Sesiunea a doua a examenului de Bacalaureat a debutat, miercuri, cu prima probă, la Limba și literatura română. Au fost așteptați să se prezinte un număr de 432 de candidați. S-au prezentat 347. Totodată, 84 au fost absenți și un candidat a fost eliminat pentru tentativă de fraudă, folosind celebrele căști.
În județul Dolj au fost înscriși 963 de candidați. 593 au fost din seria curentă, iar 370 din seriile anterioare. Cele trei probe scrise se desfășoară în 4 centre din județ. Trei dintre acestea sunt în Craiova. Este vorba despre Colegiul „Ștefan Odobleja”, Colegiul Național „Nicolae Titulescu” și Liceul Tehnologic „Nenițescu”. Pe lângă acestea, probele se desfășoară și în Colegiul Tehnologic „Horia Vintilă”, din Segarcea.
„Ce este nou, vis a vis de examenele anterioare, organizate atât la nivelul județului Dolj, este faptul că, în această sesiune, evaluarea lucrărilor scrise se va face în format digital. Se tot vorbește la nivelul societății despre digitalizare. Este un lucru bun, pe care ni-l doream. Orice lucru nou presupune și provocări pe măsură. La nivelul comisiei județene au făcut o serie de programe de pregătire cu colegii noștri, din cele 4 centre de examen și evaluare. În județul nostru au fost primite un număr de 370 de scanere, de la Ministerul Educației. Aceste scanere sunt foarte performante și foarte ușor de folosit. Chiar dacă am fost și noi puțin sceptici sau rezervați, văzând cum se folosesc aceste echipamente, am văzut că lucrurile nu sunt atât de complicate. Folosirea acestui sistem digitalizat are și o serie de avantaje. Se elimină transportul lucrărilor dintr-un județ în altul”, a explicat inspectorul școlar general al I.S.J Dolj, prof. dr Daniel Ion.
Fiecare lucrare este scanată în sala de examen, în prezența elevului. La această sesiune, lucrările scanate sunt încărcate într-un server al Ministerului Educației și de acolo sunt repartizate, aleatoriu, către doi evaluatori din țară, din alte județe. Lucrările sunt evaluate în regim digital, ele putând fi accesate în centrele zonale de evaluare, de către profesorii evaluatori. Aceștia nu cunosc identitatea candidatului și nici județul de proveniență. Aplicația informatică elimină în mod automat pagina cu datele candidatului. Evaluatorul are în față doar conținutul lucrării. După ce o evaluează, tot aplicația face legătura între lucrare și datele de identificare ale candidatului.
„Procesul de scanare este unul care ne provoacă și pot exista și probleme la scanare, în sensul în care o pagină poate să nu fie scanată suficient de bine. În acest sens există soluții. În cazul în care un evaluator constată că o pagină nu este scanată corespunzător, el anunță comisia națională. Comisia națională știe din ce județ este lucrarea, ia legătura cu județul respectiv, noi venim și scoate lucrarea respectivă și o rescanăm pentru a o retrimite evaluatorului. Nu mai plecăm prin țară cu lucrările. Există și alte avantaje, cum ar fi: eliminarea erorilor de transcriere. Având un volum mare de lucrări se pot strecura și erori umane. Un alt avantaj îl reprezintă faptul că nota finală este dată de către aplicație. Sunt evitate și eventuale erori de calcul. Când faci socoteala la final, la punctaj, se întâmplă să și greșești. Acum, astfel de erori vor fi evitate”, a mai spus Daniel Ion.
Celelalte probe se vor desfășura conform următorului calendar:
- joi, 17 august – proba obligatorie a profilului
- vineri, 18 august – proba la alegere a profilului și specializării
Primele rezultate vor fi afișate în data de 25 august, până la ora 12:00.
Contestațiile pot fi depuse/transmise în aceeași zi, în intervalul orar 12:00 – 18:00, inclusiv prin mijloace electronice. În această situație, candidații completează, semnează și depun/transmit prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere.
Rezultatele finale vor fi făcute publice în data de 29august 2023.