În ședința de joi, 16 noiembrie, Guvernul a decis că salariile din primării, ministere, alte autorități publice și companii de stat nu pot fi mărite decât prin lege emisă la nivel central. Șefii instituțiilor publice au pierdut astfel dreptul de a decide măriri salariale. Ordonanța adoptată de Executiv mai prevede că, dacă în acest moment există deja decizii administrative de măriri salariale, acestea devin nule.
Începând cu data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților/instituțiilor publice care au calitatea de ordonator de credite nu mai pot emite acte administrative prin care să stabilească drepturi de natură salarială suplimentare față de cele stabilite în legislația specifică în vigoare. Astfel, de la ministru, până la primar, niciun conducător nu mai poate semna decizii de mărire de salarii pentru subordonați ori pentru sine.
După adoptarea actului normativ, eventualele datorii pe care instituțiile publice le generează prin decizii de mărire salarială nu mai pot fi raportate Guvernului spre plată, asta însemnând că arieratele nu mai pot conține majorări salariale neplătite, dar raportate ca datorii către autoritatea centrală, pentru ca Guvernul să deconteze banii.
“ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ privind unele măsuri pentru raportarea arieratelor de către instituțiile publice
Actul normativ prevede ca, începând cu data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conducătorii autorităților/instituțiilor publice care au calitatea de ordonator de credite nu mai pot emite acte administrative prin care să stabilească drepturi de natură salarială suplimentare față de cele stabilite în legislația specifică în vigoare.
Astfel, se reglementează și faptul ca instituțiile publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare, nu vor mai putea raporta în categoria arierate eventualele drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de conducătorii acestora, suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare și contribuțiile aferente acestora, sumele respective raportându-se în categoria plăți restante.
Prin actul normativ se va debloca situația existentă în prezent în cazul unor instituții publice, astfel încât să-și poată desfășura în continuare activitatea pentru care au fost create.
Eventualele provizioane înregistrate în contabilitate de instituțiile publice, pentru categoriile de datorii față de personal, reprezentând drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de conducătorii acestora, suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare și contribuțiile aferente acestora, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se anulează”, se arată în comunicatul remis presei de Guvernul Ciolacu, după încheierea ședinței.