Guvernul vrea să vândă acțiuni TAROM către două companii din Qatar și Emiratele Arabe Unite. Marcel Ciolacu, aflat într-o vizită oficială în Orientul Mijlociu, negociază acest lucru. Însă momentan nu este posibilă vânzarea.
Oficialii români iau în calcul să vândă o parte din acțiunile TAROM către companii din Qatar și Emiratele Arabe Unite pentru a salva operatorul național de zboruri, care merge pe pierdere de 17 ani, spun jurnaliștii Digi24.
TAROM are o flotă tot mai mică și de-a lungul timpului a renunțat la mai multe curse. Însă, în acest moment nu este clar procentul pe care ar fi dispuși oficialii români să-l dea companiilor străine. Potrivit surselor Digi24, și-ar dori să mai aibă un cuvânt de spus în Consiliul de Administrație.
Însă, dacă se va lua o decizie, ar putea fi aplicată de abia din 2026, pentru că, în prezent, potrivit acordului cu Comisia Europeană, TAROM se află sub reorganizare.
În același timp se discută și despre o posibilă colaborare privind investiții din partea companiilor din Emiratele Arabe Unite pentru un nou terminal la Aeroportul Otopeni. Această discuție privind vânzarea acțiunilor TAROM nu este una nouă, pentru că încă din 2015 Victor Ponta, la acea vreme premier, a efectuat o vizită oficială în statele din Golf și a pus pe masă varianta vânzării TAROM.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța acum două luni că Tarom va primi un ajutor de peste 80 de milioane de euro de la Comisia Europeană, oficialul fiind convins că semnalele în acest sens sunt unele pozitive.
“Aici vorbim de acel plan acceptat de Comisia Europeană de restructurare a Tarom-ului. Chiar zilele trecute am avut o discuţie cu domnul cu Bogdan Chiriţoiu de la Consiliul Concurenţei, au fost colegi de-ai mei la Comisie săptămâna trecută, toate semnalele sunt pozitive că vom primit acest ajutor de la Comisia Europeană pentru TAROM, ajutor substanţial. Pe baza acestui ajutor, vom merge înainte, odată cu primirea acestor bani. Cred că sunt 80 şi ceva de milioane de euro pe care îi vom primi”, a declarat ministrul Transporturilor, potrivit puterea.ro
Sorin Grindeanu este de părere că Tarom poate fi transformată într-o companie puternică, cu ajutorul banilor europeni și este convins că aceștia vor veni, deoarece nu există impedimente.
”Eu sper să mergem pe linia asumată, aceea de a transforma această companie într-o companie solidă economic. Primul pas este să primim ajutor de la Comisie pe care, de această dată, nu avem niciun fel de motive să nu îl primim, îndeplinim toate criteriile”, a afirmat Grindeanu.
Compania Tarom are probleme financiare serioase, de ani de zile. Mai exact, compania aeriană a înregistrat pierderi masive în ultimii 15 ani. Acestea s-au aprofundat pe timpul pandemiei de coronavirus, cifrele depășind, în 2022, 216 milioane de lei. Situația s-a îmbunătățit puțin pentru Tarom anul trecut, când a înregistrat pierderi mai mici, 62 de milioane de lei.
Pe lângă TAROM, Guvernul discută cu Qatarul și Emiratele Arabe Unite și despre alte proiecte de infrastructură, cum ar fi:
- Dezvoltarea capacității Aeroportului Internațional „Traian Vuia” din Timișoara
- Finanțarea construcției autostrăzii Comarnic – Brașov
- Modernizarea căii ferate Predeal – Brașov
- Concesionarea unui perimetru în Marea Neagră pentru a monta turbine eoliene offshore
- Construcția celui mai mare abator din Europa la Brăila
- Construcția unei fabrici de lapte praf în Ialomița
Foto: Facebook/Sorin Grindeanu