La început de an, au fost efectuate opt controale tematice la furnizorii de servicii medicale în asistenţa medicală primară. Astfel, au fost identificaţi pensionari care au beneficiat nelegal de prescripţii medicale în cadrul Programului pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor pentru pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de până la 700 lei/lună. Aceştia au declarat în scris că nu au alte venituri, deşi figurau în evidenţele ANAF cu alte venituri impozabile. Compensarea suplimentară de 40% din contravaloarea medicamentelor compensate 90% prescrise de medicii de familie pensionarilor care realizează şi alte venituri în afara celor din pensii, se va recupera de la persoanele care au beneficiat nelegal de acestea.
Furnizori sancţionaţi de CAS Dolj, în luna ianuarie
Pe de altă parte, la doi furnizori au fost identificate servicii medicale raportate către CAS Dolj, dar care nu s-au regăsit în evidenţele cabinetelor medicale sau nu au fost confirmate prin semnatură de către pacient. Pentru serviciile medicale raportate şi neefectuate, furnizorii au fost sancţionaţi cu avertisment scris, diminuarea cu 10% a sumei alocate pentru plata per capita din luna în care au fost identificate serviciile respective şi cu recuperarea contravalorii acestora.
Trei dintre furnizorii verificaţi nu folosesc formularele tipizate obligatorii prevăzute în norme, respectiv cereri de transfer ale pacienţilor la medicul de familie, fapt pentru care au fost sancţionaţi cu avertisment. Alţi doi dintre furnizorii verificaţi nu completează corect şi la zi formularele utilizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, (în fişa pacientului/registrul de consultaţii nu se consemnează numărul talonului de pensie şi cuantumul pensiei pentru pensionarii cu venituri mai mici de 700 lei sau nu se solicită acestora declaraţie pe proprie răspundere privind veniturile realizate. Pentru completarea incorectă şi incompletă a documentelor cabinetelor, furnizorii au fost sancţionaţi cu avertisment şi a fost imputată contravaloarea compensării de 40% din total compensare 90%. De asemenea, doi dintre furnizorii verificaţi nu actualizează evidenţa informatică a bolnavilor cronici transmisă la CAS Dolj, astfel încât aceasta să corespundă cu cea evidenţiată în Registrul de boli cronice. Pentru lipsa concordanţei între cele două evidenţe, furnizorii au fost sancţionaţi cu avertisment scris.
Cristina Mîndreci, expert relaţii publice în cadrul CAS Dolj
Totodată, au fost efectuate trei controale tematice la furnizorii de medicamente compensate şi gratuite în tratamentul ambulatoriu, constatându-se că sunt respectate clauzele contractului de furnizare de medicamente compensate şi gratuite în tratamentul ambulatoriu, încheiat cu C.A.S. Dolj. Alte două controale tematice au fost efectuate la furnizorii de servicii clinice, nefiind constatate nereguli. Probleme nu au fost găsite nici la trei servicii medicale în ambulatoriul de specialitate – medicina dentara. Verificări au fost efectuate şi la furnizorii de servicii medicale care au eliberat concedii medicale si s-a constatat că au fost respectate prevederile legale la emiterea acestora, precum şi două controale inopinate la domiciliul pacienţilor care beneficiază de concedii medicale, constatându-se că aceştia au fost prezenţi la adresa declarată şi urmează programul de recuperare recomandat.