Cetățenii români minori nu pot călători în străinătate în baza certificatului de naștere, atrage atenția Direcția Generală de Pașapoarte, în condițiile care unii părinți care încearcă să plece în vacanțe în străinătate cu copiii sub 14 ani află acest lucru în vamă.
Cetățenii români minori cu vârsta mai mică de 14 ani pot călători în străinătate doar cu pașaportul simplu electronic/ pașaportul simplu temporar, subliniază instituția respectivă pe pagina sa de Facebook.
În ceea ce privește cetățenii români minori cu vârsta mai mare de 14 ani, aceștia pot călători cu documentele menționate mai sus sau în baza cărții de identitate (în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care recunosc cartea de identitate ca document de călătorie).
Părintele căruia i-a expirat cartea de identitate poate folosi pașaportul valabil ca document de identitate, în vederea depunerii cererii de eliberare a pașaportului simplu electronic/pașaportului simplu temporar pentru minor.
Având în vedere că reglementarea condițiilor de intrare, ședere sau tranzit al unei țări reprezintă un drept al statului în cauză, li se recomandă cetățenilor români să verifice condițiile stabilite de statul pe teritoriul căruia urmează să efectueze călătoria, accesând site-ul Ministerului Afacerilor Externe, www.mae.ro, secțiunea Condiții de călătorie.
De exemplu, pașaportul simplu temporar nu poate fi folosit ca document de călătorie pentru Emiratele Arabe Unite, Qatar, Mexic.
Indiferent de județul de domiciliu al solicitanților, cererile de paşapoarte simple electronice/paşapoarte simple temporare se depun în ţară, la oricare serviciu public comunitar de paşapoarte în cadrul programului de lucru cu publicul afişat pe www.pasapoarte.mai.gov.ro, de regulă în baza programărilor on-line efectuate pe platforma https://hub.mai.gov.ro/epasapoarte/programari/harta.
Programările în scopul depunerii cererilor de eliberare a pașapoartelor simple electronice/temporare nu se solicită pe e-mail/telefonic, ci se realizează exclusiv prin completarea de către persoanele interesate a formularului on-line de pe platforma https://hub.mai.gov.ro/epasapoarte/programari/harta.
În situația în care nu se reușește efectuarea unei programări în vederea depunerii cererii de eliberare a pașaportului, precizăm că la nivelul serviciilor publice comunitare de pașapoarte sunt înregistrate, în măsura disponibilității, și solicitările persoanelor care nu au efectuat în prealabil programare on-line. De asemenea, mai spune Direcția de Pașapoarte, nu există o taxă pentru eliberarea pașaportului în regim de urgență.
Termenul de eliberare a pașapoartelor simple electronice este de până la 5 zile lucrătoare, pentru cererile depuse în țară și pentru care solicitantul a cerut ridicarea din țară.
În funcție de volumul cererilor aflate în curs de soluționare, la nivel național acest termen poate fi mai mic (spre exemplu, în săptămâna 26.06.2023 – 02.07.2023, termenul mediu înregistrat la nivel național pentru eliberarea pașaportului simplu electronic a fost de 1,99 zile).
„Având în vedere termenul foarte scurt de eliberare a pașaportului simplu electronic, încurajăm cetățenii să opteze pentru acest tip de document de călătorie, cu precizarea că, pentru pașaportul simplu temporar, termenul de eliberare este de 10 zile lucrătoare, respectiv de până la 3 zile lucrătoare, însă în această situație cererea trebuie să fie însoțită de documente care să ateste motivele de sănătate, familiale sau profesionale, care determină necesitatea şi urgenţa deplasării în străinătate”, mai spune Direcția Generală de Pașapoarte.