luni, decembrie 23, 2024

Ultima ora

Sport

„Anul acesta depunem proiectele pe fonduri europene pentru autobuze și tramvaie noi”

Primăria Craiova, împreună cu RAT SRL, au reușit să scrie proiectele pentru accesarea de fonduri europene pentru achiziția de tramvaie, autobuze, dar și pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport și de sistematizare a circulației. Proiectele vor fi depuse anul acesta. Tot până la finele anului, 11% dintre autobuzele pentru transportul de călători, care circulă în municipiul Craiova, vor fi înlocuite, odată cu achiziția a 5 autobuze Solaris și a 5 autobuze second hand, nu mai vechi de anul 2009. Pentru anul viitor, RAT SRL își dorește, de asemenea, să implementeze sistemul de e-ticketing.

Parcul auto al RAT Craiova, societatea care se ocupă de transportul public din municipiu, se va înnoi până la finele anului cu 10 autobuze noi. Jumătate dintre ele vor veni din acordul-cadru pe care Primăria Craiova îl are cu firma poloneză Solaris, iar restul din bugetul propriu al RAT.

„În perioada următoare, urmează să demarăm procedura de achiziție pentru cinci autobuze second hand pe care le-am prevăzut și în lista de investiții pentru anul în curs. Săptămâna viitoare spunem noi că urmează să urcăm tot pachetul în SEAP, să demarăm achiziția acestor cinci autobuze. Nu ne dorim ca ele să fie mai vechi de 2009-2010, ca an de fabricație. Urmează să vedem cum o să ne încadrăm și în suma pe care am bugetat-o pe lista de investiții. Sperăm să ne vină cât mai repede, pentru că avem nevoie de aceste cinci autobuze, și mai sunt cele 5 autobuze pe care le achiziționează Primăria Municipiului Craiova, care ar trebui să vină până la sfârșitul acestui an. Practic, înnoim parcul auto cu 10 autobuze, până la finele anului”, a explicat Marcel Tănăsescu, directorul RAT SRL.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Cele 10 autobuze înseamnă circa 11% din parcul auto existent pentru transportul de călători, neluând în calcul cursele speciale. Odată cu venirea celor 10 autobuze, vor fi retrase din traseu autobuzele care, din punct de vedere estetic, nu arată în regulă și care au o funcționare mai precară.

Două proiecte mari, de circa 20 de milioane de euro fiecare

O completare de autobuze noi, dar și tramvaie, pe care Primăria Craiova o estimează pentru anul viitor, este cea făcută cu proiectele pe fonduri europene.

Conform administratorului public al Craiovei, Sorin Manda, municipalitatea are deja scrise trei proiecte, două mari, de circa 20 de milioane de euro fiecare, și unul de rezervă, pentru achiziția de tramvaie și autobuze, dar și pentru îmbunătățirea infrastructurii și a sistematizării circulației, toate trei fiind proiecte integrate.

„Noi avem două proiecte mari pe care vrem să le depunem, în jur de 20 de milioane de euro fiecare dintre ele, dar și unul de rezervă, toate pentru dezvoltarea transportului. Avem în dezbatere publică cele două acte strategice, Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană și Planul de Mobilitate Urbană. Fără aceste acte nu putem depune proiecte pe fonduri europene. După ce acestea au fost aprobate în cadrul Adunării Generale a Asociaților Zonei Metropolitană Craiova, ele trebuie aprobate și de către fiecare Consiliu Local în parte (pentru Unitățile Administrativ Teritoriale care doresc să acceseze fonduri europene – n.r.). Noi le avem în dezbatere publică în acest moment și urmează ca, la mijlocul lunii octombrie, să se termine această dezbatere publică. Ulterior, trebuie aprobate de Consiliul Local Craiova, cel mai probabil în ședința din luna Octombrie”, a explicat Sorin Manda.

Conform acestuia, unul dintre proiectele integrate se referă la achiziția de 30 de autobuze nonpoluante, proiect care conține și elemente de infrastructură, precum remodelarea unor intersecții, inclusiv cu partea de sistematizare a circulației. Al doilea mare proiect se referă la tramvaie, care cuprinde achiziția a 9 tramvaie, reabilitarea unui tronson de cale de rulare – zona Henry Ford, și substații de redresare, plus elemente de sistematizare a circulației. Al treilea proiect, unul de rezervă, se referă tot la tramvaie, unde este prinsă reabilitarea depoului și achiziția de alte tramvaie, pentru a ajunge la numărul de care RAT SRL are nevoie.

„De ce este și un proiect de rezervă? Dacă, într-un anumit timp pe care ni-l dă Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia (ADR), nu se cheltuiesc banii destinați ADR pentru acest domeniu, așa cum are Craiova 40 de milioane de euro (39,5 milioane de euro plus 500.000 de euro obținuți la schimb cu Drobeta Turnu Severin), cu diferența de bani rămasă se face o selecție pe criteriul competitiv. Iar dacă nu este un proiect deja făcut, fezabil, banii se pierd”, a mai explicat administratorul public.

După aprobarea lor în Consiliul Local, cele două documente strategice vor fi depuse la ADR, pentru a fi verificate.

„Am trecut de proiect scris, de caietele de sarcini. A fost o colaborare foarte bună între Direcția de Fonduri Europene din Primărie și RAT. Toată documentația este făcută. Anul acesta depunem proiectele și, undeva în prima parte a anului viitor, se vor scoate la licitație, cu tot ceea ce înseamnă ele”, a mai precizat Sorin Manda.

