Primele autobuze urbane cu gaz natural din România vor circula pe străzile din Râmnicu Vâlcea, Primăria anunțând că autovehiculele vor fi prezentate, marți, la prânz, în Scuarul Mircea cel Bătrân.
Trei astfel de autobuze au fost achiziționate recent de SC ETA SA, societatea care asigură transportul public în oraș.
Marți, 13.02.2018, la ora 12.00, în Scuarul Mircea cel Bătrân se va face o prezentare a celor trei autobuze propulsate de gaz natural comprimat, achiziționate recent de SC ETA SA.
Autobuzele IVECO au costat 1.430.000 lei (cca. 100.000 Euro fiecare) și au fost achiziționate din fonduri proprii, după cum informează site-ul adminstrație.ro. Ele sunt propulsate exclusiv pe CNG și au o autonomie de 200-300 km, suficient pentru a putea realiza programul de transport zilnic înainte de a trebui realimentate.
Suplimentar față de economiile realizate în principal datorită carburantului mai ieftin, vehiculele nu doar că îndeplinesc standardul de poluare EURO 6, dar vor reduce și poluarea cu particule fine (cu peste 95%), emisiile cu efect de seră, și – lucru nu mai puțin important – vor diminua poluarea fonică, îmbunătățind semnificativ calitatea vieții locuitorilor municipiului, fie ei călători sau doar pietoni.
Cu o capacitate de 16 locuri pe scaune si 20 în picioare, autobuzele au toate caracteristicile de confort modern specifice clasei lor, printre care: podea joasă pentru acces facil, climatizare, suspensii pneumatice pe ambele axe.
În acest moment, formalităţile de omologare la RAR şi cele legate de înmatriculare s-au încheiat. Se lucrează la montarea pe aceste autobuze a echipamentelor necesare funcţionării sistemului de e-ticketing, urmând ca maşinile să fie introduse în programul de transport al ETA S.A. Primele rute pe care vor circula aceste autobuze vor fi traseul 5 şi traseul B, adică rute pe care a crescut în ultimul timp foarte mult cererea de transport. Prin introducerea în circulaţie a acestor autobuze, amprenta de carbon se va reduce cu cca 16% faţă de autobuzele anterioare, adică cu 9,6 tone CO2 la fiecare 100.000 km.
Diferenţa plătită în plus la preţul de achiziţie, comparativ cu un autobuz cu motor diesel este de 5.000 de euro, suma care se poate amortiza în aproximativ un an şi jumătate, la un rulaj lunar de 5.000 km, doar din preţul mai mic al combustibilului. În plus, se realizează economii şi la întreţinere, pentru că motorul pe gaz are la bază motorul pe benzină, care este mai uşor şi mai ieftin de întreţinut decât unul diesel (-10%).
Una din strategiile europene pentru sectorul de transport este de a înlocui gradual carburanții din produse petroliere cu combustibilii alternativi. Documentele instituţiilor europene, și mai ales, Directiva DAFI, transpusă recent în legislaţia naţională, poziţionează CNG între opţiunile de carburanţi alternativi care vor înlocui, în timp, carburanții din produse petroliere şi care vor contribui alături de celelalte surse de energie alternative, la reducerea efectului de seră cauzat de emisiile de dioxid de carbon.
Textul legii prevede că, începând cu anul 2019, achizițiile de mijloace de transport călători și transport școlar făcute de autoritățile publice locale, regiile autonome și societățile aflate în subordinea unităților administrativ-teritoriale pe parcursul unui an, trebuie să includă în proporție de 30% autovehicule ecologice, inclusiv cele propulsate cu gaz natural.
Același procent se va aplica din 2020 și în cazul societăților cu capital privat care furnizează servicii publice de transport local și metropolitan, sau în cadrul unei asociații de dezvoltare intercomunitară, inclusiv societățile de taxi.