- Noutăți în domeniul IT-ului, în cel al implanturilor dentare sau în domeniul panificației, acestea sunt o parte dintre ideile care le-au asigurat oltenilor succesul cu proiectele depuse în cadrul programului Start Up Nation. O parte dintre beneficiari și-a primit deja banii, dar numărul acestora este mic comparativ cu cel al persoanelor care încă așteaptă să se rezolve problema de la Fondul de Garantare și Contragarantare. Persoanele care iau în calcul întocmirea unui astfel de proiect trebuie să aibă mare grijă în alegerea firmei de consultanță și să verifice toate actele pe care le primesc.
În regiunea Oltenia au fost depuse, în cadrul programului Start Up Nation, peste 1.800 de proiecte, dintre care 634 au fost evaluate și au fost acceptate la finanțare. Au fost olteni cu idei extraordinare, dar evaluatorii au întâlnit și numeroase probleme, multe dintre ele legate de firmele de consultanță. Din această cauză sunt pe rolul instanțelor de judecată mai multe procese.
„Sunt foarte multe idei în domeniul IT-ului, al industriei creative și aici intră și cabinetele stomatologice care fac diverse implanturi, estetice, intră și ateliere de creație. De asemenea avem extraordinar de multe afaceri în producție, ateliere de mobilă, multe proiecte mi-au atras atenția. Putem vorbi despre idei cu energia verde, industria de panificație, unde credeam că nu mai există ceva nou aici. În zona noastră, 634 proiecte au fost evaluate și acceptate la finanțare. Peste 1.800 au fost depuse în regiunea Oltenia, doar că foarte multe au obținut punctaj destul de mic și nici măcar nu au intrat la evaluare. Proiectele obțin un punctaj automat, în baza a ce spun ei că fac. Rolul nostru este să verificăm că ceea ce au notat acolo corespunde cu realitatea. Foarte mulți au optat pentru firmele de consultanță. Și aici au apărut probleme pentru că firmele respective au avut foarte mult de lucru și au încurcat proiectele. Am avut extraordinar de multe proiecte, de ordinul zecilor, în care firme din regiunea noastră aveau trecute date de identificare sau bucăți din planul de afaceri legat de firme care aplicau în alte regiuni. Bineînțeles că aceste proiecte au fost respinse. Din această cauză avem și foarte multe proiecte în instanță dar din păcate firmele nu pot să fie ajutate în acest sens pentru că nu exista o coerență a planului de afaceri. Ideal ar fi ca problema să fie rezolvată cu firma de consultanță, dar aceasta din urmă nu își asumă vina. Dau vina pe noi. Din păcate sunt cazuri în care beneficiarul nici nu a văzut planul de afaceri. Am avut, de exemplu, două cazuri când au venit la decont dar ei, ca beneficiari, nu știau că trebuie să angajeze trei persoane, cât aveau în planul de afaceri, nu două cât știau ei. Firma de consultanță, pentru a primi punctaj mai mare a mai băgat o persoană. Au fost tot felul de cazuri cu firmele de consultanță”, a explicat directorul Agenției pentru IMM-uri, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului Craiova, Radu Ghinea.
58 de dosare depuse pentru decont
În ceea ce privește numărul proiectelor pentru care s-a făcut deja plata, acestea nu sunt multe la număr. Unele sunt încă în proces de verificare, iar dintre cei care au primit banii sunt acei beneficiari care nu au apelat la varianta creditului și astfel nu s-au lovit de problema de la Fondul de Garantare pentru IMM-uri și de la Fondul de Contragarantare.
„Dosare pentru decont sunt puține depuse în regiunea noastră. Marea majoritate a acestor proiecte au fost pentru societățile comerciale care nu au ales varianta Fondului de Garantare și Contragarantare. Avem, în regiunea Oltenia, 58 de dosare de decont depuse. Dintre acestea, 20 au fost deja plătite, 15 sunt deconturi în clarificări și alte 23 de deconturi nu au putut fi încă verificate pentru că suntem foarte puțini în Agenție și suntem foarte aglomerați. Pentru evaluare suntem doar cinci persoane. Cele neverificate sunt toate în termen, având 20 de zile la dispoziție să verificăm și să trimitem răspuns băncii. Avem un singur dosar de decont respins. Când am semnat acordurile de finanțare cu beneficiarii am ținut 24 de workshop-uri. După această etapă am avut un summit în cadrul căruia am explicat toate situațiile. Din păcate, foarte multe persoane nu au vrut să asculte și au lăsat totul în baza firmei de consultanță. Le-am spus ca măcar la decont să verifice ce face firma de consultanță pentru că în cazul unei achiziții greșite, fie ea și cu bună intenție, se pot alege chiar și cu dosar penal. Sunt cinci, șase documente pe care le solicităm. Procesul de achiziție este perfect descris în procedura programului. Este extrem de simplu, așadar nu are mare lucru de făcut când verifică. Este vorba de transparență, apoi de faptul că avem nevoie de minim trei cereri de ofertă, nu neapărat de trei oferte pentru că sunt firme care au achiziție unică. Nu ne interesează prețul cel mai mic, ci oferta tehnico- economico cea mai avantajoasă pentru beneficiar. Cei care nu se pricep, deși mi-e greu să cred, pot apela la un contabil”, a conchis Ghinea.