duminică, noiembrie 24, 2024

Ultima ora

Sport

Un craiovean păgubit acum 9 ani încă mai speră la dreptate. Dosar cu mai mulţi înşelaţi, plimbat între sertarele procurorilor

Un caz de înşelăciune şi, posibil grup infracţional organizat, care are putea avea implicaţii şi în instituţii ale statului, vechi de aproape 10 ani pare a nu-şi găsi rezvolvare. Protagoniştii – un craiovean, care a vrut o maşină mai bună şi care a avut încredere în vânzători şi doi gorjeni, unul pompier, altul preot, care i-au vândut o maşină furată. Cu dosar în instrumentare, e adevărat închis şi redeschis de “n” ori, statul l-a lăsat pe păgubit cu ochii în soare. Deşi maşina putea face obiect al cercetărilor, poliţiştii au trimis-o proprietarilor de drept.

Totul a început în 2010, când craioveanul Ilie Bărbosu a mers în târgul de săptămână din oraş să-şi cumpere o maşină cu 14.000 euro. A dat-o pe a lui la schimb şi încă o diferenţă de aproximativ 7.000 de euro.

Cel de la care Bărbosu a cumpărat maşina se numeşte Grama Vasile Claudiu, pompier la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Gorj. Acesta era însoţit de Fîciu Eliodor, preot paroh în Bustuchin, ambii ajungând să fie cercetaţi pentru înşelăciune.

Policlinica Buna Vestire Craiova

„Când am achiziţionat maşina, deja ea avea RAR-ul făcut de la Bucureşti şi numere roşii de la Gorj. Asta mi-a dat certitudinea că maşina este ok. Am înscris-o pe numele meu, fără nici o problemă. La câtva timp m-am trezit cu Poliţia la uşă. Veniseră să îmi spună că era furată. Le-am zis că nu îmi vine să cred. O înmatriculează, fac acte, apoi vin să-mi spună că e furată. Păi de ce n-au găsit-o de prima dată că e furată?”, ne-a declarat Ilie Bărbosu.

Poliţiştii i-au lăsat pentru o perioadă maşina în custodie. Craioveanul a sesizat autorităţile. A făcut plângeri împotriva celor doi.

„Presupuşii proprietari din Italia au delegat pe cineva de aici din România să se ocupe de acestă maşină. Deja se formase un dosar la Parchetul de pe lângă Judecătoria Târgu Jiu. Cei delegaţi au făcut o cerere să li se dea maşina, procurorul de caz a spus că nu îl interesează, că sunt cumpărător de bună credinţă şi până nu se termină toată povestea nu are cum să le dea maşina. Ei au trecut de procurorul de caz şi au mers la doamna procuroare şef care le-a dat maşina. Poliţia mi-a ridicat maşina de acasă. Poliţia din Craiova nu a lăsat maşina aici, la ei în curte, eventual, până la definitivarea judecăţii, şi au dat-o direct în Italia. Trebuia să o păstreze sub sechestru…”, a continuat păgubitul.

Au urmat apoi ani în care dosarul a stat în sertare, ori a fost plimbat între parchete, multe NUP-uri şi redeschideri ale cercetării.

„După aceea, s-a mutat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Gorj dosarul. Acolo am dat de o doamnă procuroare Berta care a instrumentat cazul şi care l-a ţinut câţiva ani în sertar şi când m-am dus la dânsa în audienţă deja îi dăduse Neînceperea Urmării Penale (NUP). Sunt vreo 10-20 de inşi înşelaţi. Sunt în dosar oamenii. Sunt maşini de lux. M-am dus la şefa ei, i-am explicat şi dumneai a întors dosarul. L-au dat la Poliţie la Gorj înapoi pentru cercetarea cazului. După 6 ani. Nu m-au chemat la nici o declaraţie. După aproape o lună au dat iar NUP. (…) S-a redeschis după noi discuţii şi l-au trimis la Judecătorie. Apoi la DIICOT, la Piteşti, la Parchetul Militar şi l-au adus înapoi. I-au făcut un cerc şapte – opt ani de zile ca să-i împrospăteze numărul dosarului”, a precizat păgubitul.

