Programul privind casarea autovehiculelor uzate, numit, în mod neoficial, Rabla Local, va începe la jumătatea lunii octombrie, conform unui anunț al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
„Crearea conturilor de utilizator în aplicația informatică de către solicitanții unități administrativ-teritoriale organizate la nivel de comună, oraș sau municipiu și subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București se va putea realiza începând cu data de 14 octombrie 2022. Conturile create și utilizate pentru înscrierea în cadrul Programului Iluminat public, Programului Stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități, Programului Eficiență energetică în clădirile publice, Programului Rabla Clasic și a Programului Rabla Plus rămân valabile și pot fi accesate pentru depunerea cererilor de finanțare pentru Programul privind casarea autovehiculelor uzate. Ulterior, în perioada 21 octombrie 2022, ora 10:00 – 23 decembrie 2022, ora 14:00 sau până la epuizarea bugetului alocat sesiunii de finanțare, solicitanții vor depune cererile de finanțare, împreună cu documentația aferentă, în aplicația informatică prin intermediul conturilor de utilizator creat”, anunța Administrației Fondului pentru Mediu.
Astfel, primăriile își vor putea face conturi de utilizator pentru înscrierea în cadrul programului, începând din 14 octombrie, iar o săptămână mai târziu vor putea depune cererile de finanțare.
Primăria Craiova este gata să se înscrie în programul Rabla în condiții de 20%-80%: „În cadrul Asociației Municipiilor din România, s-a convenit renegocierea programului Rabla Local cu Ministerul Mediului, astfel încât procentul care revine primăriilor să fie de 20 % și al Ministerului de 80%, nu 50 – 50 %, cum era inițial. Așteptăm publicarea noului ordin de ministru”, a spus Marina Andronache, purtător de cuvânt al Primăriei Craiova.
Ulterior, autoritățile locale au pus pe ordinea de zi a ședinței de consiliu local o rectificare de buget, tocmai pentru ca Bănia să poată derula programul pentru casarea mașinilor uzate. Nu mai puțin de 300.000 de lei din bugetul local vor fi necesari pentru începerea acestei acțiuni.
„Prin Ordinul cu nr. 2261/23.08.2022 a fost aprobat Ghidul de Finanțare a Programului privind casarea autovehiculelor uzate. Prin intermediul programului, persoanele fizice care vor casa o mașină mai veche de 15 ani vor putea primi, de la unitatea administrativ teritorială de care aparțin, un stimulent în valoare de 3.000 de lei, fără a fi obligați să-i folosească pentru a cumpăra o mașină nouă, din care Administrația Fondului pentru mediu acordă fiecărui solicitant suma de 1.500 lei, cu titlu de finanțare pentru un autovehicul uzat care îndeplinește criteriile stabilite prin program Având în vedere cele prezentate mai sus, este necesar alocarea de fonduri în valoare de 300 mii lei în Bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2022 al Mun.Craiova, sumă necesară pentru derularea Programului privind casarea autovehiculelor uzate”, a specifică în nota de fundamentare.
În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate obţine finanţare pentru cel mult: 100 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie mai mică sau egală de 1.000 de locuitori; 500 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 1.001 şi 5.000 de locuitori; 1.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori; 5.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori; 20.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori; 50.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie mai mare sau egală de 200.001 de locuitori.
Este considerat eligibil autovehiculul care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
a) este înregistrat în evidențele fiscale ale UAT solicitant;
b) la data participării în Program are o vechime mai mare sau egală cu 15 ani, calculată de la anul fabricației;
c) are norma de poluare Euro 3 și/sau inferioară;
d) conține componentele esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).