vineri, septembrie 27, 2024

Ultima ora

Sport

Statul mai pregătește încă un impozit pentru angajaţi

Problema deprofesionalizării personalului din aparatul administrativ se vrea rezolvată în anii viitorii prin adoptarea unora dintre ideile Planului de Acţiune pentru Educaţie 2019 – 2030 aprobat de Ecaterina Andronescu chiar înainte de a părăsi fotoliul de la Educaţie. Concret, conform documentului, angajaţii statului vor fi trimişi periodic la cursuri de formare, scrie Adevărul.

„Nu ai cum să creşti performanţa profesională decât întorcându-l la şcoală şi învăţându-l ceva în plus, mai ales că totul evoluează”, spunea fostul ministru. Şi cum statul nu poate suporta o asemnea investiţie, se are în plan înfiinţarea unui cont personal de învăţare pe tot parcursul vieţii (ÎPV) pentru fiecare angajat, alimentat dintr-un impozit de 2% din venituri salariale (1% plătit de angajat, 1%, de către angajator) şi administrat de un Fond Naţional de Educaţie.

Măsura este pusă în practică după ce s-a constat că nici măcar 1% din adulţii români nu au urmat niciun seminar, curs, conferinţă în 2018, în condiţiile în care principalul obiectiv strategic al României pentru anul 2020 este ca cel puţin 10% din populaţia adultă (cu vârste cuprinse între 25 şi 64 de ani) să participe la activităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii.

Policlinica Buna Vestire Craiova

De asemenea, s-a concluzionat că structura bugetară este plină de absolvenţi de facultăţi private, forma la Distanţă, care nu le-au oferit standarde de bază pentru funcţiile ocupate ulterior. „Dacă ne uităm la structura angajaţilor din administraţie, cam 70% din personal a absolvit o facultate privată care a avut forma de Învăţământ la Distanţă”, a explicat Ecaterina Andronescu. Într-o declaraţie anterioară, fostul ministru al Educaţiei descria calitatea acestui tip de studii universitare spunând: „Învăţământ la Distanţă, adică departe de carte”, mai arată sursa citată.

George Butunoiu, specialist în recrutare, nu crede că trimisul angajaţilor cu arcanul la specializare poate avea rezultate, altele în afară de cheltuirea inutilă a unor bani. „Peste 90 la sută sunt bani cheltuiţi degeaba. Şi asta pentru că oamenii nu pot fi forţaţi să se specializeze. Trebuie să existe dorinţa angajatului de a se perfecţiona pentru ca un astfel de program să aibă succes. O mare parte dintre aceşti angajaţi ai statului nu suportă să înveţe şi oricum sunt oameni de care nu se prea prinde nimic, Am văzut astfel de persoane, chiar şi unele tinere, cărora li s-a făcut rău fizic când au început să înveţe”, spune expertul.

Acesta mai susţine că demersul pare şi inutil mai ales că, cel puţin teroetic, astfel de cursuri se fac şi în prezent. „Aceste cursuri se fac şi acum, dar se fac degeaba. CV-urile angajaţilor din administraţie sunt doldora de cursuri absolvite, dar ei nu ştiu nimic. Le fac numai teoretic, ca să se plimbe, să primească o diplomă şi să încaseze diurne. Nu ca să înveţe ceva care să-i ajute în activitate”, a precizat specialistul.

Politica