Pandemia de Covid i-a plasat pe giganții internetului pe un piedestal extrem de greu de atins în deceniile următoare, a accelerat tranziția spre sectorul digital și a schimbat total tot ceea ce știam despre puterea internetului. Aceștia au miliarde de utilizatori, cu toate acestea, a și tras un semnal de alarmă pentru statele lumii în fața influenței covârșitoare pe care o au aceste companii, potrivit libertatea.ro, care citează AFP.
Grupul giganților americani, GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple şi Microsoft) și cel chinez, BATX (Baidu, Alibaba, Tencent, Xiaomi) dețineau deja o poziție de forță, dar în 2020 au devennit omniprezente. Din cauza măsurilor luate în contextul pandemiei, ședințele s-au mutat pe Zoom, au fost mai multe căutări pe motorul Google, s-au făcut cumpărături online, pe Amazon, mesajele au curs pe WhatsApp și au fost seri întregi petrecute pe Netflix.
Aceste ”super-staruri” ale capitalismului au transmis sentimentul că sunt invincibile, spune Joelle Toledano, profesoară de economie la Universitatea Paris-Dauphine. Analiștii pieței financiare spun că, în timp ce statele cheltuiesc miliarde de dolari pentru a evita falimentele și șomajul în masă, valoarea bursieră a companiilor din grupul GAFAM este în continuă creștere.
Aceste companii valorează în prezent 8.000 de miliarde de dolari pe bursă, de trei ori mai mult decât PIB-ul Franței. Acum cinci, ele valorau 2.000 de miliarde de dolari, adică de patru ori mai puțin. Din ianuarie, valoarea acțiunilor Facebook a crescut cu 35%, cele ale Amazon au crescut cu 65%, iar cele ale Apple cu 68%. Valoarea acțiunilor platformei de videoconferințe Zoom a crescut cu 600% în 2020. Chinezii au început și ei să se extindă pe piața globală, prin TikTok, Shein (articole vestimentare) și Likee (videoclipuri).
Europa și-a propus să țină sub control giganții tech printr-o serie de rglementări curajoase, care vizează concurența, lupta împotriva incitărilor la ură în spațiul online, dar și transparența algoritmilor. Totuși, societatea civilă pare să se revolte împotriva controlului deținut de aceste companii. Shoshana Zuboff, o specialistă americană în economie, a denunţat şi „un capitalism al supravegherii”, bazat pe profiturile obţinute din vânzarea datelor personale ale utilizatorilor.
Se pare că UE a prezentat marți două proiecte de reglementare pentru a controla mai bine acești giganți. Raegan MacDonald, respoinsabil de politica publică la Mozilla Corporation, a spus că această legislație ”are potențialul de a schimba Internetul pentru o generație”. Cele mai mari platforme va trebui să dispună de instrumente suficiente pentru a modera conţinuturile pe care le găzduiesc şi să colaboreze cu autorităţile.
De asemenea, va fi de acum încolo interzis să folosească algoritmi pentru a scoate în evidenţă informaţii false şi discursuri periculoase, chiar dacă trebuie să-şi scadă veniturile din publicitate legate de acest trafic pe o reţea de socializare sau o platformă video Companiile menționate vor fi obligate să notifice Comisia în legătură cu orice proiect de achiziție a unei firme în Europa care ar putea împiedica apariția unui concurent. În cazul infracțiunilor privind concudenșa, amenzile vor putea ajunge la 10% din cifra de afaceri.