Toate proiectele de hotărâri din acest mandat, de până acum, fie ele de Consiliu Local sau Consiliu Județean, au fost inițiate de executiv, respectiv de către Primarul Municipiului Craiova sau de către Consiliul Județean Dolj. Este răspunsul pe care l-au dat ambele instituții la solicitări oficiale făcute de Jurnalul Olteniei, care a întrebat câte proiecte au fost depuse – nu inițiate – și de către cine. Ceea ce ocolesc, însă, să spună, reprezentanții instituțiilor, în anumite cazuri, este că au fost depuse mai multe proiecte de hotărâre și de către consilieri, în mare de către cei din opoziție, însă acestea nu au apucat să vadă ordinea de zi. O problemă este și în Legea administrației publice, unde se spune că pot fi depuse proiecte de hotărâri, care vor fi redactate cu ajutorul secretariatului instituției, însă nu se menționează vreo obligativitate a executivului de a le introduce pe ordinea de zi sau vreo sancțiune în cazul în care acest lucru nu se petrece.
Recent s-a împlinit un an de când actualele consilii locale și județene și-au preluat mandatele. Deloc surprinzător ar fi faptul că, prin răspunsuri oficiale, instituțiile au transmis că toate proiectele de hotărâri au fost inițiate de către executiv și niciunul de către consilierii locali sau județeni.
Concret, întrebaţi „Câte proiecte de hotărâre au fost depuse, de la începutul mandatului (iunie 2016) și până în prezent de către consilierii județeni, pentru a fi introduse pe ordinea de zi a ședințelor Consiliului Județean Dolj?”, „Câte proiecte au fost depuse de către executiv și câte de către consilierii județeni?” și „Dacă au fost depuse proiecte de către consilierii județeni, câte au fost acestea la număr, cine le-a depus și care au fost titlulurile proiectelor de hotărâre depuse de către consilierii județeni?”, reprezentanții Primăriei Craiova au transmis că, „începând cu luna iunie, anul 2016, până în prezent, 29.06.2017 (…) „s-a desfășurat 19 ședințe ordinare și extraordinare având pe ordinea de zi 475 de proiecte de hotărâri inițiate de Primarul Municipiului Craiova. În aceeași perioadă, consilierii locali nu au inițiat proiecte de hotărâri”, se arată în răspunsul transmis de reprezentanții Primăriei Craiova.
Întrebat dacă el sau colegii săi au depus proiecte de hotărâre, consilierul local PNL Flavius Sirop a spus că încă nu, însă că în perioada următoare o vor face. Acesta a spus, însă, că inițiativele din Consiliul Local au fost sub formă de interpelări.
„La noi, inițiativele au fost sub formă de interpelări. De exemplu, eu am inițiat un proiect cu Aleea Personalităților, să facem un colț de verdeață unde fiecare personalitate care trece pe la noi prin oraș să fie invitată să planteze un pom și să pună o etichetă acolo. Acest proiect a fost însușit verbal de către primar, însă nu s-a mișcat un deget până acum. Am mai avut o interpelare cu betonarea terenului de sport a Școlii 30 din Craiovița, care s-a materializat, și care era așa de 48 de ani. Și colegul nostru, Doru Câplea, tot în urma interpelărilor, a fost pe teren, într-o zonă din Brestei, cu viceprimarul Adrian Cosman, unde s-a făcut mai apoi, curățenie”, a explicat consilierul local Flavius Sirop. Cea mai recentă propunere a consilierilor de opoziție din CL, inițiată de doru Câplea printr-o interpelare depusă la registratura Primăriei, este aceea de a scoate apa meteroică de la plata persoanelor juridice din municipiul Craiova.
„Toate proiectele de hotărâri au fost inițiate de către aparatul de specialitate al Consiliului Județean Dolj”
În același timp, un răspuns asemănător la aceleași întrebări adresate de către Jurnalul Olteniei a venit și din partea reprezentanților Consiliului Județean Dolj.
„Vă precizăm faptul că din iunie 2016 și până în prezent, toate proiectele de hotărâri au fost inițiate de către aparatul de specialitate al Consiliului Județean Dolj. Menționăm că în perioada iunie – decembrie 2016 au fost inițiate un număr de 183 de proiecte de hotărâri, iar în perioada ianuarie 2017 și până în prezent au fost inițiate un număr de 167 de proiecte de hotărâri”, au explicat reprezentanții CJ Dolj.