În cele din urmă, dosarul a ajuns la Parchetul Militar Craiova. Ilie Bărbosu spune că iniţial şi aici s-a dat NUP. Omul a mers la Timişoara şi a povestit ce s-a întâmplat şi s-a decis, din nou, redeschiderea dosarului. Acum este în cercetare tot la Parchetul Militar Craiova.

„E aici de aproape doi ani. L-au făcut pe Grama suspect. În 9 ani de zile, doar suspect. Ei spun că vor să trimită în judecată dosarul dar când şi cum nu se ştie”, ne-a mai spus resemnat omul.

În 2016, Claudiu Grama, cel care i-a vândut maşina craioveanului, declara pentru pandurul.ro: „Nu am mai fost contactat (n.r. – de organele de cercetare), probabil că poliția își face datoria și face cercetările de care e nevoie. Eu am cumpărat o mașină pe care am vândut-o. Dacă eram vinovat, eu sau altcineva, de atâția ani, cred că se pedepseau vinovații. Eu am cumpărat-o din țară și apoi am revândut-o. Nu mai știu cu cât timp înainte o cumpărasem, s-a întâmplat de mult”. El a mai spus, pentru sursa citată, și că înaintea lui fuseseră doi cumpărători. „Asta în condițiile în care mașina fusese cumpărată din Italia pe 20 decembrie 2009, înmatriculată în România pe 23 decembrie 2009 și vândută lui Bărbosu pe 25 ianuarie 2010”, notau jurnaliştii de la pandurul.ro.

Fîciu a recunoscut însă, în faţa anchetatorilor, că atât el cât şi Claudiu Grama ştiau că maşina este furată când i-au vândut-o lui Bărbosu. Fîciu a spus că a aflat când au încercat să îi facă înmariculare provizorie, iar cel la care au mers iniţial a verificat şi a văzut că este furată. Acesta a refuzat să le mai facă documentele, dar s-a găsit altcineva disponibil.

 

Gorjeanul.ro: Rețea de lux

Într-un articol de anul trecut, jurnaliştii de la gorjeanul.ro au scris despre reţeaua infracţională cercetată iniţial de procurorii gorjeni.

„În dosarul nr.200/P/2016 cercetat până anul trecut, dar clasat de procurorul Ionela Bertha au fost urmăriți penal nu doar Grama și Fîciu, ci și alte șapte persoane, printre care un cetățean italian, privind felul în care au constituit rețeaua de comercializare a unor mașini furate din străinătate. În cuprinsul dosarului se enumeră câteva dintre mașinile de lux vândute de gruparea din care a făcut parte Grama și preotul Fîciu, grupare care a intrat în vizorul anchetatorilor încă din anul 2009. Prima mașină care pornește ancheta și sesizarea IPJ Gorj – Serviciul de Investigații Criminale este o Dacia Logan care se dovedește furată din Ungaria. Aceeași persoană care ajunge să fie urmărită penal pentru tăinuire se dovedește că nu este străină nici de vânzarea autoturismului Mercedes CLC 220 CDI și nici de cea a unui VW Passat. O altă persoană cercetată în acest dosar vinde un Audi A4, în 2009, furat din Spania. Mașina ajunge în atenția anchetatorilor în februarie 2010, împotriva preotului Fîciu și a lui Ciugudean DAN fiind începută urmărirea penală pentru tăinuire. Tot atunci, polițiștii români au dispus începerea urmăririi penale pentru Spera Liberato, vinovat pentru înstrăinarea mai multor autoturisme mărcile BMW X6, Porsche Cayenne, Audi Q7 și Mercedes, ce urmau să fie puse în urmărire ca furate din alte state. Preotul Fîciu Eliodor ajunge în februarie 2010 să fie urmărit penal pentru înșelăciune privind înstrăinarea unui Audi Q7, ce figura furat din Italia. În aceeași zi este pus sub urmărire penală și Vasile Grama, el pentru mașina Nissan furată din Italia și cumpărată de bună credință de Bărbosu. Tot Grama se face vinovat de vânzarea unui Audi A4 și a unui Porsche Cayenne, ambele furate din Spania și a unui Mitsubishi 1200 comercializat cu acte false. Tot Grama mai înstrăinează un Audi A6 furat tot din Italia”, au notat jurnaliştii de la gorjeanul.ro.

Politica