luni, decembrie 23, 2024

Ultima ora

Sport

Craiova şi Oslo, împreună pentru integrarea socială şi şcolară a elevilor

 

26 de cadre didactice din Craiova au fost selectate pentru a participa la programul „Educaţia poate rupe lanţul sărăciei”, implementat prin fonduri nerambursabile în cadrul granturilor norvegiene. Proiectul a fost prezentat, miercuri, la Primăria Craiova, atât de către reprezentanţii din Bănie, cât şi de către cei din Norvegia, de la Primăria Oslo. Scopul proiectului este integrarea şcolară şi socială a copiilor aflaţi în situaţii de risc social. După elaborarea unei hărţi a elevilor aflaţi în dificultate, în faza a doua a proiectului urmează, în primă fază, înfiinţarea unui centru de integrare socială de tip after-school pentru aceşti copii în Craiova. Ulterior, alte două asemenea centre ar trebui create.

Proiectul „Educaţia poate rupe lanţul sărăciei”, care beneficiază de o finanţare de 60.000 de euro, este unul care îşi doreşte să includă în viaţa şcolară şi cea socială copii care se găsesc în situaţii deosebite.

Proiectul beneficiază de o finanţare nerambursabilă în cadrul granturilor norvegiene, prin Programul de Combatere a Sărăciei. Proiectul este implementat în parteneriat cu Primăria Oslo şi Inspectoratul Școlar Judeţean Dolj, Primăria Oslo fiind promotorul proiectului. Scopul întâlnirii de astăzi constă în prezentarea proiectului pe care noi îl implementăm şi care are ca termen de finalizare luna decembrie 2016”, a explicat Alina Roşca, manager de proiect din partea Primăriei Municipiului Craiova.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Cadrele didactice pot identifica din ciclul primar copiii aflaţi în grupul nostru ţintă”

O prezentare mai amplă a proiectului, în faţa profesorilor selectaţi şi a părţilor implicate, a fost făcută de Claudiu Popescu, responsabil comunicare în cadrul Primăriei Municipiului Craiova. O primă parte a proiectului, care se apropie de final, are ca scop final realizarea unei hărţi a şcolilor cu elevi aflaţi în dificultate. Cele aproximativ 30 de cadre didactice, care au fost deja selectate, vor identifica aceşti copii, iar pe baza statisticilor lor, va fi elaborată harta amintită.

Prima parte a proiectului are ca scop creşterea gradului de integrare şcolară şi socială a elevilor aflaţi în diverse situaţii de risc social din clasele primare şi gimnaziale din şcolile de pe raza municipiului Craiova, prin elaborarea, implementarea şi dezvoltarea la nivel local a unui model de intervenţie în domeniul integrării şcolare şi sociale a elevilor din grupul ţintă. Până la finele anului acesta, 26 de profesori din fiecare dintre şcolile amintite mai sus vor fi instruiţi pentru a putea deveni mediatori sociali. Aceştia vor participa la un training şi, ulterior, fiecare va trebui să identifice elevii aflaţi în situaţii de risc din şcoala fiecăruia. Pe baza acestor statistici va fi realizată o hartă a şcolilor cu elevi aflaţi în dificultate de la nivelul comunităţii locale şi un ghid metodologic de intervenţie pentru cei aflaţi în aceste situaţii. Cadrele didactice au o relaţie foarte apropiată cu elevii şi pot identifica, din ciclul primar, copiii aflaţi în grupul nostru ţintă”, a explicat Claudiu Popescu.

Al doilea proiect începe cu un centru-pilot

În ceea ce priveşte al doilea proiect, care ar urma să dureze cinci ani, Claudiu Popescu a explicat că acesta constă în crearea a trei centre de integrare socială.

Am ajuns la concluzia că este mai oportun să începem cu un singur centru, pentru a vedea exact cum funcţionează şi cum sunt puse activităţile în practică şi, ulterior, să demarăm şi crearea celorlalte două centre. Este mai bine aşa pentru că putem să identificăm exact activităţile pe care trebuie să le desfăşurăm, cât şi anumite probleme pe care este posibil să le întâmpinăm la crearea primului centru şi pe care să ştim să le evităm la celelalte două”, a mai precizat Popescu.

Acesta a spus că se va încerca indentificarea unor corpuri de clădire care aparţin municipalităţii sau care pot fi utilizate în partea a doua a proiectului. Cu această hartă a elevilor aflaţi în situaţii de risc social, în funcţie de zonele cele mai afectate, centrele ar putea fi amplasate în aceste zone.

În Norvegia, o treime dintre elevi abandonează şcoala

Detalii despre proiect au fost oferite şi de către Anniken Sand, reprezentanta Primăriei Oslo la această întâlnire. Ea a precizat de ce sunt atât de importante aceste colaborări şi ce roade pot fi culese din aceste schimburi de experienţă şi de opinii.

