Copiii noştri sunt viitorul pentru societate. Pe cât este de adevărat acest lucru pe atât este de trist faptul că, deşi pentru părinţi copiii sunt importanţi, societatea consideră că îi poate manipula oferindu-le un cadru în care să înveţe, dar, în acelaşi timp, refuzându-le şansa.
An de an, sute de copii merg entuziasmaţi la şcoală încurajaţi de părinţii lor atât din punct de vedere moral cât şi din punct de vedere material aceştia având la dispoziţie cele mai frumoase haine şi cele mai bune rechizite pentru a merge cu drag la şcoală. În acelaşi timp, foarte mulţi copii stau acasă din motive financiare părinţii neavând bani să cumpere cele necesare pentru şcoală.
Există comunităţi dezavantajate în care educaţia uneori devine inaccesibilă nu din cauza lipsei şcolilor sau a profesorilor, ci din cauza situaţiei materiale a familiei, propriii părinţi fiind uneori cei care îşi ţin copiii acasă, fie din lipsa banilor, fie să stea cu fraţii mai mici în timp ce părinţii muncesc, fie să muncească ei înşişi.
Copiii din satul Răchita de Jos, comuna doljeană Brabova, unde parcă timpul parcă s-a oprit în loc, fac parte din familii cu posibilităţi reduse care încearcă zi de zi să-şi câştige existenţa, pentru a le oferi condiţii de trai decente şi accesul la educaţia de care micuţii şcolari au nevoie pentru a se integra în societate cel puţin la un nivel minimal.
Aceştia parcurg zilnic 5 kilometri pentru a ajunge la şcoala. Deşi sunt transportaţi cu autobuzul şcolar, pe parcursul perioadei de iarnă micuţii se confruntă cu frigul cumplit, care însă nu reprezintă un obstacol în calea lor, fiind mereu prezenţi la orele de curs. Şcoala reprezintă pentru ei mai mult decât un loc în care îşi desfăşoară activităţile didactice sau un loc în care învaţă, pentru ei şcoala reprezintă locul în care formează prietenii, în care se joacă, în care se simt liberi, în care realizează mai mult decât a achiziţiona cunoştinţe trăind astfel magia copilăriei.
O altă problemă cu care se confruntă elevii este cea a rechizitelor şcolare. Însă şi în acest sens elevii au primit ajutor din partea şcolii primind la începutul anului şcolar un set de rechizite care să reducă astfel cheltuielile părinţilor. Pe de altă parte, elevii beneficiază de materiale didactice care pot fi utilizate doar în cadrul unităţii de învăţământ în mod special în cadrul orelor de arte vizuale şi abilităţi practice şi educaţie fizică şi sport, aceste materiale deja existente în şcoală reprezintă un aspect mai puţin îngrijorător pentru părinţi.
Şcoala încearcă să aducă în prim plan activităţi prin care să prevină abandonul şcolar foarte des întâlnit în general în şcolile din mediul rural. De aceea se încercă o integrare a activităţilor liber alese, recreative şi a celor educative reuşind astfel să se facă educaţie într-un mod mai plăcut lipsit de normele riguroase care susţin procesul instructiv – educativ.
Pe lângă orele de curs la care elevii participă zilnic aceştia sunt mereu dornici să se implice în tot felul de activităţi. O experienţă deosebită pentru ei a fost serbarea de Crăciun la care fiecare dintre ei a depun câte un mic efort pentru ca apoi să se poată prezenta în faţa părinţilor într-un mod onorabil, fiecare învăţând câte o scurtă poezie şi câteva cântece pe care le –au prezentat cu multă emoţie dar în acelaşi timp cu foarte mare entuziasm întrucât ştiau că urmează să apară în orice moment Moş Crăciun pe care îl aşteptau încă de la începutul anului şcolar. Pentru ei Crăciunul semnifică pur şi simplu sărbătoarea cadourilor, iar Moş Crăciun un personaj rupt din basme care vine să-i răsplătească pentru efortul depus pe parcursul anului şcolar, ochii le străluceau cu putere şi cu o privire timidă aceştia păşeau parcă cu teamă pentru a-şi lua cadoul. Şi prin serbarea de 8 Martie elevii s-au remarcat prin realizarea unor mărţişoare şi a unor felicitări pentru mamele lor.
De -a lungul anului şcolar elevii sunt vizitaţi la şcoală de reprezentanţi ai fundaţiei World Vision care îi mai motivează din când în când cu mici atenţii precum fructe, rechizite, cadouri de sărbători. Această acţiune a devenit o tradiţie, iar elevii aşteaptă în fiecare an, oricând, să fie vizitaţi de cineva care să le aducă din nou zâmbetul pe buze cu o mică atenţie.
Elevii de la şcoala din Răchita de Jos nu au posibilitatea să poată vizita nici măcar o dată pe an un muzeu , nu au şansa să poată viziona un spectacol la circ, sau să facă o plimbare prin parc, singura activitate extraşcolară de care au avut parte a fost o vizită la biserica din sat. Deşi sunt dornici de cunoaştere aceştia nu îndrăznesc să viseze la astfel de activităţi cu toate că recunosc că şi-ar dori foarte mult să aibă şansa să meargă într-o mică excursie.
Peste puţin timp urmează săptămâna ,,Să ştii mai multe, să fii mai bun,, sau “Săptămâna altfel”, în cadrul căreia elevii vor desfăşura diverse activităţi şi se vor îndepărta pentru o săptămână de lecţii. Aceştia îşi doresc foarte mult să planteze copaci în curtea şcolii. Fiecare dintre ei vrea să aibă propriul copac pe care să-l îngrijască până ce va creşte şi va ajunge să dea fructe. Elevii visează să ajungă şi ei în Craiova pentru a vizita parcul despre care au auzit atâtea poveşti. Pentru ei o simplă ieşire din satul în care locuiesc reprezintă o mică excursie din simplul fapt că ies din rutină şi păşesc către ceva nou. Orice lucru oricât de mic ar fi pentru ei reprezintă o bucurie, iar mulţumirea li se citeşte în priviri de fiecare dată când povestesc experienţa pe care au avut-o.
Educaţia este singura şansă de a evolua pe treptele nebănuite ale vieţii, deşi aceasta se degradează din ce în ce mai mult, există speranţa ca generaţiile viitoare să valorifice mai mult oportunităţile care le apar în drumul lor spre reuşită deşi performanţele educaţiei sunt reduse în România. Asta pentru că educaţia este considerată mai mult o cheltuială şi nu o investiţie, aşa cum ar trebui apreciată la nivel naţional. Care sunt urmările acestei crunte realităţi pentru generaţiile viitoare şi câţi dintre copiii care provin din familii sărace au şansa de a avea accesul la o astfel de educaţie rămân doar întrebări retorice.







