Cursanţi ai Programului de Reintegrare Activă şi Capacitare în Turism, Informare şi Consiliere (P.R.A.C.T.I.C.) şi companii din domeniul hotelier şi turistic au participat, în perioada noiembrie-decembrie 2015, la Bursa Locurilor de Muncă organizată de Consorţiul European pentru Calitate în Formare în regiunile de dezvotare Sud-Vest Oltenia, Sud-Muntenia, Bucureşti Ilfov, respectiv în judeţele Gorj, Vâlcea, Mehedinţi, Argeş, Prahova şi municipiul Bucureşti.
Peste 700 de persoane, cu precădere din rândul comunităţii de etnie romă, persoane cu dizabilităţi şi tineri care au părăsit sistemul instituţionalizat de protecţie, au participat la cursuri de formare profesională care să le faciliteze accesul pe piaţa muncii. Formarea teoretică s-a desfăşurat în Centre de incluziune socială şi formare profesională în turism înfiinţate, dotate şi utilate la standarde europene în fiecare dintre judeţele de implementare.
Proiectul a prevăzut calificarea a 760 de persoane, în domeniul turistic/hotelier, pentru una din meseriile de: bucătar, ospătar/chelner, vânzător în unităţi de alimentaţie publică, lucrător în alimentaţie, lucrător hotelier, cameristă hotel. P.R.A.C.T.I.C. a oferit şi oportunitatea dezvoltării profesionale pentru angajaţii a 150 de hoteluri, pensiuni, moteluri şi restaurante din judeţele înscrise în proiect. Este vorba de 60 de manageri şi 90 de angajaţi care au participat, în perioada februarie – septembrie 2015, la Cursuri de perfecţionare profesională şi au obţinut diplome de absolvire certificate de Ministerul Educaţiei.
Companiile au fost invitate şi încurajate să devină Centre de practică în cadrul proiectului P.R.A.C.T.I.C.. Mai exact, societăţile din turism şi industria hotelieră au primit cursanţi pentru ca aceştia să poată deprinde meseria pentru care au optat învăţând practic mersul lor la faţa locului.
Alin Banu, asistent de proiect, Institutul pentru Politici de Dezvoltare (I.P.D.), partener, a explicat că metoda inovativă folosită la aceste cursuri a fost implementată de partenerul Endurance din Olanda şi a presupus trei elemente de noutate: ”Ineditul acestui proiect constă în reţeaua de instructori-preparatori, reţeaua de instituţii turistice şi modalitatea prin care au fost implementate aceste cursuri de calificare pentru persoanele defavorizate, persoane de etnie romă, persoane cu dizabilităţi şi tineri care au părăsit sistemul instituţionalizat, aşadar categorii care au fost şi sunt de foarte multe ori ignorate ca forţă de muncă”.
Potrivit acestuia, metodologia inovatoare folosită a asigurat succesul în găsirea unui loc de muncă pentru cursanţii care au participat la Bursa Locurilor de Muncă, dar şi oameni calificaţi pentru angajatorii din turism care aveau nevoie de calitate pentru atragerea clienţilor.
”Noi am adus această categorie la un nivel profesionist cel puţin compatibil sau chiar peste ceea ce se cere pe piaţa muncii în acest moment. Aşa am avut siguranţa că la bursele locurilor de muncă au fost persoane care chiar şi-au dat interesul să participe la cursurile de formare după modelul-pilot olandez şi, practic, au dobândit o meserie”.
Bursa locurilor de muncă nu a făcut altceva decât să oglindească modul în care fiecare judeţ în parte a primit acest proiect. În cadrul reţelei de instituţii turistice s-au înscris companii mari, cu experienţă în domeniu, care au acceptat cu uşurinţă să lucreze cu persoane care provin din grupuri cu risc de vulnerabilitate, aşadar nu au avut prejudecăţi legate de apartenenţa la o etnie sau de persoanele cu dizabilităţi.
Vasile Enescu, director executiv adjunct AJOFM Vâlcea, unul dintre judeţele unde a fost organizată bursa locurilor de muncă, a afirmat că cel mai important efect al calificării şi prefecţionării profesionale trebuie să fie reflectat în calitatea serviciilor din turism şi, implicit, în creşterea interesului pentru zonă: ”Acest proces de obţinere a unor calificări în meserii din domeniul turismului, atât pentru grupul ţintă – care urmează să îşi găsească locuri de muncă – cât şi pentru cei care au devenit instructori preparatori, trebuie să continue şi trebuie să se concretizeze în creşterea atractivităţii turismului la nivelul judeţului Vâlcea pentru că, din acest punct de vedere, în raport cu potenţialul geografic şi natural al judeţului Vâlcea suntem mult în spate faţă de judeţele vecine, numai dacă ne gândim la Sibiu, la Braşov, chiar la Gorj. Deci, este momentul ca turismului vâlcean să-i crească atât numărul de turişti care ne calcă judeţul cât şi calitatea din unităţile noastre turistice”
În cadrul proiectului a fost efectuată şi o vizită de studiu în Olanda a instructorilor-formatori şi a cursanţilor. Stagiul de pregărire a fost găzduit de partenerul olandez al proiectului, compania Endurance, şi a durat cinci zile.
”Cursanţii noştri au văzut cum funcţionează lucrurile în Olanda: ce e diferit, ce trebuie preluat de la sistemul olandez de formare profesională şi cum trebuie adaptat realităţii româneşti. Tot de la partenerul olandez am preluat şi modelul instructorului de practică”, a precizat Iulia Tatomir, responsabil mass-media şi comunicare, SC CRISTFLOR CONSTRUCT SRL, lider de proiect.
Directorul executiv al AJOFM Vâlcea, Gabriel Albinaru, a punctat că era nevoie de noi cursuri de calificare în turism pentru că standardele s-au schimbat, iar generaţiile tinere pot aduce un suflu nou sectorului.
”Era şi este nevoie foarte mare de cursuri de calificare în industria turismului din două motive: în primul rând, e nevoie de forţă de muncă; în al doilea rând, ne aflăm la un schimb de generaţii. Există încă personal care a fost calificat acum 20-25 de ani şi, între timp, standardele în turism s-au modificat atât în ceea ce priveşte structurile, dotarea, dar şi în ceea ce priveşte personalul şi aşteptările clienţilor”, este de părere directorul executiv AJOFM Vâlcea.
”De-a lungul proiectului au fost organizate numeroase activităţi comune în care s-au cunoscut oameni din diverse sectoare de lucru, din diverse regiuni şi şi-au împărtăşit din experienţa pe care au acumulat-o. Fără oameni calificaţi în acest sector de activitate, fără companiile care s-au pus la dispoziţie pentru a primi oameni în practică, toate rezultatele nu ar fi fost posibile. Am furnizat servicii de formare într-o strânsă colaborare cu ei şi, astfel, persoanele care au fost instruite pot spera la obţinerea unui loc de muncă”, a mai spus Iulia Tatomir.







