Autoritățile din județul Gorj au strâns din taxe și impozite locale doar 14,8% din totalul veniturilor în ultimul an raportat centralizat de Curtea de Conturi, 2021. Sursele de finanțare a bugetelor locale au fost astfel condiționate de alocările la nivel central – sumele defalcate din TVA și impozitul pe venit – și de bani de la Uniunea Europeană sau de la alți donatori.
Raportorii Camerei de Conturi Gorj atrag atenția că situația este îngrijorătoare: ”(…) managementul cu privire la stabilirea, constatarea, urmărirea și încasarea veniturilor proprii a bugetelor locale nu este încă suficient de performant, nivelul veniturilor proprii încasate neexprimând potențialul real al unităților administrativ – teritoriale, acesta fiind chiar îngrijorător de scăzut, de doar 14,8 % din totalul veniturilor încasate, în creștere cu 2,8% față de perioada similară a anului 2020”.
Pentru anul 2021, prevederea pe total bugete din Gorj, din taxe, impozite, vărsăminte proprii, a fost de 1,254 miliarde de lei, însă a fost încasată suma de doar 269,65 milioane lei, adică 21,5%! E drept, însă, că și așteptările au fost mari.
UE a avut în 2021 cel mai consistent aport la funcționarea administrației publice din Gorj, virând aproape o treime din disponibil – 30,9%, respectiv 561.289.000 lei.
Adio dezvoltare, adio proiecte
Efectul acestei situații a fost că execuția bugetară a cheltuielilor locale s-a caracterizat printr-o nerealizare totală de 929.985.000 lei față de prevederile definitive, principalele nerealizări, sub 50% din prevederi, înregistrându-se la: Cheltuieli de capital – 332.843 mii lei; Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile – 460.253 mii lei. ”Cauza principală a nerealizării prevederilor bugetare la partea de cheltuieli o constituie, ca și în ceilalți ani, neasigurarea resurselor de finanțare, ca urmare a nerealizării veniturilor proprii la nivelul prevăzut. Un aspect relevant în ceea ce privește finanțarea unităților administrativ-teritoriale îl reprezintă faptul că veniturile a căror colectare constituie atribuțiune a organelor fiscale locale (venituri din impozite, taxe, contribuții, alte vărsăminte, alte venituri), realizate la nivelul de 269. 647 mii lei, finanțează numai 21,8 % din cheltuielile efectiv realizate, de 1.235.915 mii lei. Diferența de 966.268 mii lei, respectiv 78,8 %, este finanțată din surse de la bugetul de stat sau din finanțare externă”, se mai arată în raportul Curții de Conturi.
Și, cum funcționarii trebuie plătiți bine, 31,6% din totalul cheltuielilor – 390.229.000 lei – au intrat în buzunarele lor, în vreme ce la dezvoltare s-au investit doar 25,2%, iar pentru proiectele cu finanțare din fonduri externe – numai 12,7%.
Când buget nu e, nici prejudiciul nu prea se vede…
În 2022 au fost verificați 25 de ordonatori principali de credite, inclusiv Consiliul Județean Gorj, și 29 ordonatori terțiari de credite – licee, școli, grădinițe etc.
Prejudiciul toral estimat de Curtea de Conturi s-a ridicat la 894.000 lei, din lista entităților ieșind în evidență comuna Dănești, cu 128.000 lei, Săcelu, cu 127.000 lei, Spitalul Județean de Urgență Târgu-Jiu, cu 105.000 lei, și comuna Plopșoru – 97.000 lei.
Ca mai peste tot, prejudiciile provin din decontarea unor lucrări neexecutate în totalitate sau actualizate eronat.