Autoritățile din Dolj nu s-au prea înghesuit la fonduri europene în ultimii ani, multe dintre ele au preferat să plătească salariile personalului din subordine, iar unele au înregistrat prejudicii serioase la bugetul de stat. O arată raportul Curții de Conturi, publicat luna trecută.
Curtea de Conturi a făcut verificări la Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT) din județul Dolj şi a constatat că autorităţile locale sunt preocupate mai mult de plăţile angajaţilor, multe nelegale, decât de atragerea fondurilor europene.
“Raportat la execuția cheltuielilor bugetelor locale din anii precedenți, în anul 2017 se constată o scădere semnificativă a plăților aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, de la 409.880 mii lei în anul 2015 la 103.018 mii lei în anul 2016 și respectiv la 77.146 mii lei în anul 2017, precum și a cheltuielilor de capital, în scădere cu 12% față de anul precedent. Cea mai mare creștere, raportat la anul 2016 au înregistrat-o cheltuielile de personal, respectiv cu 32%”, arată Curtea de Conturi.
Pagube serioase
Mai multe primării și instituții subordonate, dar și Consiliul Județean Dolj au creat, în 2017, prejudicii de 7.930.000 lei bugetului de stat și au înregistrat abateri financiar -contabile de 230.915.000 lei.
“În urma desfășurării a 46 de misiuni de audit financiar și audit de conformitate planificate în anul 2018, la ordonatorii principali de credite ai finanțelor publice locale și la entitățile subordonate/în coordonarea acestora, au fost constatate erori/abateri de la legalitate și regularitate, structurate, în funcție de obiectivul la care au fost consemnate”, arată Curtea de Conturi.
Cele mai mari prejudicii sunt la Calafat, UAT urmat de Primăria Drăgotești, Perișor, Pielești și Primăria Craiova.
Curtea de Conturi vorbeşte de majorări salariale nelegale. Plăţi nelegale pe salarii s-au înregistrat inclusiv al Consiliul Judeţean Dolj.
“Din verificările efectuate cu privire la cheltuielile de personal finanţate din bugetele locale, s-au constatat unele abateri în ceea ce priveşte plata salariilor, a sporurilor şi a altor drepturi de personal, cele mai semnificative fiind consemnate la: U.A.T.M. Calafat, unde s-au acordat angajaților salarii majorate nelegal, la nivelul drepturilor salariale acordate de U.A.T.M. Craiova, constatându-se prejudicii în sumă de 701 mii lei; s-au acordat sume cadou cu ocazia zilei de 8 martie și respectiv a sărbătorilor pascale, în sumă totală de 43 mii lei; U.A.T.M. Băilești, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă totală de 274 mii lei, cauzate de majorarea nejustificată a salariilor acordate angajaților, peste nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar; U.A.T.J. Dolj, unde s-au stabilit drepturile salariale pentru personalul de specialitate prin egalizare cu nivelul maxim al salariului de bază în plată în cadrul altor consilii județene din România, pentru funcții similare, efectuându-se plăți nelegale în sumă de 150 mii lei; U.A.T.C. Perișor, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă de 144 mii lei, cauzate de acordarea nejustificată a sporului de dificultate pentru participarea la comisiile locale de fond funciar; S.C. Compania de Apă Oltenia S.A., unde s-au constatat plăți nelegale în sumă totală de 99 mii lei, cauzate de efectuarea de plăți suplimentare în contul contribuțiilor și a impozitului pe venit; U.A.T.C. Pielești, unde s-au constatat: plăți nelegale în sumă totală de 82 mii lei, cauzate de majorarea nejustificată a salariilor acordate angajaților; – plăți nelegale în sumă totală de 38 mii lei, cauzate de acordarea nelegală a unor indemnizații consilierilor locali; U.A.T.C. Măceșu de Sus, unde: s-a acordat nelegal majorarea de până la 25 de clase de salarizare, pentru participarea în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, în sumă de 76 mii lei; s-au constatat plăți nelegale în sumă totală de 21 mii lei, cauzate de acordarea de cadouri neprevăzute de lege, funcționarilor publici și personalului contractual; U.A.T.C. Șimnicu de Sus, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă totală de 39 mii lei, cauzate de majorarea nejustificată a salariilor acordate angajaților, peste nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar; U.A.T.C. Daneți, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă de 34 mii lei, cauzate deacordarea unor indemnizații de ședință în cuantum mai mare decât cel datorat (3 mii lei), respectiv de acordarea nelegală a unor indemnizații consilierilor locali (31 mii lei); U.A.T.M. Craiova, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă totală de 28 mii lei, cauzate de majorarea nejustificată a salariilor acordate angajaților, peste nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar; Școala Gimnazială Caraula, unde s-au constatat prejudicii în sumă totală de 26 mii lei, cauzate de nerecuperarea, potrivit legii, a indemnizațiilor de concediu medical ce se suportă din bugetul FNUASS; U.A.T.C. Măceșu de Jos, unde s-au acordat salarii majorate peste nivelul prevăzut de Hotărârea de Consiliu Local emisă în acest sens, constatându-se prejudicii în sumă de 22 mii lei; U.A.T.J. Dolj, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă de 21 mii lei, cauzate de acordarea unor drepturi salariale cu depășirea cuantumului indemnizației vicepreședintelui Consiliului Județean; U.A.T.C. Goicea, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă de 21 mii lei, cauzate de nereținerea contribuțiilor prevăzute de lege pentru indemnizațiile acordate consilierilor locali (5 mii lei), respectiv de acordarea nelegală a unor indemnizații consilierilor locali (16 mii lei)”, se arată în raportul Curţii de Conturi.
