Nu ştii ce să împachetezi din garderoba ta pentru o vacanţă în Japonia? Dacă zburaţi cu Japan Airlines, răspunsul ar putea fi: Nimic!, scrie CNN.
Transportatorul aerian al Japoniei a început o perioadă de testare, timp de un an, a unui serviciu care permite călătorilor să rezerve un set de haine, ce acoperă diferite stiluri vestimentare şi anotimpuri, şi să îl primească la hotel, la sosire. La sfârşitul sejurului, hainele sunt returnate, pentru a fi spălate şi reintroduse în sistem.
Denumit cu un joc de cuvinte în engleză „Any Wear, Anywhere” (Orice haină, oriunde), serviciul este valabil până la sfârşitul lunii august 2024, iar Japan Airlines spune că ar putea reduce emisiile de carbon prin reducerea greutăţii transportate de avioanele sale.
Programul „Any Wear, Anywhere” estimează că 10 kilograme scutite în bagaje echivalează cu 7,5 kilograme mai puţine emisii – echivalentul funcţionării unui uscător de păr, 10 minute pe zi, timp de 78 de zile.
„Îmi place să călătoresc şi am fost în multe ţări străine, dar întotdeauna mi-a fost incomod să târăsc după mine bagajele sau să spăl rufele în străinătate”, spune Miho Moriya, care a venit cu ideea şi gestionează Any Wear, Anywhere pentru Sumitomo, compania japoneză care se ocupă de rezervări, livrări şi spălarea hainelor, scrie news.ro.
„Când călătoresc, cele mai importante trei lucruri pentru mine sunt cazarea, mâncarea şi îmbrăcămintea”, adaugă ea.
„Când călătorim în străinătate, există hoteluri şi restaurante care oferă cazare şi mâncare la faţa locului, dar nu şi îmbrăcăminte. De ce trebuie să ne aducem hainele de acasă?” – arată ea care este raţionamentul.
Utilizatorii serviciului se conectează la site-ul web şi aleg din câteva opţiuni – haine pentru femei sau bărbaţi; pentru ce sezon sunt; stil elegant sau casual; numărul de bluze şi de pantaloni; şi datele de ridicare şi de returnare.
Selecţiile îi vor aştepta la hotel, la preţuri care variază între 34 şi 48 de dolari pentru întreaga perioadă de închiriere. Toate articolele de îmbrăcăminte sunt fie second-hand, fie provin din stocul excedentar al companiei, deşi utilizatorii nu pot vedea aceste informaţii despre selecţia lor.
Serviciul funcţionează de la începutul lunii iulie, iar Moriya spune că răspunsul a fost extrem de pozitiv.
„Avem cereri din toată lumea şi din peste 115 ţări în total, chiar dacă nu facem niciun fel de promovare”, spune ea, adăugând că Statele Unite şi Australia sunt ţările de unde provin cei mai mulţi utilizatori.
Adevăratul impact al testului va fi dezvăluit abia la final, după ce Japan Airlines va contabiliza economiile făcute cu greutatea şi va calcula reducerea exactă a emisiilor.
„Trebuie să vedem rezultatele finale înainte de a putea spune dacă acest serviciu este sustenabil sau nu”, spune Moriya, adăugând că în calcule vor fi luate în considerare emisiile produse de livrarea hainelor şi de spălarea acestora.
Reducerea greutăţii este o modalitate dovedită de economisire a combustibilului şi de reducere a emisiilor, iar producătorii de aeronave şi companiile aeriene au luat-o în considerare de mult timp, de exemplu prin proiectarea unor scaune mai uşoare pentru pasageri sau prin înlocuirea revistelor grele de hârtie cu tablete.