sâmbătă, noiembrie 23, 2024

Ultima ora

Sport

Dezbatere publică la Craiova, pe tema transporturilor: „Trebuie să cheltuim 73 de miliarde de euro pe toată infrastructura”

Bogdan Pășcuț: „Nu e momentul să fim chiar așa de cârcotași și să aruncăm cu pietre. Oamenii muncesc și depun eforturi constante pentru aceste investiții”

Asociația „Viitor pentru Oltenia” a ținut o dezbatere vineri, 17 martie, pe tema „Momentul adevărului – Upgrade Oltenia, pact regional pe transporturi”. La eveniment au fost prezenți reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, ai CNAIR, parlamentari, europarlamentari, reprezentanți ai administrației publice locale și județene, experți și membri ai societății civile cu expertiză în probleme de infrastructură, precum și antreprenori din Oltenia.

Oltenia se află în clasamentul celor mai dinamice 10 regiuni ale viitorului din Europa de Est, din perspectiva potențialului pentru investiții, dar și ca mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor, potrivit unui studiu al fDi Intelligence.

„Rata șomajului pentru județul Dolj se situează pe locul 33 din 41 de județe. Un alt indicator important este legat de populația ocupată. Suntem pe locul 31 din 41. La nivel de țară e o problemă aici pentru că avem un procent destul de mare de pensionari, undeva la 40%, copii și/sau elevii 30%. Un alt indicator important care se corelează cu aceste cifre este vorba despre îmbătrânirea populației”, a spus Constantin Crăițoiu, sociolog.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Irinel Ionel Scrioşteanu, secretar de stat, Ministerul Transporturilor, a vorbit despre investițiile făcute la nivelul României, dar și despre planul elaborat în 2020 care prevede ca până în 2030 să fie cheltuiți 73 de miliarde de euro pe toată infrastructura de transport.

„Cu aceeași oameni fără creșteri salariale foarte mari, am produs mult mai mult față de cât se producea”

„În 2019 au fost investite 2,8 miliarde de lei în infrastructura României. Anul trecut, au fost investite efectiv în infrastructura rutieră 9,3 miliarde de lei. Anul acesta, 10,3 miliarde de lei. Estimarea noastră este că atingem cifra de 16,5 – 17 miliarde de lei, față de 2,8 miliarde pe care i-am cheltuit în 2019. De la aproximativ 24-27% cuantumul anvelopei salariale, în total investiții, am ajuns undeva la 5 și ceva %. Adică, cu aceeași oameni fără creșteri salariale foarte mari, am produs mult mai mult față de cât se producea. Anul acesta, atingem în sfârșit cifra de 1.000 de km de autostradă. Este o premieră, poate tristă a României, pentru că după 30 și ceva de ani am atins acest obiectiv.

Cu banii de la Comisia Europeană nu ajungem să facem toată infrastructura. Acest lucru a fost spus și în planul investițional care a fost asumat de toată clasa politică românească. Acel plan a fost elaborat în 2020, a fost „filtrat” cu partenerii de la USR în 2021 și l-am aprobat după ce am format două Guverne de coaliție în decembrie 2021. Până acum, ne-am ținut de acel plan. El prevede ca până în 2030 cu acești 2% alocați de bugetul României, cu parteneriate publice private pe care trebuie să se începem, trebuie să avem unul de succes ca să dăm amploare și acestui tip de abordare. Trebuie să cheltuim 73 de miliarde de euro pe toată infrastructura de transport. Fonduri europene, buget național, împrumuturi și parteneriat public-privat, aceasta este imaginea de ansamblu de la care am plecat”, a spus Irinel Ionel Scrioşteanu.

Bogdan Pășcuț, secretar de stat, a ținut să sublinieze că nu e momentul ca oamenii să fie cârcotați, ba mai mult a ținut să scoată în evidență că se muncește și că se depun eforturi considerabile pentru a atrage investiții.

„Nu e momentul să fim chiar așa de cârcotași și să aruncăm cu pietre”

„Am lucrat în administrația publică timp de 15 ani. Pe tot acest parcurs am derulat investiții cu fonduri europene care să aducă un plus de valoare. România are la dispoziție prin intermediul celor 8 programe naționale și un program regional aproximativ 46 de miliarde de euro. S-a lucrat foarte mult la infrastructură în ultimele 2 exerciții finaciare. Nu e momentul să fim chiar așa de cârcotași și să aruncăm cu pietre. Oamenii muncesc și depun eforturi constante pentru aceste investiții. La nivel local, autoritățile vor putea depune proiecte în cadrul tuturor programelor operațional naționale și cele regionale începând cu data de 15 martie”, a spus Bogdan Pășcuț, secretar de stat la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Politica