Lucrurile stau, însă, puțin altfel. La nivelul CJ Dolj, într-adevăr, doar proiectele inițiate de către aparatul de specialitate al instituției au intrat pe ordinea de zi și au fost supuse votului, însă au mai existat și alte proiecte de hotărâri depuse de către consilieri.
Propuneri care n-au ajuns pe ordinea de zi
Spre exemplu, fostul consilier județean PNL Isidor Răducea a inițiat un număr de patru proiecte de hotărâri. Este vorba despre unul privind iluminarea trecerilor de pietoni prin LED-uri, despre unul privind avizarea sanitară a școlilor, despre unul ce vizează tranparența totală în administrația publică, precum și despre unul numit „Pentru Dolj” – participarea CJ Dolj la Târgul Expo Real Munchen, pentru promovarea autorității județene în rândul investitorilor.
Și colegul său, Laurențiu Ivanovici, a depus cinci propuneri de proiecte de hotărâri la registratura CJ Dolj. Patru dintre ele se referă la Spitalul Clinic Județean de Urgență Craiova (propunere privind reabilitarea Clinicii de Oncologie din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiova, una privind amenajarea curții interioare a Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiova, una privind achiziția și implementarea unui sistem medical special de tratare a aerului în sălile de operații și terapie intensivă ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiova și una privind alocarea de bani pentru aparatura de specialitate pentru Secția de Fizioterapie), iar cea de-a cincea se referă la asfaltarea drumului județean DJ 551 C, care face legătura între Preajba – Malu Mare și Cârcea.
„Eu cred că fiecare dintre propunerile noastre ar trebui să fie discutate”
Un singur proiect a fost pus pe ordinea de zi, cel al lui Isidor Răducea privind transparența în CJ Dolj, care includea publicarea contractelor derulate și de acte adiționale pe site-ul propriu etc., însă acesta a fost retras.
Dintr-un motiv sau altul, celelalte proiectele de hotărâre ale celor doi consilieri nu au ajuns pe ordinea de zi, astfel că nu au fost supuse votului consilierilor județeni. Aceștia, însă, au ales să și le promoveze pe rețelele de socializare, pentru a face dovada că ele realmente există. Degeaba, însă, dacă ele nu pot fi supuse votului consilierilor și puse în practică.
Consilierii au primit diverse răspunsuri la propunerilor lor, fie că se încearcă accesarea de fonduri pentru aceste proiecte propuse, fie că, așa cum a fost în cazul transparenței propuse de Isidor Răducea, datele sunt oricum disponibile pe site-ul CJ Dolj. Un răspuns concret, însă, vizavi de motivul pentru care proiectele nu au fost introduse pe ordinea de zi pentru a fi supuse votului, nu li s-a prezentat.
„Eu cred că fiecare dintre propunerile noastre ar trebui să fie discutate. Noi, conform legii, ar trebui să fim invitați, în urma acestor adrese, a acestor propuneri pe care le facem – că asta este menirea noastră – să le redactăm împreună cu personalul de specialitate din Consiliu pentru a apărea pe ordinea de zi ca propunere de proiect și să primească sau nu voturile consilierilor, cum este firesc. Asta nu s-a întâmplat nici la mine, nici la Isidor Răducea, ceea ce te face să renunți, la un moment dat. Depui, depui, dar dacă vezi că nu se întâmplă nimic… (…) Noi nu existăm, asta e ideea. Chiar dacă facem niște demersuri”, ne-a declarat Laurențiu Ivanovici.
Jurnalul Olteniei a transmis o nouă solicitare către CJ Dolj, în care a cerut informații legate de motivele pentru care propunerile de proiecte ale celor doi consilieri nu au fost discutate și introduse pe ordinea de zi. În momentul în care vom primi un răspuns, vi-l vom aduce la cunoștință.
Ce spune legea?
Conform Legii administrației publice 215/2001 republicată, „Proiectele de hotărâri pot fi propuse de consilieri județeni, de președintele consiliului județean, de vicepreședinții consiliului județean sau de cetățeni. Redactarea proiectelor se face de către cei care le propun, cu sprijinul secretarului unității administrativ-teritoriale și al serviciilor din cadrul aparatului de specialitate al consiliului județean” și „Proiectele de hotărâri pot fi propuse de consilieri locali, de primar, viceprimar sau de cetățeni. Redactarea proiectelor se face de cei care le propun, cu sprijinul secretarului unității administrativ-teritoriale și al serviciilor din cadrul aparatului de specialitate al primarului”. Nu există, însă, în lege, un termen în care acestea să fie introduse pe ordinea de zi sau vreo obligativitate de a le introduce.