VINERI, 23 FEBRUARIE 2018, ORA 19:00 ORCHESTRA SIMFONICĂ ȘI CORALA ACADEMICĂ ALE FILARMONICII “OLTENIA”
DIRIJOR: GIAN LUIGI ZAMPIERI, ITALIA
SOLIȘTI: DIMITRI MALIGNAN, pian, FRANȚA; STANCA MARIA MANOLEANU, soprană ; MIHAI URZICANA tenor
Maestru de cor: MANUELA ENACHE
La orgă: CORINA STĂNESCU
În program:
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Uvertura „Die erste Walpurgisnacht”
Dmitri Șostakovici: Concertul nr. 2 în Fa major pentru pian și orchestră, op. 102
Şerban Nichifor: Messa da Requiem pentru soliști, cor, orchestră și orgă (primă audiție)
Gian Luigi Zampieri, născut în 1965 la Roma, este reprezentant al şcolii italiene de dirijat, fiind unul dintre ultimii discipoli ai maestrului Franco Ferrara. A urmat studiile la Accademia di Santa Cecilia şi apoi la Accademia Chigiana, obţinând în 1988 Diploma de Onoare. În calitate de organist şi dirijor, s-a perfecţionat cu muzicieni de prestigiu precum Francesco De Masi, Carlo Maria Giulini, Ghenadi Rojdestvenski şi Leonard Bernstein. La vârsta de 15 de ani, a devenit organist la Basilica di Santa Maria in Trastevere din Roma, unde a activat timp de 20 de ani. În 1997, a câştigat Concursul Internațional ”A. Pedrotti”, fiind primul dirijor italian laureat al acestui concurs. Lansat din anii studenţiei în cariera dirijorală, Gian Luigi Zampieri a condus prestigioase orchestre din România, precum şi din străinătate. De la mijlocul anilor 80, s-a dedicat prezentării operei lui Astor Piazzolla şi este considerat de critică drept unul dintre experţii de seamă pe scenele internaționale: a realizat transcripții și orchestrații interpretate în toată lumea (Vladimir Spivakov, Lalo Schifrin, Jorge Calandrelli, Ettore Stratta etc.). În prezent, este dirijor invitat al Filarmonicii din São Carlos (Brazilia), dirijor invitat permanent și director artistic onorific al Filarmonicii „Oltenia” din Craiova.
*
Pianistul Dimitri Malignan s-a născut în anul 1998, la Paris. Nepot al compozitorului și omului de teatru român Henry Mălineanu, a moștenit talentul bunicului său, debutând de timpuriu, la doar cinci ani. În perioada 2011-2017, a studiat cu Ludmila Berlinskaia la prestigioasa l’Ecole Normale de Musique de Paris „A. Cortot”, obținând Diploma de solist concertist (cu maximum de voturi) și Premiul „Cortot”. În paralel, a urmat și cursurile Conservatorului Regal din Haga (Olanda), la clasa prof. Naum Grubert. Deține premii importante la peste 20 de concursuri internaționale: „Mihail Jora” București (2016, Premiul I), „Anton Garcia-Abril” Teruel, Spania (2011, Premiul I), „Bradshaw & Buono” New-York, S.U.A. (2010, Premiul II), Osaka, Japonia (2009, Premiul III) etc. A participat la festivaluri în Franța – „La Clé des Portes” (2014, 2016), „Les Nuits du Piano” (2016), „Spiriades-Sur-Seine”, (2015) – dar și în Rusia, la Muzeul Național Ceaikovski din Klin (2014). Vor urma prezențe la festivalurile „Chopin” din Nohant, „Nuits musicales du Rouergue”, „Un piano sous les arbres” la Lunel-Viel. Susține în mod frecvent recitaluri în Franța, dar și în toată Europa: București, Londra (St Martin-in-the-Fields), Berlin, Copenhaga, Oslo, Chișinău, Monaco, cu programe variate și atractive. A urmat cursuri de măiestrie cu mari pianiști precum Angela Hewitt, Abdel Rahman El Bacha și Dmitri Alexeev, beneficiind și de îndrumarea pianistului și profesorului Jean-Paul Sevilla.