Prejudicii serioase au fost înregistrate şi la cheltuielile cu bunuri și servicii ale unităţilor administrativ teritoriale. La Primăria Craiova, de exemplu, s-au constatat plăţi nelegale la cheltuielile pentru întreţinere şi reparaţii străzi.
“Din verificările efectuate până la data prezentului raport, s-au constatat o serie de abateri de la legalitate și regularitate în ceea ce privește angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor cu bunuri și servicii ale unităților administrativ – teritoriale, care au condus la efectuarea de plăți nelegale, cele mai semnificative fiind constatate la: U.A.T.M. Calafat, unde s-a constatat achiziția și ulterior scăderea din evidențe a unor materiale de construcții în sumă de 386 mii lei, fără ca entitatea să poată justifica cu documente, utilizarea acestora în activitățile proprii; U.A.T.M. Craiova, unde: la cheltuielile pentru întreținere și reparații străzi, s-au constatat plăți nelegale în sumă de 188 mii lei, pentru care s-au calculat beneficii nerealizate în sumă de 15 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a unor situații de lucrări conținând manoperă și materiale peste cantitățile prevăzute în normele de deviz; la decontările efectuate către Compania de Apă Oltenia, s-au constatat plăți nelegale în sumă de 164 mii lei, pentru care s-au calculat beneficii nerealizate în sumă de 14 mii lei, cauzate de decontarea serviciilor la tarife mai mari decât cele aprobate conform legii (134 mii lei), respectiv 13 de acceptarea la plată a unor cantități de apă potabilă în lipsa documentelor justificative privind consumul (30 mii lei); la cheltuielile pentru reparații construcții deținute și administrate de autoritatea executivă și unitățile de învățământ, s-au constatat plăți nelegale în sumă de 76 mii lei, pentru care s-au calculat beneficii nerealizate în sumă de 6 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a unor situații de lucrări conținând lucrări neexecutate în totalitate; U.A.T.C. Șimnicu de Sus, unde: la plățile efectuate în baza contractului de concesiune prin gestiune delegată a serviciului de iluminat public, s-au constatat plăți nelegale în sumă de 92 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a valorii în lei actualizate în funcție de cursul euro; – s-au constatat plăți nelegale în sumă de 53 mii lei, cauzate de angajarea și plata unor cheltuieli fără legătură cu activitatea primăriei; – s-au constatat plăți nelegale în sumă de 49 mii lei, cauzate de angajarea și plata unor cheltuieli pentru servicii de conducere a contabilității și întocmirea situațiilor financiare trimestriale și anuale, prestate de o persoană care nu deținea autorizările legale; U.A.T.C. Goicea, unde la cheltuielile pentru iluminat public și electrificări, s-au constatat plăți nelegale în sumă de 86 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a cheltuielilor cu energia electrică aferente activității de alimentare cu apă și canalizare, pentru care s-a delegat gestiunea către Compania de Apă Oltenia; U.A.T.J. Dolj, unde la cheltuielile cu bunuri și servicii finanțate prin bugetul ordonatorului terțiar de credite D.G.A.S.P.C. Dolj, s-au constatat prejudicii în sumă totală de 71 mii lei, cauzate de atribuirea directă a unor contracte, la un preț mai mare decât prețul existent pe piață conform SEAP pentru bunuri sau servicii similare; U.A.T.C. Vîrtop, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă totală de 69 mii lei, provenind din plata serviciului de pază efectuat de persoane necalificate și fără atestare, și fără întocmirea documentelor justificative prevăzute de lege; U.A.T.C. Caraula, unde s-au constatat: – plăți nelegale în sumă totală de 67 mii lei, cauzate de plata serviciului de pază efectuat de persoane necalificate și fără