De cele mai multe ori, tindem să judecăm oamenii în funcție de modul în care aceștia răspund nevoilor noastre. Dar, atunci când nevoia noastră este un strigăt disperat de ajutor, persoana care ne oferă sprijinul devine pentru noi un salvator.
Când strigătul se face auzit la numărul unic de urgență 112, în sprijin vine un întreg sistem, denumit Sistem Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112, ai cărui piloni sunt structurile specializate de intervenție, cu rol primordial în gestionarea situațiilor de urgență.
Sistemul asigură eficientizarea intervenției, apelantul fiind ascultat, în același timp, de către operatorii tuturor structurilor abilitate să intervină în sprijinul populației: Pompierii, Serviciul de Ambulanță, Poliția și Jandarmeria.
La nivel național, serviciul a fost operaționalizat în anul 2005, fiind un program de succes, care a reușit să limiteze, chiar să elimine, deplasările forțelor de intervenție la apelurile false, prioritizând doar cazurile de urgență.
La nivel județean, în gestionarea situațiilor de urgență o verigă importantă este Dispeceratul ISU Mehedinți, locul în care se primesc primele date, esențiale în fluxul informațional, de care depinde succesul unei misiuni.
Unul dintre dispecerii mehedințeni este plt. adj. Dan Nicolae, care a ales să devină pompier acum 25 de ani, considerând că așa își poate ajuta cel mai bine semenii aflați la nevoie. Timp de 10 ani a acționat, efectiv, în sprijinul cetățenilor intervenind la incendii, inundații și accidente rutiere.
În anul 2004, conducerea inspectoratului l-a promovat în gradul următor, fiind încadrat ca operator în Dispeceratul ISU Mehedinți. Avansarea a fost rodul profesionalismului manifestat în îndeplinirea misiunilor încredințate, dar și a calităților pregnante pe care le deține: principialitate și onestitate.
Un bun dispecer trebuie să empatizeze cu apelantul, însă fără a fi copleșit de problemele acestuia, să fie un bun ascultător, însă să conducă discuția, obținând cât mai multe date într-un timp cât mai scurt, astfel încât să ia rapid cea mai eficientă decizie pentru reușita intervenției, iar plutonierul adjutant Dan Nicolae a dovedit că este mai mult decât atât.
El este vocea care inspiră calm, transmite siguranță și încredere, reușind să tempereze apelantul și să îi ofere sprijin, făcându-l să coopereze, chiar să acționeze până la sosirea forțelor de intervenție.
Pompierul ne-a povestit cum un bărbat, care sunase să anunțe un incendiu ce se manifesta la o butelie aflată într-o bucătărie, s-a panicat și nu putea da date concrete despre incident. Colegul nostru a acționat cu tact, stăpânire de sine și convingere reușind să mobilizeze bărbatul, care a și intervenit pentru stingerea incendiului, îndepărtând astfel pericolul extinderii acestuia la alte 10 butelii pline, care se aflau în curtea acestuia, persoana deținând un centru de distribuție.
Plutonierul adjutant Dan Nicolae ne-a mărturisit că succesul unei misiuni constă în munca în echipă, iar de câțiva ani, aceasta a fost întregită prin numirea unui ofițer coordonator care a facilitat procesul de gestionare a situațiilor de urgență. Pompierul ne asigură că oricare dintre colegii lui dau dovadă de aceeași implicare, profesionalism și devotament.
Dispeceratul ISU rămâne locul unde strigătele de ajutor găsesc răspunsuri și primesc soluții salvatoare, fiind punctul 0 al tuturor misiunilor încredințate.
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Drobeta” al judeţului Mehedinţi