Nemulțumirile primarilor din Dolj legate de taxele pentru ridicarea gunoiului, dar și faptul că uneori nu tuturor cetățenilor li se golesc pubelele, au fost discutate în ședința de joi a Consiliului Județean.
Potrivit consilierilor județeni, primarii spun că nu au cifre exacte asupra cantităților de gunoi ridicate din localitățile respective, aceștia menționând ca firma responsabilă ia gunoiul și taie factură, fără să cunoască exact ce cantități s-au ridicat și au fost duse la groapa de gunoi.
„Problema selectării și colectării gunoiului este foarte dură la nivel de județ. Aș propune ca acest gunoi să fie cântărit, ca la firmele private. Cu firmele private, IRIDEX-ul are un contract și gunoiul este cântărit. Dacă aceste mașini ar fi echipate cu cântar, omul ar ști cât plătește. La țară, omul scoate și pământul și iarba din curte și așa mai departe. S-a ajuns ca primăriile să fie blocate din cauza acestor sume extrem de mari pe care le reprezintă gunoiul. Deci propunerea mea este cântare și contracte”, a declarat consilierul județean Veta Păsculescu.
În același timp, oamenii sunt nemulțumiți de faptul că firma responsabilă, de foarte multe ori, nu le ridică complet gunoiul de la poartă. Din acest motiv, oamenii fie incinerează gunoiul rămas, fie îl depozitează în albiile râurilor, ori pe câmpuri, poluând.
Președintele Consiliului Județean Dolj, Cosmin Vasile, a precizat că a avut mai multe întâlniri cu primarii din județ și există, într-adevăr, peste tot problema cantităților de gunoaie, dar și a prețului și impactul acestuia asupra bugetului fiecărei primării.
„Noi ne-am întâlnit cu toți primarii, am făcut un grup de lucru cu dumnealor în ideea de a avea o corespondență cu ministerul. Partea despre tarif versus taxă a fost o hotărâre în 2012 a celor 111 primari de atunci, pentru că Uniunea Europeană a zis că dacă e taxă, înseamnă că e o chestiune pentru toți cetățenii și atunci, fiind un serviciu public nu mai este generator de TVA și în felul acesta comunele și orașele noastre au scutit 11 milioane de euro, votând partea cu taxă. Am făcut o adresă către Ministerul Fondurilor Europene, să ne permită modificarea contractului de finanțare, să avem și taxă și tarif. Și anume, o taxă pentru cantitate medie de deșeuri și tarif pentru ce se depășește. Sperăm ca ministerul să aprobe această modificare, tocmai pentru a motiva producerea unei cantități mai mici de deșeuri”, a spus Cosmin Vasile.
În privința cântăritului gunoiului, președintele Consiliului Județean a specificat că aceasta există și funcționează aproape peste tot.
„Nu există pericolul ca firma să vină cu mașina aproape plină și să spună că a luat-o pe toată dintr-o singură localitate. Majoritatea primarilor au stabilit proceduri cu cei de la IRIDEX. Fiecare primărie are bon de cântar pentru fiecare mașină de gunoi intrată și ieșită dintr-o localitate. O să mai facem și anul acesta campanii de informare, cum că nu trebuie să arunci BCA-uri și te miri de ce ai 200 de kg într-un container. Până la urmă, BCA-urile nu se aruncă acolo unde sunt alte tipuri de deșeuri”, a mai adăugat Cosmin Vasile, care a ținut să sublinieze și faptul că această schimbare vis-a-vis de taxă și tarif o să implice și anumite costuri.
„Am făcut chestiunea aceasta, să sperăm că primim acordul. Asta o să implice și niște costuri, să dotăm fiecare mașină cu cântar, cu scaner și cu cip pentru fiecare gospodărie. Costul este undeva în jur de 15 mii de euro de mașină, dar trebui iarăși luat acordul ministerului, pentru că sunt 32 de mașini luate pe bani europeni. Dacă schimbă din caracteristicile tehnice, schimbăm și din contractul de finanțare. Sperăm împreună cu toți primarii de la toate partidele, să reușim această modificare”, a mai spus președintele Consiliului Județean Dolj, Cosmin Vasile.
Alexandru Nica