Facultatea de Drept din cadrul Universității din Craiova se pregătește să renunțe, de anul viitor, la lucrările de licență și să rezume examenul doar la proba scrisă. Această decizie reflectă o tendință tot mai pronunțată în rândul facultăților de drept din România de a renunța la lucrările de licență, în favoarea unor forme alternative de evaluare, scrie romania.europalibera.org.
Deja, Facultatea de Drept a Universității din București a adoptat această schimbare încă din 2017, iar de la începutul anului universitar 2025, Facultatea de Drept din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca va elimina lucrările de licență din examenul de absolvire, înlocuindu-le cu o probă scrisă de tip grilă.
În schimb, reprezentanții Facultăților de Drept de la Universitatea de Vest din Timișoara și ai celei de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași spun că rămân la vechea formulă, în care lucrarea de licență rămâne parte a examenului de absolvire.
Tendința de eliminare a lucrărilor de licență nu este un fenomen izolat. La nivel european, practica variază semnificativ. De exemplu, la Queen Mary University din Londra, studenții nu susțin o lucrare de licență, ci sunt evaluați prin examene de modul și simulări de scenarii reale. În Olanda, la Universitatea din Maastricht, absolvenții trebuie să redacteze un eseu argumentativ ca parte a examenului de absolvire.
Criticii acestei schimbări argumentează că lucrările de licență sunt esențiale pentru dezvoltarea abilităților de cercetare și scriere ale studenților. Decanul Facultății de Drept din Iași, Nicolae Horia-Țiț, afirmă că redactarea unei lucrări ajută studenții să-și dezvolte competențe importante pentru profesia juridică.
„E un exercițiu util pentru student, întrucât își dezvoltă o metodologie de elaborare a unui text”, explică Țiț.
De cealaltă parte, secretarul de stat în Ministerul Educației, Gigel Paraschiv, subliniază că decizia de a renunța la lucrarea de licență aparține facultăților și trebuie să asigure că absolvenții dispun de aceleași competențe ca cei din alte instituții care mențin această probă.
„Oportunitatea de a selecta una sau două probe de către instituția de învățământ superior avea și are drept scop posibilitatea de a permite o evaluare complexă și aplicată a cunoștințelor fundamentale și de specialitate în cadrul probei de susținere a lucrării de absolvire (lucrare licență/proiect de diplomă)”, spune Gigel Paraschiv.
Ministerul nu a impus renunțarea la lucrările de licență, dar permite flexibilitate în structura examenelor de absolvire.