130 de influenceri, selectați prin platforma FameUp, au fost implicați
Site-ul de investigații Snoop a dezvăluit că ANAF a ajuns la concluzia că „acțiunea de campanie «Echilibru și Verticalitate» de pe TikTok, care l-a promovat pe Călin Georgescu, a fost finanțată din fondurile Partidului Național Liberal”. Mai exact, 130 de influenceri, selectați prin platforma FameUp de agenția Kensington Communication, angajată de PNL, au lansat în noiembrie 2024 campania „Echilibru și Verticalitate” (#EchilibrușiVerticalitate), promovând calitățile unui viitor candidat la președinție, fără a-l menționa explicit, conform Libertatea.
Un raport desecretizat al CSAT și analiza realizată de Expert Forum arată că întreaga campanie făcea referire indirectă la figura lui Călin Georgescu, utilizând caracterizările pe care acesta le promovează public. Mai mult, în comentariile de la unele videoclipuri, utilizatorii au asociat direct campania cu Georgescu, scriind „Votez Călin Georgescu”.
Documentele desecretizate ale CSAT arată că strategia „Echilibru și Verticalitate” prezenta asemănări cu campania „Frate pentru Frate” utilizată de Federația Rusă în Ucraina, stârnind astfel suspiciuni privind posibile influențe externe asupra discursului politic din România. Ambele campanii au fost realizate prin manipularea unor micro-influenceri, care au primit instrucțiuni precise pentru a crea conținut menit să influențeze opinia publică și să promoveze un narativ specific.
Campania „Echilibru și Verticalitate” a strâns 2,4 milioane de vizualizări pe TikTok. Succesul său evidențiază modul în care platformele digitale au fost utilizate pentru a influența opinia publică înainte de alegerile prezidențiale. Călin Georgescu a fost candidatul care a obținut cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale, cu 22,94%.
Kensington Communication susține că hashtag-ul original al campaniei, #echilibrusiseriozitate, a fost schimbat fără acordul lor în #echilibrusiverticalitate pe platforma FameUp. Întrebată de ce a acceptat plata de la PNL în ciuda acestei modificări, firma nu a oferit un răspuns.
„Aceste campanii nu au avut un caracter electoral. Obiectivul campaniei a fost de a promova valori liberale, pro-europene și teme sociale de interes major (cum ar fi combaterea consumului de droguri), precum și campanii anti-extremiste, în contextul în care exista suspiciunea rezonabilă că ne confruntăm cu o recrudescență accelerată a curentului iliberal, nedemocratic”, precizează Kensington Communication într-un răspuns în urma investigației Snoop. „Toate briefurile furnizate către FameUp au fost făcute pentru o campanie de combatere a extremismului și încurajarea valorilor euroatlantice.”, adaugă firma de comunicare, care a subliniat că „nu a făcut și nu i s-a cerut să facă vreo campanie pentru Călin Georgescu”.
Mai mult, compania cere autorităților să verifice și să ia măsurile legale, „dacă campania a fost clonată sau deturnată în favoarea unui candidat sau altul”.