*
Născută într-o familie de muzicieni, Stanca Maria Manoleanu începe studiul pianului la vârsta de 6 ani și debutează în viața artistică în recitaluri și concerte alături de orchestrele Filarmonicilor din Timișoara și Bacău, obținând pe parcursul evoluției sale muzicale numeroase premii la concursurile de specialitate. Debutul pe scena Operei Naționale București s-a produs în cadrul Zilelor Operei Europene, unde a interpretat rolul Donnei Anna din opera ”Don Giovanni” de Mozart, spectacol realizat în coproducție cu Universitatea Națională de Muzică București.Începând din anul 2012, activitatea artistică a sopranei este tot mai apreciată, critica muzicală și publicul manifestându-ș admirația față de aparițiile sale pe podiumul Festivalului de la Cisnădioara, „Musica Coronensis” (Biserica Neagră – Brașov), Festivalul „Muzicii Noi” (București), Festivalul de Muzică Contemporană (București), „Enescu și Muzica Lumii” (Sinaia), Lied Forum – Berlin, Castelul Karolyi (Carei) ș. a.
*
Absolvent al Seminarului Teologic Ortodox – Constanța și al Facultății de Teologie, secțiile Artă sacră și Pastorală, Mihai Urzicana este în prezent masterdand al Universității Naționale de Muzică – București, secția canto clasic, clasa prof. univ. dr. Bianca Manoleanu. Tenorul Mihai Urzicana este solist al Coralei ”Armonia” din Constanța, ansamblu alături de care a susținut numeroase concerte în țară și străinătate (Anglia, Irlanda, Franța, Italia, Bulgaria, Spania, Ucraina, Serbia, Bosnia, Polonia, Elveția, Israel) și a câștigat Medalii de Aur la competiții mondiale corale din S. U. A, Letonia, Austria, Germania, Rusia. În anul 2017, a câștigat Premiul I la Concursul Național ”Mihail Jora” (ediția a XXVII-a), secțiunea canto.
***
Cantata pentru cor, solişti şi orchestră „Die erste Walpurgisnacht” de Felix Mendelssohn-Bartholdy este o lucrare generată de balada omonimă a lui Goethe, care celebrează străvechile religii germanice. Tradiţia spune că, în noaptea dintre 30 aprilie şi 1 mai, păgânii se întâlneau pe vârful Brocken, din masivul Harz (Muntele Vrăjitoarelor), ca să sărbătorească Noaptea Walpurgiei, mai degrabă un simbol al începutului de primăvară.
*
Compus în 1957, „Concertul nr. 2 în fa major pentru pian şi orchestră”, op. 102 a fost scris de Dmitri Şostakovici cu prilejul celei de-a 19 aniversări a fiului compozitorului, Maxim Dmitrievici, cel care l-a şi interpretat în primă audiţie. Lucrarea evidenţiază cele trei părţi caracteristice, două mişcări rapide încadrând partea lentă.
*
„Messa da Requiem pentru soliști, cor, orchestră și orgă” de Şerban Nichifor „a fost compusă în memoria tinerilor martiri ai Revoluției Române Anticomuniste din 1989. Profund impresionat de moartea tragică a tinerilor ce și-au dat viața pentru libertate și democrație, am conceput Lacrimosa chiar pe 23 decembrie 1989 – această secvență autonomă fiind interpretată în ianuarie 1990 la Festivalul Internațional de la Louvain (Belgia). În vara anului 1990, am definitivat și celelalte secțiuni, urmând formularul liturgic romano-catolic consacrat al unei missa da requiem formate din zece părți: Requiem aeternam, Kyrie eleison, Dies irae, Lacrimosa, Domine Jesu (Offertorium), Hostias et preces tibi, Sanctus et benedictus, Agnus Dei, Lux aeterna și Libera