Administrația craioveană este acuzată că încalcă dreptul la un mediu sănătos. Craiovenii care locuiesc pe strada „Henri Coandă” protestează față de proiectul străpungerii rutiere Traian Lalescu – Calea București.
Oamenii spun că zona va deveni una cu trafic aglomerat, poluată și că nu sunt prevăzute spații verzi.
Așa că, astăzi, de la ora 18, se întâlnesc în stradă pentru a-și spune nemulțumirile.
Într-un memoriu denumit „Consiliul Local Craiova și Primăria Craiova încalcă dreptul la un mediu sănătos”, oamenii acuză și nelegalități în proiect.
„Pe deplini conștienți că progresul orașului nostru presupune fluidizarea traficului rutier, cetățenii care locuiesc pe str.Henri Coandă contestă proiectul implementat de Primăria Craiova pe considerente de nelegalitate dar și de oportunitate în condițiile schimbărilor climatice actuale. Din perspectiva nelegalității, autorizația de construcție 614/17.05.2022 are la bază un proiect tehnic nelegal deoarece lățimea trotuarelor din proiectul tehnic nu respectă normele de siguranță a cetățenilor și nici dreptul la un mediu sănătos.
Subliniem că pe un trotuar cu lățimea maximă de 1 m, circulația pietonilor va fi imposibilă, mai ales dacă luăm în considerare nevoile persoanelor cu handicap sau al familiilor cu copii mici care folosesc cariucioare.
În egală măsură, strada este tranzitată masiv de un număr ridicat de elevi ai liceului HENRI COANDĂ, iar siguranța elevilor este pusă în pericol.
Proiectul tehnic nu a avut în vedere valorile sporite de trafic care vor bloca total intersecția celor două străzi, TRAIAN LALESCU și HENRI COANDĂ cu CALEA BUCUREȘTI, intersecția sufocată de mașini și acum din cauza zonelor comerciale extinse existente în zona VIITORUL și ELECTROPUTERE MALL, însă și numărul absolut aberant de blocuri care se construiesc în zonă. Opinia riveranilor este că suntem victimele unor interese imobiliare imenze în zona, dat fiind că în locul Morii Barbu Drugă ce va fi demolată se preconizează apariția unui mare hotel și deja de edifica un număr mare de blocuri cu 10 etaje în care vor locui sute de persoane cu sute de mașini.
În zonă nu sunt prevăzute spații verzi, astfel încât locuitorii voi merge cu mașinile în afară zonei de locuit pentru orice nevoie specifică traiului zilnic.
Noul proiect nu prevede copaci pe str.HENRI COANDĂ, soluție dramatică în condițiile încălzirii globale și a poluării masive în oraș.
Lipsa umbririi naturale, lipsa oxigenului produs de copaci precum și soluția absolut inadecvată a amplasării unor chiparoși în zona arată că acest proiect încalcă rigorile de mediu instituite de art. 35 din Constituție, Ordinului 536/23.06.1997 privind aprobarea normelor de igienă publică a populației,art 129,alin.7,lit.i din Codul Administrativ care obligă Consiliul Local să asigure protecția și refacerea mediului. Pe lângă aceste considerente de legalitate, surprinde nepăsarea Primăriei Craiova cu privire la o stradă emblematică a orașului, o dovadă vie a trecutului urban al orașului cu copaci frumoși care merită protejați dar care vor fi tăiați fără milă pentru o utopică fluidizare a traficului în măsură în care de pe str.CARACAL până la liceul Henri COANDĂ și pe toată str.TRAIAN LALESCU până în B-dul DACIA prima bandă din cele două de pe fiecare sens este de ani de zile o mare parcare ilegală, circulația desfășurîndu-se efectiv pe o bandă de mers.
Distrugem o stradă simbol a Craiovei pentru a o tranforma într-o mare parcare fără trotuare și fără pomi. Această nu este dezvoltare durabilă în favoarea oamenilor. Orașul este al oamenilor, nu al mașinilor!”, se arată în memoriul menționat anterior.
Craiovenii care locuiesc în această zonă au inițiat anterior și o petiție on-line pentru stoparea proiectului, care a strâns până acum peste o 1.300 de semnături.
Străpungerea Traian Lalescu – Calea București – Henri Coandă presupune realizarea unei artere de circulație care să traverseze principalul bulevard al orașului. Acesta va avea patru benzi, câte două pe fiecare parte, și amenajarea de trotuare cu lățimea variabilă între 1 și 3 m de fiecare parte a străzilor Henri Coandă și Traian Lalescu. Cele patru benzi de circulație vor avea o lățime de 3 m pe strada Henri Coandă și 3,5 m pe strada Traian Lalescu, conform caietului de sarcini. Cheltuielile inițiale pentru acest proiect au fost stabilite la o sumă aproximativă de 7,7 milioane de lei.