Pe parcursul anului trecut, întârzierile trenurilor de călători au însumat 4.326.618 de minute. Asta înseamnă 3004 zile, adică 8,2 ani. Întârzierile de anul trecut le-au depășit de cele din 2021 și 2022.
Trendul pare să fie alarmant:2,5 milioane de minute în 2020, 3,4 milioane de minute în 2021 și 4,3 milioane de minute în 2022. Lipsa investițiilor în sistemul public de căi ferate își spune cuvântul.
În raportul de activitate pe anul 2022 al CFR se afirmă că aceste întârzieri au fost influențate de “cazurile de forță majoră, de lucrările de reparații ale infrastructurii feroviare, inclusiv la poduri și podețe, de societățile prestatoare de servicii către CFR, de lucrările de ridicare a restricțiilor de viteza executate de personal CFR și de lucrările de pe Coridorul IV pe tronsoanele: Ghioroc – Simeria, Simeria – Coșlariu, Coșlariu – Sighișoara, Sighișoara – Brașov”, potrivit digi24.ro
În același document se arată că întârzierile companiilor private de transport feroviar “au înregistrat o creștere de la 685.105 min. în 2021, la 823.113 în 2022”, în timp ce “întârzierile cauzate de „CFR”- SA au înregistrat o scădere de la 1.233.478 min. în 2021 la 823.021 în 2022”.
În 2022, viteza medie a trenurilor de călători din România a crescut la 44,83 km/h, de la 44,68 km/h în 2021. În medie, fiecare tren care a circulat anul trecut a avut o întârziere de 4,62 minute de minute la fiecare 100 de kilometri parcurși, conform datelor furnizate de CFR. În Țara Soarelui Răsare în 2020, fiecare tren a întârziat în medie 12 secunde pentru transportul de călători, inclusiv întârzieri cauzate de dezastrele naturale, conform documentelor companiei japoneze de transport feroviar. Datorită datelor oficiale, întârzierea medie pe tren pentru japonezi este de 30 de secunde pe an.
Tot în 2022 au fost înregistrate 280 de accidente feroviare, dintre care 93 de loviri de persoane (cu excepția cazurilor de suicid), 158 loviri ale vehiculelor rutiere, 5 incendii de tren, 26 de deraieri și o singură coliziune de trenuri.
“În anul 2022, 1 accident si 59 incidente feroviare au fost analizate în contul CNCF “CFR” SA. De menționat că la data prezentului Raport de activitate sunt în curs de investigare 17 accidente pentru care încă nu au fost stabilite cauzele producerii acestora”, se mai spune în documentul CFR.
În același timp, salariile celor care ocupă posturi în conducerea CFR au întregistrat majorări enorme, acest gen de post aducând un venit net brut de 535.500 în anul 2022, ceea ce înseamnă un salariu lunar net de aproximativ 29.000 de lei, dublu comparativ cu cel încasat de șeful statului român.