Prof. dr. Irinel Popescu: „Craiova este orașul care l-a lansat pe Brâncuși”
Centrul „Constantin Brâncuși” din Craiova a fost gazda unei dezbateri după lansarea volumului „O întâlnire astrală – Constantin Brâncuși – Dimitrie Gerota”, care povestește despre ecorșeul realizat de marele sculptor, în colaborare cu eminentul chirurg Dimitrie Gerota, de asemenea, originar din Oltenia.
Coordonatorul acestui proiect a fost academicianul profesor universitar doctor Irinel Popescu. Această manifestare face parte din „Zilele Brâncuși”, eveniment în cadrul căruia toate instituțiile de cultură din Craiova și din județul Dolj, precum și alte localități, au participat la celebrarea operei lui Brâncuși.
„Este un prilej prin care Muzeul de Artă și Muzeul Olteniei pot să arate lumii întregi comorile pe care le-a lăsat Constantin Brâncuși. Noi ne-am mai propus ceva. Din momentul când Centrul Brâncuși a fost inaugurat și a început să găzduiască evenimente, am vrut ca în fiecare an Consiliul Județean să inaugureze noi monumente culturale. Am început cu Muzeul lui Brâncuși în 2022, anul trecut o clădire a prins iarăși viață și găzduiește Muzeul Cărții și Exilului Românesc. Anul acesta, în aprilie, vom inaugura Casa Memorială Amza Pelea. În anii următori, urmează să avem pentru prima dată în județul nostru un muzeu al satului oltenesc.
Dincolo de ceea ce înseamnă proiecte pe infrastructură aeroportuară, infrastructură rutieră, pe zona de sănătate, toate sunt importante, dar an de an luăm o clădire și o reabilităm sau o construim de la zero, acolo vom găzdui o nouă instituție de cultură. Oricât de multe parcuri industriale și aeroporturi am reuși să facem, cred că județul Dolj va fi mult mai bogat așa”, a spus Cosmin Vasile, președintele Consiliului Județean Dolj.
Coordonatorul proiectului, academicianul profesor universitar doctor Irinel Popescu, a considerat deosebit de important să evidențieze legătura strânsă pe care marele artist Constantin Brâncuși a avut-o cu orașul Craiova. În cadrul discursului său, el a subliniat nu doar aspectele artistice și creative ale legăturii lui Brâncuși cu Craiova, ci și impactul profund al acestui oraș asupra formării și evoluției sale ca artist. De asemenea, a adus în discuție influența culturală și spirituală pe care Craiova a avut-o asupra operei și gândirii artistice a lui Brâncuși
„Este un proiect al Academiei Române, început în urmă cu doi ani. Unul dintre obiectivele academiei este promovarea brandului de țară. Primii 27 de ani din viața lui Constantin Brâncuși sunt, de fapt, și primii de creație. Aș spune că nu este nici suficient de cunoscută, nici suficient de pusă în valoare. Sunt trei orașe importante în biografia marelui sculptor: Târgu-Jiu, Craiova și București. Între acestea trei, după părerea mea, Craiova este cel mai important. Aici a fost sesizat geniul lui Brâncuși, de aici a plecat la București în mod special pentru a se pregăti. De la Craiova s-a văzut posibilitatea plecării lui la Paris și a evoluției la nivel european și mondial. Toate acestea au contat. Craiova este orașul care l-a lansat pe Brâncuși. Marele anatomist și chirurg Dimitrie Gerota l-a pregătit pe Brâncuși și sub îndrumarea sa a realizat opera „Ecorșeu” care l-a ajutat să ajungă la Paris”, prof. dr. Irinel Popescu.
Doina Lemny a subliniat geniul creativ al lui Brâncuși, care a reușit să îmbine aspectul artistic cu cel științific în opera sa „Ecorșeul”. Această creație nu numai că a demonstrat măiestria sculpturală a artistului, dar a avut și un impact semnificativ în domeniul educației medicale.
Prin realizarea acestui ecorșeu, Brâncuși a oferit studenților de la medicină o modalitate vizuală și tactilă de a învăța anatomia umană, permițându-le să exploreze structura corpului uman într-un mod palpabil și memorabil. Astfel, opera sa nu a fost doar o expresie a talentului artistic, ci și o contribuție valoroasă în educația medicală, evidențiind capacitatea sa unică de a transcende granițele dintre arte și știință.
„Acest ecorșeu este un produs al unei colaborări frumoase „o întâlnire astrală” dintre profesorul Dimitrie Gerota și Constantin Brâncuși. Fotografia acestui ecorșeu l-a urmărit în permanență la Paris. Un fapt deosebit este că aceasta a fost expusă la una dintre cele mai mari expoziții a lui Brâncuși, în 1933, în America. De aici vine simplicitatea. Sublimarea formei la care Brâncuși ajunge provine din această cunoaștere profundă a corpului omenesc, a anatomiei pe care o modelează și pe care o supune unei transformări, a spus Doina Lemny, istoric de artă română și cea care a scris prefața volumului “O întâlnire astrală – Constantin Brâncuşi – Dimitrie Gerota”.
Profesoara universitară Elena Dumitrescu a detaliat procesul de restaurare al Ecorșeului, care se afla aproape uitat, după cum afirmă prof Doina Lemny, la Liceul Carol I din Craiova. Ea a reușit să-l scoată din uitare și să îl restaureze cu ajutorul unei echipe de specialiști, punându-l în valoare.