Școlile și grădinițele din România ar trebui să angajeze, până la începutul anului școlar, 4.500 de educatori, profesori și consilieri școlari, după cum prevede un proiect de hotărâre de Guvern. Măsura a fost anunțată de ministrul Cîmpeanu, însă depindea de aprobarea solicitării de majorare a bugetului la rectificarea bugetară.
Este indicată o finanțare de peste 87 milioane de lei pentru acest an, la capitolul „cheltuieli de personal”, din bugetul Ministerului Educației, pentru această măsură. Angajarea celor 4.500 de persoane urmând să se facă pentru anul școlar 2021-2022, care începe la 1 septembrie, cursurile urmând să debuteze pe 13 septembrie, potrivit edupedu.ro.
Proiectul prevede concret majorarea numărului de posturi:
„Numărul total de posturi din învăţământul preuniversitar de stat, inclusiv învăţământul special, centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/ Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, este de 291.050 de posturi.”
În varianta actuală a HG nr. 369 din 29 martie 2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, numărul de posturi este de 286.550.
În nota de fundamentare a proiectului de act normativ, scrie că „scopul elaborării prezentului proiect îl constituie suplimentarea cu 4.500 a numărului de posturi din învăţământul preuniversitar de stat, pentru a se putea asigura un act educațional de calitate, egalitatea de șanse, sporirea accesului și participării la educație, precum şi stimularea educației pe tot parcursul vieții”.
Motivele invocate în proiect sunt:
– „În prezent s-au finalizat o serie de investiţii privind construcţia de noi grădiniţe, precum şi extinderea şi modernizarea unor spaţii necesare pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor de învăţământ, cu precădere în regiunea Bucureşti – Ilfov.
– Prin Legea nr. 133/2020 pentru completarea art. 83 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu aplicabilitate începând cu anul şcolar 2021-2022, se diminuează numărul de elevi/preşcolari alocat unui post de profesor dintr-un cabinet de asistență psihopedagogică, iar prin Legea nr. 185/2020 pentru modiifcarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 a fost modificat conţinutul art. 63 din Legea nr. 1/2011, în sensul diminuării efectivelor de elevi/preşcolari din care se constituie formaţiunile de studiu în învăţământul preuniversitar.
– De asemenea, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare, învăţământul secundar superior şi grupa mare din învăţământul preşcolar devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020, grupa mijlocie până cel mai târziu în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030.
– Astfel pentru ca, începând cu anul şcolar 2021-2022, să se asigure creșterea gradului de cuprindere a copiilor cu vârste de 3-5/6 ani în învățământul preșcolar, creșterea gradului de cuprindere a tinerilor cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani în învățământul obligatoriu, îmbunătăţirea serviciilor de asistenţă psihopedagogică şi consiliere educaţională pentru un număr mai mare de elevi şi preşcolari din învăţământul preuniversitar, precum şi pentru respectarea măsurilor de igienă în învățământul preuniversitar, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, este necesară suplimentarea numărului de posturi pentru învățământul preuniversitar.”
Ministrul Sorin Cîmpeanu vorbea despre cele 4.500 de posturi pe 3 august, în cadrul unei conferințe de presă, când a prezentat solicitările pentru suplimentarea bugetului ministerului Educației pentru rectificarea bugetară. La acel moment nu anunța un buget necesar pentru aceste 4.500 de posturi noi.