La şcoală, după noi reguli

Redactia
Noul regulament şcolar al unităţilor de învăţământ preuniversitar a fost publicat recent în Monitorul Oficial. În acest regulament sunt prevăzute reguli ce ţin de conduita profesorului asupra elevilor, de anumite drepturi pe care le au elevii, măsuri ştiute şi înainte atât de personalul din învăţământ cât şi de elevi. 
 
Profesorii nu doar că nu au voie să le aplice corecţii fizice, dar nici verbale, nicidecum emoţionale.Violenţa profesorilor de orice natură nu este permisă, nici faţă de ceilalţi colegi. Totodată, personalului din învăţământul preuniversitar îi este interzis să desfăşoare acţiuni care ar putea afecta imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia. 
Angajaţii unităţilor de învăţământ preuniversitar trebuie să aibă o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil, potrivit regulamentului. 
 
Personalul din învăţământul preuniversitar are obligaţia să sesizeze, după caz, instituţiile publice de asistenţă socială sau educaţională specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor copilului/elevului, inclusiv în legătură cu aspecte care îi afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică.
Constantin Rada, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) Dolj vede o parte din aceste reguli fireşti.
 
Profesorii ştiu că e un lucru firesc, cum să agresez eu ca profesor, elevul? Bineînţeles că şi reciproca este valabilă, elev-profesor, acelaşi lucru şi pentru părinte.
Constantin Rada
 
«Nu stă în apanajul profesorilor să-i însoţească pe transportul şcolar»
 
Profesorii au obligaţia să vegheze la siguranţa elevilor, în incinta unităţii de învăţământ, pe parcursul desfăşurării programului şcolar şi a activităţilor extracurriculare/extraşcolare. Constantin Rada este de acord cu aceste menţionări, dar a ţinut să precizeze că nu este de datoria profesorilor să ia copilul de la domiciliu, să-l ducă la şcoală, iar ulterior să-l însoţească acasă. 
 
Eu am eliminat din ROFUIP(n.r. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar) o prevedere foarte importantă, aceea că profesorii erau obligaţi să însoţească elevii la transportul şcolar, de acasă la şcoală şi invers. Profesorii trebuie să facă instrucţie şi educaţie, nu să însoţească copiii pe transportul şcolar. Pentru asta, primăria să plătească un om, nu mă opun să nu fie însoţiţi copiii, dar în niciun caz de către profesori. Copilul vine la şcoală şi trebuie supravegheat în cele mai bune condiţii. Dacă are o acţiune extraşcolară, vine să viziteze un muzeu, de exemplu, normal că profesorul preia copilul şi îl duce în bună stare înapot, veghează la ceea ce ţine de siguranţa lui.
Constantin Rada
 
Consilierii psihologici lipsesc din şcoli sau nu sunt suficienţi
 
O prevedere din noul regulament şcolar mai spune că unităţile de învăţământ sunt obligate să asigure elevilor servicii complementare cum ar fi: consilierea în scopul orientării profesionale, consilierea psihologică şi socială, prin personal de specialitate.  
În majoritatea şcolilor din Dolj, consilierii psihologici lipsesc cu desăvârşire, sau nu există suficient personal cu asemenea atribuţii.
 
În unităţile de învăţământ din Dolj nu prea există personal de specialitate. Stăm foarte prost la acest capitol, în mod normal ar trebui să fie un consilier la 400 de elevi, probabil noi avem un consilier la peste 1.000 de elevi. În Dolj sunt undeva la 50 de consilieri la 160 şcoli existente. Suntem deficitari aici. La colegiile acestea mari din Craiova, unde sunt peste 1.500-2.000 elevi, avem un singur consilier. Nici la acestea nu e acoperit în totalitate, dar repet, este unul la 2.000 elevi, care, nu ştiu ce consiliere poate face. Măsura este binevenită, dar trebuie create mai multe posturi în acest sens.
Spune Constantin Rada
 
Nota dată de profesor poate fi pusă la îndoială de elevi
 
Elevii au dreptul să conteste nota pe care i-a acordat profesorul, în cazul în care consideră că a fost neîndreptăţit. Elevul sau, după caz, părintele, tutorele sau susţinătorul legal îi poate cere cadrului didactic să justifice rezultatele evaluării unor probe scrise, (nu poate solicita reevaluarea unor probe practice sau orale). În situaţia în care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul sau părintele, tutorele sau susţinătorul legal poate solicita, în scris, directorului unităţii de învăţământ, reevaluarea lucrării scrise. 
Pentru solutionarea cererii de reevaluare, directorul va desemna două cadre didactice de specialitate, din unitatea de învătământ, care nu predau la clasa respectivă să reevalueze lucrarea scrisă. Media notelor acordate separat de cele două cadre didactice este nota rezultată în urma reevaluării. În cazul învăţământului primar, calificativul este stabilit, prin consens, de către cele două cadre didactice.
 
