Infrastructura de transport ocupă un loc central în strategia investițională pe care președintele Consiliului Județean (CJ) Dolj, Cosmin Vasile, și-a asumat-o încă de la începutul primului mandat.
În planul amplu de modernizare a drumurilor, administrația județeană a beneficiat de o susținere substanțială din partea Guvernării PSD, în special prin intermediul Programului Național de Investiții „Anghel Saligny“. În urmă cu câteva zile, a fost semnat contractul de finanțare, prin intermediul acestui mecanism, pentru cel de-al doilea tronson al drumului județean 606A, care conectează localitățile Breasta, Coțofenii din Dos, Scăești și Argetoaia, asigurând legătura cu județul Mehedinți.
În condițiile în care, pentru primul tronson, lucrările au demarat deja în această vară, cu fonduri asigurate tot de Guvernul PSD, prin PNI „Anghel Saligny“, întreaga arteră rutieră, cu o lungime de peste 40 de kilometri, va fi adusă la standarde superioare.
Finanțare europeană obținută în premieră națională
Modernizarea urmează să înceapă și pe DJ 641, pe tronsonul Mischii – Ghercești – Pielești – Robănești – Drăgotești – Teslui – limita județului Olt, care măsoară aproape 45 de kilometri, licitația pentru atribuirea contractului de lucrări aflându-se în derulare.
În privința DJ 641, administrația PSD de la nivel județean a marcat o premieră națională, reușind să semneze primul contract de finanțare din fonduri europene aferente Politicii de Coeziune 2021 – 2027, în vederea implementării acestui proiect în valoare de peste 60 de milioane de euro.
„Este cea mai mare valoare a unui contract european, pentru un proiect de reabilitare a unui drum județean, implementat vreodată de CJ Dolj. Sunt mândru de echipa de specialiști a Consiliului Județean, care a reușit să depună prima cerere de finanțare pe acest nou exercițiu bugetar, prin Programul Regional Sud-Vest Oltenia, și am reușit să fim și primii care semnează“, a precizat Cosmin Vasile, președintele CJ Dolj și, totodată, prim-vicepreședintele PSD Dolj.
Drumurile 606A și 641 reprezintă doar primele investiții majore din mandatul actual, având în vedere faptul că infrastructura rutieră reprezintă o prioritate și în Programul de guvernare propus de Partidul Social Democrat. Acesta prevede o alocare de 4 miliarde de lei pentru modernizarea a peste 1.000 de kilometri de drumuri județene neasfaltate, dar pune accent și pe finalizarea investițiilor din PNI „Anghel Saligny“, prin majorarea alocărilor guvernamentale pentru investițiile contractate și susținute de comunități de la bugetele locale, precum și pentru ajustarea prețurilor la materiale.
Bilanț în primul mandat: peste 200 de kilometri modernizați
Noile inițiative ale CJ Dolj constituie o continuare energică a politicii urmărite în perioada 2020 – 2024, când administrația PSD a implementat cu fonduri nerambursabile proiecte în valoare de peste 140 de milioane de euro, pentru reabilitarea sau modernizarea unor drumuri cu lungimea de peste 200 de kilometri.
Reperul major în domeniu îl reprezintă modernizarea DJ 561A Giurgița – Băilești – Plenița – limita județului Mehedinți, care, măsurând aproape 72 de kilometri, este cel mai lung drum județean din Dolj. Artera rutieră conectează localitățile Giurgița, Urzicuța, Afumați, Băilești, Moțăței, Unirea și Plenița, asigurând și legătura cu județul Mehedinți.
Investiția a fost derulată prin 2 proiecte depuse în cadrul Programului Operațional Regional (POR), în valoare totală de aproape 46 de milioane de euro.
„Am reușit să punem pe harta Doljului o nouă arteră rutieră modernizată cu finanțare europeană, la cele mai înalte standarde. Am finalizat astfel o investiție importantă nu doar pentru Consiliul Județean, ci pentru toate comunitățile de pe traseul DJ 561A, o investiție fără precedent prin amploare“, a menționat Cosmin Vasile.
Craiova – Cetate, investiție cu peste 300.000 de beneficiari
Fonduri europene accesate prin POR au alimentat și modernizarea celui de-al doilea drum județean ca lungime, DJ 552 Craiova – Cetate, o investiție substanțială, de peste 50 de milioane de euro.
„Prin intermediul ei, a fost modernizat un drum județean cu lungimea de peste 70 de kilometri, totodată unul dintre drumurile cu cel mai intens trafic din județul nostru. Proiectul a implicat numeroase aspecte complexe – de la foraje la adâncimi de zeci de metri, cum au fost realizate în zona dealurilor din comuna Bucovăț, la reabilitarea podului peste râul Jiu, care nu beneficiase de astfel de lucrări din anii 1950“, a declarat Cosmin Vasile. Modernizarea DJ 552 vine în beneficiul direct al unui areal cu peste 300.000 de locuitori, în condițiile în care drumul traversează teritoriul a 10 localități: municipiul Craiova și comunele Bucovăț, Terpezița, Sălcuța, Vela, Vârtop, Orodel, Caraula, Unirea și Cetate.
Parteneriat transfrontalier reușit
Buna relație de colaborare dezvoltată cu administrațiile din Bulgaria a fost și ea fructificată în vederea îmbunătățirii infrastructurii rutiere. Este și cazul modernizării a 2 tronsoane, cu lungimea cumulată de peste 24 de kilometri, ale DJ 561B Segarcea – Drănic – Padea – Valea Stanciului – Horezu-Poenari – Gângiova – Comoșteni – Zăval, cu fonduri europene în valoare totală de peste 14 milioane de euro, obținute prin Programul INTERREG V-A România – Bulgaria. Din aceeași sursă a fost obținută finanțare și pentru modernizarea DJ 652A, care asigură legătura între zona Aeroportului Internațional Craiova și localitatea Cârcea.
Investiții consistente în rețeaua rutieră au fost realizate de CJ Dolj și cu finanțare nerambursabilă obținută de la Guvernul României, prin cea de-a doua etapă a Programului Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Un bun exemplu este cel al DJ 542, care conectează localitățile Dăbuleni, Amărăștii de Jos și Amărăștii de Sus, asigurând legătura cu județul Olt, modernizat în cadrul unui proiect cu valoarea de aproape 50 de milioane de lei.
Conexiune pentru cule
Drumul comunal 120, între localitățile Țiu și Gogoșu, și un tronson al DJ 606C cuprins între Gogoșu și Ștefănel au fost modernizate de administrația PSD prin investiții finalizate în mandatul precedent – primul cu fonduri proprii, celălalt cu finanțare obținută prin PNDL II. Cele două artere rutiere fac parte din circuitul care asigură accesul la culele din comunele Brabova și Cernătești, monumente istorice restaurate de CJ Dolj și deschise pentru vizitare.
Comandat de PSD Dolj, executat de Inter Regional Management SRL
CMF: 11240017