„Aş vrea ca fiecare dintre noi, în anul acesta, să facem un efort şi să ne uităm puţin în oglindă şi să vedem, să ne întrebăm ce am făcut fiecare pentru România şi pentru societatea pe care o lăsăm copiilor noştri mâine-poimâine”, le spunea jurnaliştilor craioveni, pe un ton acuzator, într-o conferinţă de presă, vedeta Niculina Stoican, manager al Ansamblului Folcloric „Maria Tănase” din Craiova. Cântăreaţa a reuşit marea realizare, în acest an, ca după un singur spectacol, la care mulţi au luat parte pe bază de voluntariat, să producă o pagubă de aproape 14.000 lei instituţiei pe care o conduce.
Este vorba despre spectacolul „N-auzirăţi de-un oltean?” singurul eveniment dintre cele organizate de Ziua Olteniei promovat în mod serios de Primăria Craiova. La conferinţa de presă susţinută, la Primăria Craiova, anterior evenimentului, am întrebat-o pe cântăreaţa de muzică populară Niculina Stoican, managerul Ansamblului Folcloric „Maria Tănase”, dacă accesul la spectacol este gratuit. Cântăreaţa a spus că nu, pentru că sunt cheltuieli, iar instituţia trebuie să producă bani şi că vor fi invitaţii doar pentru oficialităţi, fiind vorba despre o instituţie susţinută de Primăria Craiova.
“Spectacolul nu este gratuit, pe bază de invitaţie, spectacolul este cu bilete pentru că instituţia noastră trebuie să aibă şi venituri. Noi, la sfârşitul anului, avem un plan de realizat şi este firesc să existe venituri. Avem invitaţii pentru oficialităţi pentru că mi se pare normal să fie aşa, noi suntem o instituţie susţinută de Primărie şi ca atare trebuie să existe aceste lucruri, dar noi trebuie să supravieţuim. Nu putem la sfârşitul anului să venim la Primărie şi să spunem nu avem bani. Nu avem pentru că nu producem. Trebuie să producem, producţia se face prin vânzare de bilete”, a spus ea.
Am întrebat dacă, de data aceasta, fiind un eveniment special, mai exact că Ziua Olteniei a fost marcată pentru prima dată, nu ar fi fost oportun să fie acces gratuit pentru toată lumea, în baza locurilor disponibile. Niculina a răspuns: „Da, dacă dumneavoastră îmi spuneţi de unde să scot cheltuielile aferente acestui spectacol”.
Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a intervenit și el cu explicații: „Aici este o situaţie specială pentru că Ansamblul are mulţi invitaţi în afara celor de lucrează în Ansamblul „Maria Tănase” şi cheltuielile sunt într-adevăr, inclusiv Teatrul Naţional a perceput o taxă pentru că regulamentul de desfăşurare al Ministerului Culturii prevede ca închirierea sălii să nu se facă decât contracost. Deci au fost nişte cheltuieli pe care casa de cultură a trebuit să şi le suporte singură şi atunci, din acest motiv, s-a luat această hotărâre”.
Numai că numărul invitațiilor date „oficialităților” a devenit cam mare, astfel că, biletele vândute au fost cam pentru jumătate dintre locurile disponibile. Mai multe persoane din instituțiile publice craiovene au fost văzute cu teancuri de invitații pentru acest spectacol, în mână. Am întrebat managerul Ansamblului, conform Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, dacă după spectacol instituția a supraviețuit și și-a acoperit cheltuielile. Bineînțeles că nu.
Conform răspunsului transmis de Ansamblul Folcloric „Maria Tănase” și semnat de Niculina Eugenia Stănescu, așa cum o cheamă pe cântăreață, în calitate de manager, în urma spectacolului, instituția a rămas cu o gaură în buget.
La acest spectacol au fost vândute bilete pentru 279 de locuri din cele 605 pe care le are sala Teatrului Național „Marin Sorescu” în care s-a desfășurat evenimentul. Din locurile rămase libere, adică cele pentru care nu au fost cumpărate bilete, conform răspunsului transmis de Ansamblu, 10 au fost rezervate de Teatru, prin contract, 10 locuri au fost pentru instalații tehnice sonorizare în sală, 18 locuri pentru camerele TVR, singura televiziune căreia i s-a permis să transmită live spectacolul, și alte 82 de locuri pentru participanți și colaboratori la spectacol. Diferența, de peste 200 locuri, s-a regăsit în invitațiile pentru „oficialități”.
Pentru cele 279 de bilete vândute craiovenilor care nu s-au încadrat la „oficialități”, Ansamblul a încasat 8.800 lei. Cu mult mai puțin decât a plătit pentru organizarea spectacolului. Cheltuielile, conform răspunsului anterior menționat, s-au ridicat la aproape 23.000 lei, fără salariile angajaților ansamblului.
Astfel, pentru închirierea sălii Teatrului Național „Marin Sorescu”, Ansamblul a plătit 4.000 lei. 11.625 lei este suma totală pentru plata colaboratorilor. Iar pentru alte servicii, aici incluzând și chiria, s-a plătit suma de 11.069 lei.
În răspunsul scris, transmis „Jurnalul Olteniei”, cântăreața a susținut că dacă s-ar fi acordat invitații pentru întreaga capacitate a sălii, nu ar mai fi putut găsi criterii de selecție, încât să nu rămână nimeni în afara sălii.
Un criteriu de selecție, pentru spectacole viitoare ar putea fi acordarea de invitații, în limita locurilor disponibile, pe pricipiul primul venit, primul servit. Bineînțeles, într-un mod controlat, și nu cu „teancul”, așa cum s-a întâmplat de această dată.
În încheiere, ținem să mulțumim celor care, de bună credință, pe bază de voluntariat au luat parte la acest spectacol care ar fi trebuit să se adreseze tuturor oltenilor, în special craiovenilor – instituția organizatoare fiind plătită din banii lor, între care Garnizoana Craiova, Jandarmeria Craiova și Liceul Militar Craiova.