Stațiile de așteptare, luate la puricat

În paralel cu aceste proiecte, RAT SRL a început să desfășoare o acțiune pentru întreținerea infrastructurii din stațiile de așteptare. Vorbim aici despre băncuțe, dar și despre realizarea unor stații de așteptare acoperite.

„Avem o acțiune pentru întreținerea băncuțelor montate acum câțiva ani prin stațiile de așteptare, le remediem, au mai fost și vandalizate, și rupte, din diverse motive: timp, cetățeni. Pe partea de amenajare stații, urmează să stabilim, în funcție și de buget, să încercăm să facem, în anumite zone, stații de așteptare călători acoperite. În acest moment, este în faza de început acest proiect, însă când mai avansăm, vom discuta mai în amănunt. Pe partea de stații de așteptare cu traseele de pe fiecare zonă, în momentul de față facem o analiză a ceea ce avem pe traseu. Multe au dispărut, multe au fost vandalizate, facem o inventariere și sperăm ca într-un timp relativ mediu să le înlocuim, poate și sub o altă formă, și să le repunem, pentru ca cetățenii să fie informați legat de ce trasee trec în zona respectivă și la ce frecvență”, a explicat directorul RAT, Marcel Tănăsescu.

Acesta a spus că societatea are în plan să pună la punct și sistemul GPS de pe autobuze, pentru a repune în funcțiune panourile electronice, cele care anunță în cât timp ajunge autobuzul în stație.

„În momentul de față, unde sunt panourile electronice, pe traseele respective sunt alocate autobuze care nu au pe ele montate sistemul de GPS. Este vorba despre autobuzele Solaris pe care le-a achiziționat Primăria pentru RAT și, în momentul de față, nu au GPS pe ele, și este nevoie de așa ceva pentru ca ele să funcționeze. Avem în plan să punem, treptat, pe fiecare traseu, GPS pe autobuze, să ne creăm și o idee asupra frecvenței pe trasee, dar asta ușor-ușor”, a precizat directorul RAT.

E-ticketingul, pus în aplicare în cursul anului viitor?

În ceea ce privește e-ticketingul, un sistem care, în momentul de față, nu este funcțional, RAT SRL îl are în plan pentru implementare în cursul anului viitor. Este vorba despre căsuța montată în unele autobuze, de care călătorul apropie un card sau o cartelă încărcată cu un număr de călătorii și, astfel, își validează călătoria.

„E-ticketingul, în momentul de față, nu este funcțional. Este același lucrul ca și în cazul GPS-ului pe autobuze, nu există pe toate montate acest sistem, acea căsuță de care se poate apropia un card pentru a valida călătoria. Noi am avut și acele automate de bilete, dar și un centru de încărcare pentru acele carduri de călătorie, numai că automatele au fost vandalizate, cetățenii au considerat, de-a lungul timpului, să introducă în ele diverse, începând de la hârtiuțe, crenguțe, iar acum ele sunt retrase din zone. Ele vor fi repoziționate în anumite zone unde considerăm că nu vor fi atât de multe probleme pentru ele. Sistemul de e-ticketing îl avem în plan în cursul anului viitor, pe tot parcul auto RAT, pentru ca orice călător, pe orice mijloc de transport, să își poată valida călătoria cu cardul, încărcat în prealabil cu ce număr de călătorii dorește. Este un subiect foarte amplu și trebuie să îl facem cu foarte mare atenție”, a mai spus Tănăsescu. Până la implementarea acestui sistem, însă, directorul RAT consideră că cel mai practic și mai simplu pentru călătorul din municipiul Craiova ar fi să-și ia un abonament.

„Acesta înseamnă 65 de lei, un preț corect și accesibil în momentul de față. Din informațiile noastre, acest abonament lunar este cel mai ieftin din România. Asta înseamnă că, de la începutul și până la sfârșitul lunii, se călătorește cu tramvaiul și cu autobuzul în Craiova în mod nelimitat, pe orice traseu, cu orice autobuz, oricând”, a punctat directorul RAT.

În continuare ridicăm mașini acolo unde nu sunt parcate regulamentar”

RAT SRL se ocupă, la nivelul municipiului, și de ridicarea mașinilor, momentan cu o autoutilitară închiriată, urmând ca până la finele anului să ajungă și două autoutilitare proprii, pentru care s-a semnat contractul la finele lunii trecute. Conform conducerii societății, actiivitatea de ridicare de mașini merge foarte bine, șoferii începând să parcheze regulamentar și să își dea seama că este mai ușor să parcheze corect decât să aibă mașinile ridicate.

„În prima lună, au fost ridicate circa 350 de mașini. Șoferii încep, ușor-ușor, să respecte aceste reguli. Dacă se stabilesc niște reguli, trebuie să le respectăm. Nu este foarte comod să nu îți găsești mașina, dar știi unde o ai. S-a cam pus ordine în oraș, cu ajutorul celor de la Poliția Locală, pentru că ei stabilesc ce mașină este parcată neregulamentar, și noi nu facem decât să ridicăm mașina, în baza dispoziției dată de ei, să o transportăm, să o depozităm la noi, la sediu. Din discuțiile avute cu Poliția Locală, înțeleg că lumea a început să respecte regulile, pe care, de altfel, trebuie să le respectăm toți. În continuare ridicăm mașini acolo unde nu sunt parcate regulamentar”, a conchis Marcel Tănăsescu.

Craiovenii care sesizează mașini parcate neregulamentar sau care încurcă circulația ori blochează căi de acces, pot suna la Telefonul Cetățeanului – 0251.984 – pentru a sesiza acest aspect. Sesizarea lor merge mai departe la poliție, care constată, dă o dispoziție și cheamă autoutilitara pentru a ridica autovehiculul.

Politica