisar-şef ANTIP

În reprezentarea teatrală “Linişte, aici nu se vorbeşte” a fost relatată povestea a patru personaje care au suferit din cauza traficului de persoane, au supravieţuit şi se află într-un sanatoriu.

Piesa este conturată în jurul unei dureri fizice, reale, revărsate asupra alteia, nemăsurabile, profunde, o durere rar vindecabilă şi psihologică. Tragicul textului concentrează traumele rezultate în urma traficului cu şi de persoane. Am încercat să surprind prin cele patru personaje principale (Ana, Ioan, Gavril şi Ştefan), patru prototipuri ce se regăsesc permanent în această lume, de după suferinţă, fără să scape însă de patimă. M-am gândit la o analiză psihologică, am mers pe principiul că trebuie să ne ascultăm unii pe alţii. M-am axat pe religie şi cum religia influenţează mentalitatea, toate cele patru personaje se inspiră din biblie. Toţi erau într-un sanatoriu şi ajunseseră acolo pentru că avuseseră o traumă, fiecare era afectat de violenţă, Ioan a vrut să meargă să muncească şi a fost abuzat, sunt poveştile care se întâmplă azi în jurul nostru, când merg să muncească în străinătate, se regăsesc în societatea de astăzi. Ana a fost la fel victima violului, a ajuns la prostituţie. Ştefan a avut o traumă psihologică.
A relatat Chilom Alexandra, scenarista piesei “Linişte, aici nu se vorbeşte”

Astfel de cazuri au fost prezentate şi în piesa de teatru “Moira” scrisă de Bocai Andreea.

Titlul reprezintă numele personajului principal, o tânără care îşi programează o operaţie estetică însă cade victima traficului de organe. Această temă am abordat-o în urma unor dezbateri pe care le-am avut la şcoală, cu privire la riscurile la care pot fi supuşi tinerii din ziua de astăzi necolaborând cu familia.
A spus Bocai Andreea, scenarista piesei Moira

author avatar
Redactia
Distribuie acest articol