Conform ultimului raport publicat al Camerei de Conturi, cele mai mari cheltuieli bugetare în 2021, la nivelul județului Dolj, au fost cele cu personalul angajat la stat – 516.082.000 lei, adică 25,58% din totalul plăților, în creștere cu 2,77% față de anul 2020.
La capitolul „Bunuri și servicii” – unde primăriile din județ sunt specialiste în cumpărarea de nimicuri, de la diverși – cheltuielile înregistrate în 2021, în sumă de 490.297.000 lei, au fost mai mari cu 18,70% decât în anul anterior, totalizând 24,30% din sacul cu bani.
Și, cum de undeva trebuia luat ca să fie aruncat pe la firme și firmulețe prestatoare de servicii și de bunuri, majoritatea – prin achiziții directe, „cheltuielile de capital” erau cea mai bună sursă, adică investițiile în active care ar trebui să sporească gradul de performanță și utilitate.
Cu 323.791.000 destinate acestui capitol în 2021, autoritățile administrației publice din Dolj au înregistrat o scădere de 11,02% față de anul precedent. Există totuși și o veste bună: plățile pentru proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile au atins cota 84.349.000 lei, cu 46,86% mai mult decât în 2020.
Din perspectiva plăților totale efectuate în anul 2021, județul Dolj se situează pe locul 10 la nivel național, cu 2,017 miliarde lei, în creștere comparativ cu anul 2020, când ocupa locul 11 la nivel național (2,93% din totalul plăților județelor).
De unde au venit banii
Totalul încasărilor la bugetele unităților administrativ-teritoriale ale Doljului a însumat 2,099 miliarde lei, în cotă de 68% din prevederile finale din 2021.
Cei mai mulți bani au provenit din cotele și sumele defalcate din impozitul pe venit – 674.433.000 lei, iar cele mai mici sume au fost virate de UE și alți donatori în contul plăților efectuate și prefinanțări – 176.474.000 lei.
Aportul reprezentând defalcarea taxei pe valoarea adăugată a însumat 595.547.000 lei, veniturile din impozite, taxe, contribuții, alte vărsăminte – 372.973.000 lei, iar subvenţiile de la alte nivele ale administrației publice au ajuns la 280.146.000 lei.
Pe unde s-au ”scurs” banii
La nivelul județului Dolj, au fost verificate pe execuția bugetară 48 de entități, respectiv Consiliul Județean Dolj, municipiul Craiova, orașele Filiași și Segarcea, 38 de comune, o regie de interes local și cinci ordonatori terțiari de credite: trei colegii, două școli.
Conform Camerei de Conturi Dolj, în exercițiul financiar auditat, au fost înregistrate prejudicii de peste 18.000.000 lei, pe primul loc situându-se Primăria Scaești, cu 4,5 milioane lei, urmată de Primăria Poiana Mare, cu 3,5 milioane lei, Galiciuica – 1,7 milioane lei, Vela – peste un milion de lei.
Cazuri speciale
La categoria cheltuieli de personal, au fost constatate plăți de salarii nelegale, adică remunerații de natură salarială acordate necuvenit persoanelor cu funcții de demnitate publică alese și funcții asimilate acestora (primar, viceprimar și consilierii locali), peste nivelul maxim al indemnizațiilor stabilite prin lege (U.A.T.C. Dobrești, U.A.T.C. Gighera, U.A.T.C. Sadova, U.A.T.C. Sopot, U.A.T.C. Terpezița, U.A.T.C. Vela). Totodată, au fost ”stimulați” și funcționarii, cu salarii și sporuri necuvenite.
Curtea remarcă în raport și un caz special – comuna Vela, unde ”la operațiunile de încasări și plăți cu numerar s-au constatat prejudicii în valoare totală de 902 mii lei, cauzate de efectuarea de ridicări de numerar din conturile bancare deschise la trezorerie fără a fi depuse ulterior în casierie (698 mii lei) și de înregistrarea de plăți prin registrul de casă fără a avea la bază niciun document justificativ legal întocmit, sau documente în care sunt înscrise valori mai mici decât cele eliberate din casierie (204 mii lei”, potrivit CCD.
La Poiana Mare, auditorii notează cheltuieli nejustificate cu telefonia mobilă – 459.000 lei, adică decontări fără dovada utilizării telefoanelor în scopul desfășurării activității instituției.
Tot aici au fost înregistrate plăți nelegale în valoare de 1,659 milioane lei, la asfaltarea a trei străzi, cauzate de decontarea unor lucrări neexecutate în totalitate, și alte reprezentând săpătură mecanică, ridicare capace carosabile, piatră spartă, balast și fundație din agregate optimale, și încă 1, 054 milioane lei la ”drumuri de interes local”, unde au fost decontate lucrări neexecutate în totalitate terasamente, așternere piatră spartă și balast etc.
Alte plăți nelegale consistente în infrsatructură au fost înregistrate la Galiciuica – 1,65 milioane lei, Brabova – 748 mii lei, Sopot – 479 mii lei, pentru a enumera doar câteva.