atestare, și fără întocmirea documentelor justificative prevăzute de lege; – plăți nelegale în sumă totală de 48 mii lei, cauzate de plata, cu încălcarea prevederilor legale, a serviciilor prestate pentru activitatea de “intervenții în caz de calamități și deszăpezire”; prejudicii în sumă de 23 mii lei, cauzate de scăderea din evidențe, fără documente justificative legal întocmite, a cantității de 3.872 litri motorină; plăți nelegale în sumă totală de 31 mii lei, la lucrările de reparații drum exploatare DE 321, cauzate de decontarea unui număr nejustificat de mare de ore funcționare utilaje; U.A.T.C. Cerăt, unde s-au constatat: plăți nelegale în sumă de 51 mii lei, cauzate de plata unor cheltuieli cu servicii de telefonie și internet, în lipsa unui angajament legal semnat de ordonatorul de credite, și cu încălcarea obligațiilor de bună gestiune a fondurilor publice; – prejudicii în sumă de 43 mii lei, cauzate de suportarea din bugetul local a unor penalități de întârziere, cheltuieli de judecată și cheltuieli de executare silită, în condițiile existenței disponibilităților bănești pentru plata obligației restante; U.A.T.C. Urzicuța, unde la cheltuielile pentru servicii de cercetare, dezvoltare și implementare a Sistemului Avansat de Administrare a Documentelor, au fost constatate plăți nelegale în sumă de 40 mii lei, cauzate de acceptarea la plată a unor documente care nu îndeplineau condițiile legale (factură proforma), emise pentru sume nedatorate; U.A.T.C. Pielești, unde la ordonatorul terțiar de credite Căminul Cultural Pielești, s-au constatat plăți nelegale în sumă de 36 mii lei, pentru servicii de cazare, masă și catering pentru un număr de 100 de persoane cu ocazia evenimentului Festivalul de folclor Vară Pieleșteană, fără a deține documente justificative privind realitatea prestațiilor decontate; UATC Amărăștii de Sus, care a angajat, lichidat, ordonanțat si plătit nejustificat suma de 30 mii lei, reprezentând contravaloare servicii de reevaluare a activelor fixe, către un operator economic care nu deține calitatea de evaluator autorizat potrivit legii; U.A.T.C. Goicea, unde s-au constatat plăți nelegale în sumă de 24 mii lei, cauzate de efectuarea de plăți în numerar cu titlul de contravaloare activitate pază, către persoane fizice cu 14 care nu s-a încheiat un angajament legal și fără deținerea de documente care să certifice realitatea prestației; U.A.T.C. Moțăței, unde la decontarea serviciilor de intervenție la incendii realizate cu tractor cu plug, s-au constatat plăți nelegale în sumă de 22 mii lei, cauzate de decontarea serviciilor fără documente justificative întocmite potrivit legii, care să certifice realitatea serviciului prestat”.
Curtea de Conturi spune că legea a fost încălcată şi în ceea ce priveşte finanţarea activităţilor sportive, “fie prin efectuarea de plăți în lipsa unui contract încheiat în temeiul legii, sau prin efectuarea de plăți direct către Asociația Județeană de Fotbal, în lipsa unei obligații în acest sens”. Primăriile vizate sunt Caraula, Cerăt, Giurgița, Goicea, Măceșu de Sus, Moțăței, Urzicuţa și Vârtop.
“În perioada analizată, categoriile de venituri ce compun încasările bugetare totale au înregistrat dinamici diferite, cele mai pronunțate creșteri fiind înregistrate de veniturile din impozite, taxe, contribuţii, alte vărsăminte, alte venituri (+74%), în timp ce veniturile cu tendința cea mai puțin favorabilă au fost sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată (+22%). Anul 2016 a marcat un punct de inflexiune pentru structura finanțării entităților din administrația locală doljeană, când finanțările europene au redevenit cea mai puțin importantă sursă de finanțare, trendul descendent păstrându-se și în anul 2017”, mai menţionează Curtea de Conturi.