90 contribuabili, persoane juridice şi fizice, au fost sancționați de inspectorii Administrației Finanțelor Publice Dolj cu amenzi contravenţionale, în valoare totală de 164.645 lei, iar pentru un număr de 30 contribuabili, persoane juridice şi fizice, ce au creat prejudicii bugetului general consolidat al statului în cuantum de 17.276.118 lei, au fost întocmite 30 sesizări penale în vederea continuării cercetărilor şi încadrarea faptelor de către organele abilitate ale statului. Pentru 49 contribuabili persoane juridice şi fizice, au fost instituite măsuri asiguratorii în sumă totală de 21.999.490 lei. Acestea sunt datele statistice înregistrate în raportul de activitate pe primele șase luni ale anului, prezentat de reprezentanții Administrației Finanțelor Publice Dolj.
Inspectorii au indentificat mai multe domenii de activitate cu risc de evaziune și mecanismele de fraudare a bugetului de stat.
Comerţul cu produse reciclabile (deşeuri)
Mecanism: Crearea unor circuite scriptice, fictive, prin emiterea în mod repetat de facturi în care datele referitoare la denumirea furnizorilor şi a mijloacelor de transport nu corespund realităţii, având drept scop principal disimularea furnizorilor reali de deşeuri permiţând astfel acestora să nu declare în totalitate deşeurile obţinute de regulă, prin dezafectarea (dezmembrarea) unor instalaţii, utilaje complexe, achiziţionate ,,pe picior”.
În paralel cu circuitul scriptic fictiv, sumele de bani rezultate în urma livrării deşeurilor respective direct către firme achizitoare cunoscute sunt reglate prin conturile bancare ale societăţilor interpuse (care au rolul exclusiv de a emite facturi fictive), sunt retrase de conturile bancare de către administratorii (împuterniciţii) societăţilor respective, în numerar, sub motivaţia falsă ,,plată furnizori persoane fizice conform borderouri de achiziţie’’ fiind apoi restituite persoanelor care au iniţiat circuitele fictive, după reţinerea unor comisioane prestabilite.
Consecinţele fiscale, arată ANAF, sunt neplata către bugetul de stat a impozitului pe profit (venit) de 16%, neplata către Ministerul Mediului a taxei de mediu de 3%, sustragerea din circuitul economic a sumelor respective care se transformă în ,,bani negri’’, ce pot fi utilizaţi de persoanele în cauză cu diferite acţiuni ilegale, deteriorarea mediului de afaceri, prin crearea unor condiţii inechitabile pe segmentul de piaţă respectiv, pentru contribuabilii care înţeleg să evidenţieze şi să declare corect toate veniturile obţinute din activităţile similare şi să plătească toate impozitele şi taxele aferente.
În acest domeniu, inspectorii au făcut 3 sesizări penale, prejudiciul constatat fiind de 2.289.265 lei.
Comerţul cu ridicata al materialului lemnos și al materialelor de construcții și echipamentelor sanitare
Mecanism: Crearea unor circuite scriptice, fictive, prin emiterea în mod repetat de facturi în care datele referitoare la denumirea furnizorilor şi a mijloacelor de transport nu corespund realităţii, având drept scop principal disimularea furnizorilor reali de material lemnos, permiţând astfel acestora să nu declare în totalitate materialele obţinute de regulă, prin dezafectarea (dezmembrarea) unor păduri, achiziţionate ,,pe picior”.
În paralel cu circuitul scriptic fictiv, sumele de bani rezultate în urma livrării materialului lemnos respectiv direct către firme achizitoare cunoscute, sunt reglate prin conturile bancare ale societăţilor interpuse (care au rolul exclusiv de a emite facturi fictive), sunt retrase de conturile bancare de către administratorii (împuterniciţii) societăţilor respective, în numerar, sub motivaţia falsă ,,plată furnizori persoane fizice conform borderouri de achiziţie’’ fiind apoi restituite persoanelor care au iniţiat circuitele fictive, după reţinerea unor comisioane prestabilite.
Și în acest caz, consecințele fiscale sunt neplata impozitului pe profit, a taxei de mediu. La acest capitol, s-a făcut o singură sesizare penală, valoarea prejudiciului constatat fiind de 4.565.167 lei.