Craiovenii se pot plimba, începând de joi după-amiază, timp de șapte zile, cu primul autobuz 100% electric pe care societatea RAT SRL îl are în exploatare pentru această perioadă. Acesta aparține companiei Solaris, care a mers în mai multe municipii din țară, pentru a le permite autorităților locale să „testeze” acest tip de transport. Unul dintre motivele pentru care acest autobuz se află la Craiova pentru o săptămână este pentru ca municipalitatea să își facă o părere despre ce va alege atunci când va achiziționa, pe fonduri europene, autobuze electrice.
Craiovenii pot testa, pentru o săptămână, începând de joi după-amiaza, transportul în comun 100% electric. Un astfel de autobuz, pe care societatea Solaris l-a prezentat în mai multe municipii din țară, a ajuns și în Bănie, unul dintre motive fiind ca autoritățile să poată să vadă pentru ce vor opta atunci când vor cumpăra, pe fonduri europene, autobuze electrice.
„Bineînțeles că municipalitatea își dorește astfel de autobuze. După cum bine știți, sunt printre puținele tipuri de autobuze care pot fi finanțate prin fonduri europene, fie că vorbim despre cele electrice, cum este acesta, fie că vorbim despre cele pe bază de hidrogen sau pe alți combustibili netradiționali. Primăria lucrează acum la depunerea proiectelor pe fonduri europene, vorbim de un număr de 30 de autobuze cu combustibil netradițional. Încă nu am ales formula pe care să mergem și acesta este unul dintre motivele pentru care am apelat la cei de la Solaris, ca în periplul lor prin țară să aducă și la Craiova asemenea autobuze, pentru a putea vedea detaliile tehnice ale unor autobuze electrice”, a explicat administratorul public al municipiului Craiova, Sorin Manda.
„Gândiți-vă că prețul este mai mult decât dublu decât un autobuz normal”
Momentan, pentru municipalitate singura soluție sunt fondurile europene, nici Primăria Craiova și nici RAT SRL neavând fondurile necesare pentru a achiziționa astfel de mijloace de transport în comun.
„Cel puțin acum, ne dorim să luăm astfel de autobuze pe fonduri europene. Sunt prinse și în strategia de dezvoltare, sunt prinse și în planul de mobilitate. Primul pas este cu fonduri europene, este și cofinanțarea foarte mică, este și un proiect nu foarte greu de scris și nu foarte greu de implementat. Până la urmă, este vorba doar despre achiziție de autobuze. Prețul, așa cum spunea și domnul Chivu, este unul foarte mare, iar la ora actuală nu cred că RAT SRL își pemite, și nici primăria, să achiziționeze un număr foarte mare de asemenea autobuze. Gândiți-vă că prețul este mai mult decât dublu decât un autobuz normal, dar având această facilitate de a putea achiziționa pe fonduri europene, am ales această variantă”, a mai spus Sorin Manda.
450.000 de euro pentru un astfel de autobuz
Prețul unui astfel de autobuz, care se va afla pe străzile din Craiova în următoarele zile, cu actuala configurație, este de 450.000 de euro. El a stat la încărcat în stația RAT timp de șase ore, în noaptea de miercuri spre joi, iar joi după-amiaza a pornit pe străzile orașului, pe cele mai importante trasee.
„Autobuzul o să fie în exploatarea societății de transport timp de o săptămână, șapte zile, și am ales traseele care acoperă o zonă foarte mare din municipiul Craiova, pentru ca cetățenii să beneficieze de experiența unui transport cu autobuzul electric. Am ales traseele cele mai lungi, cele două trasee expres ale municipiului Craiova, 25, 24, 3, 1, dar și 9, pe perioada celor șapte zile cât îl vom avea în exploatare aici. Transportul va fi gratuit și va fi, practic, un plus la autobuzele pe care le avem noi alocate pe fiecare traseu. El va porni pe străzi începând din această după-amiază (joi după-amiază – n.r.), pe traseul 9, Craiovița-Metro”, a explicat directorul SC RAT SRL, Marcel Tănăsescu. Acesta a explicat că au existat anumite probleme la încărcarea bateriei acestui autobuz, însă ele s-au rezolvat pe parcurs și acum este totul în regulă.
Ce caracteristici are autobuzul care vizitează Craiova?
Autobuzul prezent la Craiova a fost desemnat, anul trecut, autobuzul electric al anului 2017.
„Acesta este autobuzul electric al anului 2017, respectiv modelul Solaris Urbino 12. Această distincție a fost acordată la Bruxelles anul trecut, în martie, formată dintr-un juriu de 29 de ziariști de specialitate din 29 de țări, iar distincția a fost acordată cu prilejul Târgului Internațional de la Hanovra de anul trecut”, a explicat Florin Chivu, reprezentantul companiei Solaris. Autobuzul nu produce șocuri sau vibrații în timpul mersului, este unul 100% electric, iar cu bateria actuală poate parcurge circa 200 de kilometri. Viteza maximă este de 80 kilometri/oră, are 30 de locuri pe scaun și 40 în picioare, și se poate regăsi în parcurile auto ale opt țări din Europa.