Suntem la început cu acest proiect pilot, nu am desfăşurat foarte multe activităţi, dar experienţa acumulată acum va fi baza pe care vom clădi ceva mai târziu. Principalul scop este, desigur, de a lucra la incluziunea copiilor vulnerabili în şcoli şi în societate şi vrem să creştem prezenţa la şcoală şi să reducem renunţarea la studii. Un alt scop este şi să existe o relaţie mai strânsă între părinţii acestor copii şi şcoală. Pentru granturile norvegiene, este de asemenea important ca relaţiile bilaterale să devină mai strânse. Cred că atunci când cunoşti persoane cu alte practici şi cu un fel de a face lucruri, acest lucru te forţează să te gândeşti un pic la felul în care tu faci lucrurile. Ceea ce ţi se pare obişnuit, ajungi să vezi într-o lumină nouă. Vezi lucrurile care sunt bune din ceea ce lucrează alţii, lucrurile care ar putea fi schimbate, iar asta te inspiră. (…) Ne-am întâlnit deja cu profesorii, ceea ce a fost foarte plăcut. Sunt foarte implicaţi pentru elevii lor şi sperăm ca aceste cursuri de pregătire să le ofere inspiraţie în munca lor”, a spus Anniken Sand.

Conform acesteia, în Norvegia, rata de abandon este foarte mare, o treime dintre elevi abandonând şcoala. În primii ani, rata de prezenţă este foarte mică, pentru că sistemul are cerinţe foarte dure.

Trebuie să ai o dovadă că îţi poţi şcoli copilul acasă dacă îl retragi din şcoala publică. Dacă nu poţi face asta, va trebui să ai întâlniri cu cei de la protecţia copilului, aşa că este un sistem foarte strict”, a spus reprezentanta Primăriei Oslo.

Profesor: „Proiectul sprijinit prin Norway Grants este mai mult decât binevenit”

Unul dintre 26 de cadre didactice implicate în proiect, Gabriela Militaru, profesor consilier educativ la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Craiova, a explicat, pentru Jurnalul Olteniei, care este, la nivel aplicativ, beneficiul implementării acestui proiect. Aceasta a punctat că, în şcoala pe care o reprezintă, o mare parte dintre elevi se încadrează într-una dintre situaţiile de risc social.

Proiectul „Educaţia poate rupe lanţul sărăciei” vine în întâmpinarea şcoliilor ale căror cursuri sunt frecventate de copii aflaţi în diverse situaţii de risc social. Vorbim despre elevi aparţinând etniei rome, elevi provenind din familii monoparentale, destrămate sau cu părinţi plecaţi în străinatătate ori cu o situaţie financiară precară. Dat fiind faptul că, la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Craiova, o mare parte dintre elevi se încadrează într-una dintre aceste situaţii, proiectul sprijinit prin Norway Grants este mai mult decât binevenit”, a spus Gabriela Militaru.

Problemele, provocate în special de sărăcie

Mai mult decât atât, aceasta a explicat că profesorii implicaţi vor fi formaţi în ocupaţia de mediator social. Iar cea mai mare provocare cu care aceştia trebuie să se lupte este, în mod deosebit, sărăcia familiilor din care provin elevii.

Până în prezent, în cadrul proiectului a avut loc etapa de selecţie a cadrelor didactice care vor colabora la elaborarea unui model de intervenţie în domeniul integrării şcolare şi sociale a elevilor aflaţi în situaţii de risc social, urmând ca aceştia să fie, mai apoi, formaţi în ocupaţia de mediator social. Competenţele ce urmează a fi dezvoltate în cadrul acestui proiect se pliază pe profilul mediatorului social de care liceul nostru, are nevoie deoarece pot facilita soluţionarea problemelor mai sus amintite, cu care elevii noştri se confruntă. Aceste probleme, provocate, în special, de sărăcia familiilor din care provin elevii, au făcut, de-a lungul timpului, subiectul a numeroase alte proiecte pe care şcoala noastră le-a derulat, proiecte POSDRU de tip „Şcoală după Şcoală”, care s-au dovedit a fi foarte eficiente pe durata de implementare pentru elevii din grupul ţintă. Având în vedere experienţa pozitivă cu acest gen de activităţi, Liceul Tehnologic de Transporturi Auto sprijină iniţiativa Primăriei Craiova de a implementa proiectul „Educaţia poate rupe lanţul sărăciei” la nivelul oraşului în folosul elevilor care vor beneficia de astfel de şanse crescute de acces la educaţie şi de integrare în comunitate”, a conchis Gabriela Militaru.

Politica