Aer condiţionat, internet wireless gratuit, sistem audio-video şi scaune confortabile în vagoanele CFR Călători. Momentan, într-un singur vagon, vagonul „#SEPOATE”, recondiţionat cu aproximativ 10.000 de euro. Este vorba despre un proiect al sindicaliştilor de la Federaţia Naţională Feroviată Mişcare Comercial Vagoane. Vagonul „#SEPOATE” a ajuns, luni, în Gara Craiova. El este legat de garniturile de tren CFR Călători şi circulă, câte o săptămână, către cele opt regionale feroviare din ţară. Vagonul-model este accesibil călătorilor, iar sindicaliştii vor să strângă cel puţin două milioane de semnături pentru o petiţie prin care se solicită introducerea în Proiectul de ţară, ce va fi finalizat cu ocazia centenarului „România 2018”, a investiţiilor multianuale pentru Căile Ferate Române.
După ce, în ultimii ani, au organizat greve şi proteste cerând investiţii în infrastructura feroviară, iar acţiunile lor nu au dat rezultate sindicaliştii CFR au găsit o altă metodă de a atrage atenţia asupra acestei situaţii. Au refăcut un vagon şi l-au pus în exploatare pentru a le arăta călătorilor că şi în România se poate călători cu trenul în condiţii decente, încercând să-i convingă pe oameni să şi semneze o petiţie prin care să convingă guvernanţii să-şi asume dezvoltarea infrastructurii feroviare.
„În 27 de ani, indiferent ce guvern s-a perindat pe la conducerea statului, calea ferată a fost uitată. Să ne aducem aminte că în 1990 calea ferată din România era cea mai dezvoltată cale ferată din toată Europa. Din ’90 până acum, cu toţi cei care au fost la guvernare, nu s-a mai investit deloc. Aici mă refer, în primul rând, la infrastructură. În afară de coridorul 4 care este în proporţie de 70% reabilitat, în special în zonele din partea de sud şi est a ţării nu s-a mai investit deloc în infrastructura feroviară. În al doilea rând, nu s-a investit în materialul rulant. Locomotivele sunt vechi de 30-40 ani şi foarte multe se defectează sau multe au luat foc. La fel, în vagoane. Avem în compunerea trenurilor la momentul ăsta aproape 1.800 de trenuri care circulă în reţea în timp de 24 ore, toate vagoanele sunt îmbătrânite, au câte 20-30 ani. Prin acest vagon vrem să arătăm că se poate face ceva”, a declarat Gheorghe Frăţică, preşedintele Uniunii Teritoriale a Sindicatelor Mișcare Comercial Vagoane Craiova.
Vagonul, de clasa a II-a, a fost refăcut la iniţiativa Federaţiei Naţionale Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, în staţia Bucureşti Nord, cu ajutorul salariaţilor şi sprijinul CFR Călători, iar investiţia a costat aproximativ 50.000 lei.
„Au fost schimbate multe elemente ale vagonului, în mod deosebit în interiorul acestuia, tot ce înseamnă sisteme de iluminat, sonorizare, aer condiţionat, toalete, mochetă, scaune… În acelaşi timp, anumite componente ale vagonului, la partea de rulare, au fost înlocuite, vagonul a fost vopsit în totalitate, recondiţionat. La starea parcului de vagoane pe care îl are în dotare CFR Călători este obligatorie o investiţie masivă, sigur, printr-un program multianual. Noi apreciem undeva la cel puţin 10 ani, pentru că nu se pot face aceste lucruri peste noapte. Ar trebui şi Agenţia asta de reformă feroviară care a fost înfiinţată să treacă o dată la treabă, să atragă fonduri europene. Este singura entitate eligibilă. Şi să aducă material rulant nou, pentru că sunt vagoane care au durata de viaţă expirată, pe care, evident, să îl pună la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători, pentru a călători civilizat”, a precizat şi Dan Urseiu, vicepreşedinte în cadrul federaţiei sindicale.
Cei care au călătorit pe relaţia Bucureşti – Craiova în „vagonul-model” nu au fost deranjaţi de întârzierea de circa 20 de minute cu care a ajuns trenul în staţie, oamenii fiind deja obişnuiţi cu acest lucru, după cum afirmă angajaţii CFR, ci s-au declarat mulţumiţi de condiţii şi speră ca şi alte vagoane să fie recondiţionate.
“E foarte frumos, aşa să le facă pe toate. E ca în străinătate”, a spus o femeie.
„Sunt condiţii foarte bune. Este curat, liniştit şi frumos”, a completat o tânără.
Nu toţi călătorii au înţeles însă să aprecieze efortul angajaţilor CFR Călători şi confortul din vagon. Unii dintre ei au „uitat” pe măsuţe, fotolii, ori pe podea pahare de iaurt, cafea, alte ambalaje şi chiar bilete. Sindicaliştii spun că se bazează pe responsabilizarea călătorilor pentru păstrarea curăţeniei pe care o găsesc în vagon şi pentru a avea un comportament civilizat. În caz contrar, „indisciplinaţii” ar putea fi sancţionaţi, vagonul având şi camere de luat vederi.
Românii care susţin proiectul Federaţiei Naţionale Feroviară Mişcare Comercial Vagoane pot semna pentru acesta pe site-ul petitieonline.com.