Lucrările la Centura de Sud a Craiovei întârzie. DRDP Craiova emisese o notificare de reziliere a contractului cu Rizzani, firma constructoare, dar a anulat-o, iar constructorul acuză Direcția că nu ar fi emis toate documentele și autorizațiile de construcție.
Reprezentanții firmei constructoare au transmis un punct de vedere cu referire la articolul „Centura de Sud Craiova. Italienii promit lucrări de 10 milioane lei lunar”, publicat luna trecută.
Contractul pentru construirea Centurii Craiova Sud a fost semnat cu italienii de la Rizzani în ianuarie anul trecut, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în mai, termenul de finalizare fiind, conform contractului, de 15 luni.
Lucrările au bătut pasul pe loc, iar constructorul susține că vina este a DRDP Craiova, beneficiarul lucrării.
„Conform contractului, DPRD Craiova trebuia să predea simultan proiectul, autorizațiile de construire, proiectele de relocare al amplasamentul șantierului, cel târziu în ziua predării lucrărilor, în data de 03.05.2022.
DPRD nu a reușit să facă acest lucru.
Până în prezent, în ciuda faptului că au trecut nouă luni bune de la predarea șantierului, lipsesc încă toate planurile pentru utilități și ariile, proiectele și autorizațiile de construcție pentru sensul giratoriu central.
Din cauza întârzierilor cauzate de client, programul de lucru contractual a fost modificat de două ori. Prima dată în octombrie 2022 și a doua în februarie 2023. Progresul lucrărilor a fost întotdeauna în conformitate cu aceste calendare”, se arată în punctul de vedere transmis „Jurnalul Olteniei” de Riccardo Rabagliati, manager zonal al Rizzani de Eccher Spa.
În articolul de luna trecută aminteam că, deși constructorul primise certificate negative, DRDP Craiova decisese să îi mai acorde o șansă și să nu rezilieze contractul pentru a nu se pierde finanțarea pe proiect. Conform reprezentanților Direcției, cele două părți se înțeleseseră ca italienii să realizeze lunar lucrări de minim 10 milioane lei, de îndată ce vremea o permitea.
Constructorul spune însă că după două certificate negative, a fost emis unul pozitiv, care le corectează pe cele anterioare, transmițând „Jurnalul Olteniei” și documentul cu pricina.
„În ceea ce privește rapoartele de progres certificate, (i) primul certificat din 28.08.2022 pentru perioada 22.03.2022 – 22.06.2022 este pozitiv, (ii) cel de-al doilea certificat din 28.09.2022 pentru perioada 22.06.2022 – 22.09.2022 a fost contestat de către antreprenor ca fiind incorect, (iii) cel de-al treilea certificat din 26.01.2023 pentru perioada 10.10.2022 – 08.01.2023 este pozitiv și corectează erorile contabile din cel de-al doilea certificat. (Anexat, certificatele constatatoare)”, arată Rabagliati.
Constructorul acuză DRDP Craiova, în punctul de vedere transmis „Jurnalul Olteniei”, de „multiple nerespectări” și că „a întreprins, în mai multe rânduri, acțiuni menite să destabilizeze proiectul”.
„Se face referire (i) la acțiunea întreprinsă în 1.07.2022 pentru nelivrarea garanțiilor de bună execuție, care a fost efectuată în ciuda faptului că aceste garanții fuseseră livrate în mai 2022; (ii) la aplicarea eronată/abuzivă a penalităților de întârziere în lipsa oricărei legitimități în acest sens. Acțiunile pe care Curtea de Arbitraj București nr. Dosar 56/2022 n° 21 del 27.02.2023 a avut deja posibilitatea să le cenzureze, catalogându-le drept nelegitime și abuzive.
În ciuda dificultăților de a opera într-un astfel de climat, Antreprenorul a dat întotdeauna dovadă de o dedicare totală față de proiect și colaborează zilnic în mod proactiv cu fiecare subiect și autoritate, în interesul principal al proiectului și al comunității”, a mai menționat Riccardo Rabagliati, manager zonal al Rizzani de Eccher Spa.
O decizie, în două săptămâni
La finele săptămânii trecute, reprezentanții DRDP Craiova s-au întâlnit cu cei de la Rizzani. S-a dat și un termen.
„Au adus mai multe documente și am anulat notificarea de reziliere. În termen de 15 zile o să verificăm dacă totul e în regulă și hotărâm cum mergem în continuare”, a precizat, pentru „Jurnalul Olteniei”, Cosmin Călin, directorul DRDP Craiova.
Centura de Sud a Craiovei ar urma să facă legătura între trei Drumuri Naționale: DN 6 Bucureşti – Craiova – Timişoara, DN 55 Craiova – Bechet şi DN 56 Craiova – Calafat.
Traseul acoperă tranzitul prin sudul municipiului la mică distanţă de Uzina de Automobile Ford, iar prin nodul de la Cârcea şi DN 65 F se asigură legătura cu DN 65 Craiova – Piteşti şi viitorul Drum Expres DEx 12 Craiova – Piteşti.
Valoarea totală a proiectului este de 196,963,191.84 lei și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională – 141.094.389,28 lei, 15% contribuția proprie 24.899.009,88 lei, restul de 30.969.792,68 lei reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.