În județul Dolj, numărul profesorilor consilieri școlari nu ajunge nici măcar la jumătate din necesar. Aceasta este situația la ora actuală, o situație totuși bună, comparativ cu anii trecuți, după cum spun cei din domeniu. Teoretic, ar trebui să fie aproximativ 120 de profesori consilieri și 50 de profesori logopezi. Practic, sunt 50 de consilieri școlari și 12 logopezi. Serviciile de consiliere și asistență psihopedagogică nu sunt asigurate la nivelul fiecărei școli, iar acolo unde situația o impune intervine un profesor din cadrul Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică, structură a Centrului Județean de Resursă și Asistență Educațională Dolj.
Numărul consilierilor școlari continuă să fie, în județul Dolj, unul mic în comparaţie cu cel al elevilor cărora trebuie să le ofere sprijin.
„În regulamentul nostru se menționează că trebuie să fie un profesor consilier școlar la 800 de elevi și respectiv un consilier școlar la 400 de preșcolari. În județul Dolj ar trebui să avem aproximativ 120 de profesori consilieri școlari și 50 de profesori logopezi. La ora actuală noi avem aporoximativ 50 de profesori consilieri școlari și 12 profesori logopezi. În ultima perioadă s-au tot făcut demersuri pentru a rezolva acest deficit. Chiar anul trecut au fost date câteva astfel de posturi. Se va întâmpla, probabil și anul acesta pentru că nevoie de personal este”, a precizat Alina Doina Dascălu, directoarea Centrului Județean de Resursă și Asistență Educațională Dolj.
Rolul consilierii școlare
Sprijin în dezvoltarea personală, programe pentru sănătatea fizică și mentală, consiliere pentru alegerea carierei, acestea sunt o parte dintre lucrurile pe care le face un consilier școlar.
„Profesorul consilier școlar se ocupă, în general, la nivelul unei unități de învățământ, de toate componentele dezvoltării personale. De asemenea, avem ședințe de consiliere pentru alegerea carierei potrivite, lucrăm foarte mult pentru diminuarea procentului de absenteism și abandon școlar, facem educație pentru sănătate, atât cea fizică dar și cea mentală. În linii mari acestea ar fi atribuțiunile unui consilier școlar. În situația în care apar cazuri speciale, acelor persoane li se dă trimitere către psihiatrie sau către psiholog”, a mai spus Dascălu.
„Sunt școli unde nu există profesori consilieri școlari”
Fiecare unitate de învăţământ ar trebui să aibă un consilier şcolar. Acolo unde nu există, și în județul Dolj sunt multe astfel de cazuri, intervin cei patru consilieri școlari din cadrul Departamentului de Asistenţă Psihopedagogică al C.J.R.A.E Dolj.
„Sunt școli unde nu există profesori consilieri școlari. În situația în care apar probleme, la nivelul Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică, structură a C.J.R.A.E. Dolj, avem patru profesori titulari care intervin în acest fel de situații. Aceștia coordonează activitatea consilierilor școlari din județ și în momentul în care într-o școală se întâmplă ceva și au nevoie de consiliere, de intervenție rapidă, măcar de diagnoză, unul dintre profesorii CJAP-ului se deplasează automat în școala respectivă”, a explicat directorul CJRAE Dolj.
„Din fericire nu avem fenomene de masă”
Pentru a fi consiliat, elevul are nevoie de acordul părintelui sau tutorelui legal. Adolescenții se îndreaptă frecvent către cabinetul de consiliere școlară, mulți dintre ei fiind dornici de comunicare, de a găsi răspunsuri la anumite întrebări. Partea bună este că în Dolj nu sunt probleme mari în rândul elevilor și preșcolarilor.
„Doljul stă foarte bine la procentul de abandon școlar și absenteism dar meseria noastră este să le diminuăm pe ambele. Legat de absenteism, probleme accentuate apar la cei din clasa a VI-a, cam pe atunci. Mai avem în vizor și efectele pe care le are migrația părinților asupra copiilor acestora. Acești copii trebuie consiliați. Din fericire nu avem fenomene de masă, probleme foarte mari. De exemplu noi nu suntem un județ unde predomină actele de violență în școli. Sunt cazuri, nu spunem că nu, dar sunt izolate. În relația cu elevii ne ducem noi către aceștia, dar vin și ei spre consilier, mai ales adolescenții. Acestora din urmă le place să comunice. Pentru a i se putea oferi sprijin unui elev, individual vorbind, este nevoie de acordul părinților și aici nu avem probleme. Sunt și cazuri în care se lucrează mai greu cu părintele, dar sunt situații izolate. La consilierea de grup le spun mereu că așa cum au profesori la matematică, la franceză sau alte materii, așa suntem și noi profesorii pentru educație. Acest lucru îi ajută și ne ajută să dialogăm”, a completat Dascălu.
„Mediul ambiental este foarte important”
Foarte important în relația consilier școlar-elev este și confortul pe care îl creează spațiul unde i se oferă consiliere. Unitățile de învățământ din Dolj stau bine la acest capitol, cabinetele de consiliere școlară fiind dotate și amenajate corespunzător.
„Mediul ambiental este foarte important. În Dolj nu avem probleme din punct de vedere al spațiilor. Sunt școli și nu puține unde cabinetul de consiliere școlară este cât o sală de clasă. Legat de acele structuri școlare unde nu sunt 800 de elevi, pentru un post de consilier școlar se face o normă întreagă prin luarea în calcul a elevilor din două comune alăturate, de exemplu. Profesorul respectiv are jumătate de normă într-o localitate, jumătate în alta. Soluții există și pentru aceste structuri întrucât elevii au nevoie de un astfel de serviciu”, a conchis directoarea C.J.R.A.E Dolj.