În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială, acordată de cadrul didactic de la clasă şi nota acordată în urma reevaluării, este mai mică de un punct, contestaţia este respinsă şi nota acordată iniţial rămâne neschimbată. În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială şi nota acordată în urma reevaluării este de cel puţin de un punct, contestaţia este acceptată. 
Constantin Rada consideră că această măsură nu este neaparăt necesară fiindcă, în opinia sa, sunt rare cazurile în care profesorul îi dă elevului nota pe care nu o merită.
 
Şi înainte profesorul avea dreptul să conteste notele după probele scrise. El se duce şi stă de vorbă cu profesorul şi dacă nu este lămurit, de ce în loc de zece i-a dat cinci, se adresează în scris directorului unităţii şi directorul dispune verificarea lucrării de către o altă comisie. Nu mi se pare normal, dar având în vedere motivaţia ministerului că această prevedere a fost prinsă în legea privind protecţia copilului, trebuia prinsă şi la noi. În goana nebună după note şi calificative foarte mari toţi părinţii vor contesta aceste note, părinţii care sunt nemulţumiţi.Avea posibilitatea să discute, cu lucrarea în faţă,  profesorul cu elevul,ţi-am dat aici un punct, aici două, aici trei, în total cinci, de unde vrei să îţi dau zece. Acum, i se va explica acest lucru, nu-l va înţelege, va apela la această reclamaţie scrisă.Elevul trebuie să conştientizeze, şi mai ales părintele, că elevul, este trimis la şcoală să înveţe, iar, zic eu, 99.99% dintre profesori nu pedepsesc elevii, adică să fie de zece şi să îi dea cinci.
Spune Constantin Rada
 
Interzis la proteste în timpul activităţii şcolare
 
O prevedere din acest regulament menţionează că elevii din învăţământul preuniversitar nu pot organiza şi participa la acţiuni de protest care afectează desfăşurarea cursurilor.
Astfel, elevilor le este interzis să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ. Elevii sunt sideraţi că li se impune acest lucru.
 
Nu cred că este o măsură care să ne sprijine pe noi elevii, trebuie să fim liberi să susţinem o cauză atunci când situaţia o impune, chiar dacă problemele apar când noi suntem la ore. Sau dacă suntem nemulţumiţi de ceva, şi vrem să ne cerem drepturile prin protest, bineînţeles paşnic, mi se pare absurd să nu putem face acest lucru chiar dacă este în timpul programului şcolar. Este inadmisibil.
Spune Diana, elevă în clasa a X -a la un liceu din Craiova
 
Pe de cealaltă parte, Constantin Rada susţine această prevedere. Să fie protest, dar nu în timpul orelor.
 
Ce ar însemna într-o şcoală, dacă o clasă e nemulţumită de ceva, gata încep să fac scandal, să perturbe activitatea şi celorlalte clase. Protestele sunt libere, pot să protesteze, conform legilor, nu oricum, dar în afara programului orar.Dacă se întâmplă ca toată şcoală să fie nemulţumită, au posilitatea să se adreseze dirigintelui, directorului, inspectoratului şcolar, ministerului şi dacă nici după aceste sesizări nu se întâmpla nimic, pot să facă protest, dar nu în timpul programului orar.
Constantin Rada
 
Ordine şi disciplină în şcoli. Asta se mai propune în noul regulament
 
În şcoli şi licee nu sunt permise materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa sau care au un caracter obscen sau pornografic.
De asemenea, elevilor le este interzis să aibă comportamente jignitoare, de intimidare, discriminare şi atitudini ostentative şi provocatoare, să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ sau să lezeze în orice mod imaginea publică a acestora, să provoace, să instige şi să participe la acte de violenţă în unitate şi în afara ei.
 
Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
Sancţiunile care se pot aplica sunt următoarele: observaţia, avertismentul, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei de merit/ bani de liceu/bursa profesională, eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile, mutarea disciplinară la o clasă paralelă, din aceeaşi unitate de învăţământ sau la o altă unitate de învăţământ, preavizul de exmatriculare şi exmatricularea.
Cu excepţia observaţiei şi a avertismentului, toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate, în scris, părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali şi elevului major.
author avatar
Redactia
Distribuie acest articol