40% dintre elevii din familii defavorizate, majoritatea din mediul rural, nu au făcut școală online. În satele lor, fie nu există rețea de internet, fie semnalul nu este unul foarte bun. Situația, după un an de pandemie, a fost analizată de World Vision România.
S-a împlinit un an de la declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care școlile din România s-au închis. Toată educația s-a mutat în mediul online, iar la acest moment aproape un milion de copii înscriși în învățământul preuniversitar din mediul rural se află în fața unui moment critic, conform organizației World Vision România.
40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscriși la școlile din mediul rural, nu au făcut școală online, din diverse motive: din cauza problemelor financiare familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze; nu au avut conexiune la internet – 1 din 3 sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent; profesorii nu au fost pregătiți să predea și să-și examineze elevii online. Practic elevii care nu au avut acces la internet au pierdut 24 de săptămâni de școală. Cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunități din mediul rural au participat la Evaluarea Națională. Această statistică ne dovedește că riscul ca rata de părăsire timpurie a școlii să crească este unul foarte mare, în condițiile în care în România abandonul școlar este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa, iar jumătate dintre elevii care au participat la examenul de Evaluare Națională au obținut note sub 5 la matematică, conform comunicatului World Vision România.
Efectele pandemiei au fost resimțite inclusiv de familiile acestor copii. În vara anului trecut, 60% dintre părinți nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente și produse de bază. În aceste condiții, nu mai poate surprinde faptul că 91% dintre toți copiii au fost afectați din punct de vedere psihologic și că mai bine de o cincime dintre copiii de la sat consideră că nu sunt niciodată sau sunt doar uneori fericiți. La începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet și 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru școala online. După decizia de redeschidere a școlilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educației digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educație remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundației World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie.
„Acesta este tabloul general al învățământului din România: cu decalaje în creștere între învățământul de la oraș și cel din mediul rural, între cei care au și cei care nu au acces la resurse, decalaje care practic condamnă aproape un milion de copii la o bătălie pentru viitor în care pornesc cu șanse în minus. Și pe care o pot pierde dacă nu intervenim cât mai repede și cât mai adaptat nevoilor fiecărui copil”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.