Electroputere Craiova îşi continuă declinul. Mai bine de jumătate dintre angajaţii rămaşi acum în fabrică vor fi trimişi acasă din 27 iunie, ultima rundă de discuţii dintre reprezentanţii societăţii şi cei sindicali neaducând nici o veste bună pentru salariaţi. Nici contracte nu sunt. Erau două, dar la unul s-a renunţat la sfârşitul săptămânii trecute.
Potrivit liderului sindical al angajaţilor de la Electroputere Craiova, ultimele discuţii cu angajatorul au avut loc luni.
„Urmează disponibilizarea colectivă începând cu 27 iunie. Astăzi (n.r. luni) a fost ultima şedinţă de discuţii. Sunt intransigenţi, nu vor să schimbe nimic, au numărul acesta de persoane – 294 şi pe acesta vor merge. Noi am făcut nişte propuneri să se respecte articolul din contractul colectiv de muncă în care în primă fază să fie disponibilizaţi cei care se apropie cel mai mult de pensie. Se va ţine cont de asta dar numărul este foarte mare. 294 din 555 existenţi la 1 martie 2019. Sunt 227 de muncitori şi 67 de la TESA care vor fi disponibilizaţi”, a precizat, pentru Jurnalul Olteniei, Cătălina Tibeică, lider sindical.
Aceasta a mai afirmat că situaţia în fabrica din Craiova este dramatică. Un singur transformator este în lucru.
„Neavând contracte, la momentul acesta nu se pot pune nici condiţii, nici nu putem protesta, pentru că nu este de lucru. Aveam două produse în lucru, două transformatoare mari, şi vineri la unul dintre contracte s-a renunţat. Un 280 MVA de Grecia. Au renunţat cei care îl comandaseră. A mai rămas în lucru un transformator pentru Centrala Nucleară de la Cernavodă, un 440 MVA”, ne-a mai declarat liderul sindical.
A fost odată… „Citadela electrotehnicii româneşti”
Uzina Electroputere Craiova era, înainte de anii 1990, un punct important de reper al industriei, iar datorită ei, oraşul era numit „citadela electrotehnicii româneşti”. Astăzi, divizată în bucăţi, o parte din fabrica ce producea transformatoare şi locomotive este mall. Fabrica a fost naţionalizată în 1949. Pe atunci, la Craiova se reparau locomotive cu abur. Uzina a fost trecută din posesia lui Nicolae Malaxa în cea a poporului şi era destinată producţiei de utilaj electrotehnic greu, iar din 1951 aici au fost realizate, în concepţie proprie, primele transformatoare de forţă, folosindu-se materiale noi pentru miezuri magnetice.
Electroputere Craiova şi-a diversificat producţia, în perioada 1960-1965, achiziţionând licenţe pentru autotransformatoare şi transformatoarele locomotivei electrice, iar în următorii 10 ani au fost construite noi hale pentru că în fabrică a început şi realizarea, cu forţe proprii, a transformatoarelor de 400kV şi de 400MVA.
În paralel, au fost produse, în perioada 1949-1960, locomotive electrice de mină şi de tramvaie. Din 1960 a început fabricaţia de Locomotive Diesel Electrice fabricate timp de 15 ani sub licenţă elveţiană şi a locomotivelor electrice de 4100 kW sub licenţă suedeză. Ulterior acestea au primit eticheta „fabricat în România”. La Electroputere Craiova, până în 1989 au fost construite şi peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice şi circa 1.000 de locomotive electrice.
În uzina din Craiova, încă din anii ’50 se produceau maşini electrice rotative, fiind realizate 400 de tipuri de astfel de utilaje.
Peste 10.000 de oameni lucrau în uzina din Craiova înainte de 1989 şi cu toate acestea erau perioade în care nu se făcea faţă comenzilor.
Marca Electroputere Craiova devenise cunoscută în peste 100 de ţări, având colaborări cu firme de prestigiu din Elveţia, Suedia, Franţa, Italia sau Germania.
După Revoluţie, la fel cum s-a întâmplat cu mai toate fabricile şi uzinele din perioada comunistă, Electroputere a început să intre în declin. Din 1991, s-a constituit în societate pe acţiuni şi au urmat perioade de restructurări.
În 2001 uzina din Craiova adunase datorii la furnizori şi la stat de circa 29 milioane de dolari. Statul a scos-o la privatizare. Abia în noiembrie 2007 s-a reuşit privatizarea. Grupul saudit Al-Arrab Contracting Company Limited a cumpărat de la statul român pachetul majoritar de acţiuni de 86,28% cu 2,34 milioane euro. La preluare, reprezentanţii Al-Arrab au promis că nu vor vinde nimic din ce au preluat, că vor dezvolta uzina şi vor produce aici locomotive pentru a le vinde în Orientul Mijlociu. La sfârşitul anului 2011 firma saudită a vândut însă unui dezvoltator imobiliar aproximativ 12 hectare de teren din curtea Electroputere, dar şi hale, la un preţ, vehiculat, de 30 milioane de euro. Aici a fost ridicat un mall, care a fost denumit sugestiv ElectroputereParc.
Din Electroputere au mai rămas doar două fabrici. Cea de transfomatoare şi cea de motoare. În 2012, Electroputere a vândut fabrica de locomotive către Grupul Grampet. Societatea a cumpărat în acelaşi an şi fabrica de reparaţii locomotive Reloc SA situată peste stradă de Electroputere, iar doi ani mai târziu, noua firmă Electroputere VFU – Reloc Craiova a prezentat locomotiva Diesel de 1250 CP, prima locomotivă românească proiectată şi realizată după 24 ani. Locomotiva a fost realizată în parteneriat cu corporaţia americană Caterpillar.
Ce a mai rămas probabil se va vinde în continuare.