Drumul de mare viteză care ar urma să lege Craiova de Pitești ar urma să coste 4,4 miliarde de lei. Este răspunsul dat de Compania Naționala de Administrare a Infrastructurii Rutiere la o solicitare făcută de Jurnalul Olteniei. Licitația pentru proiectarea tehnică și execuția acestui proiect ar urma să fie demarată în luna iunie, conform reprezentanților CNAIR.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a răspuns solicitării Jurnalul Olteniei, în care cerusem mai multe detalii despre drumul de mare viteză Craiova-Pitești. Proiectul are, conform reprezentatului CNAIR, o valoare de 4,4 miliarde de lei.
„Legătura dintre Craiova şi Piteşti, cu o lungime de 121,185 km, se va realiza prin construcţia unui „drum de mare viteză”, care va permite deplasarea cu o viteză de 130 km/ h, viteză similară celei aferente unei autostrăzi. Valoarea proiectului este de 4,4 miliarde lei”, au explicat reprezentanții CNAIR.
Autoritățile competente în domeniu au decis ca, pentru a evita prelungirea implementării proiectului, să apeleze la folosirea documentației existente pentru drumul expres Craiova-Pitești, care datează din anul 2007.
Atunci, în timpul guvernării Tăriceanu, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a adjudecat un contract către firma Search Corporation, care a realizat un studiu de fezabilitate pentru drumul expres Craiova-Piteşti. Finanţarea a fost făcută de la bugetul de stat, iar contractul a avut o valoare de 12.900.758 euro, fără TVA, echivalentul a 15,99 milioane euro cu TVA inclus.
„Soluţia actuală va scurta perioada de realizare a investiţiei cu circa 3-4 ani”
„Pentru a beneficia de finanţare europeană în acest exerciţiu financiar, Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA au decis promovarea proiectul în baza documentaţiei tehnice existente, care îndeplineşte exigenţele tehnice necesare demarării procedurii de licitaţie pe un contract de tip Fidic Galben (proiectare şi execuţie). Soluţia actuală va scurtă perioada de realizare a investiţiei cu circa 3-4 ani (…) Documentaţia tehnică existentă a fost verificată la nivel intern de către experţii CNAIR SA, fiind considerată matură. Se evita astfel birocraţia inerentă, generată de o eventuală revizuire a acestui proiect”, au mai explicat reprezentanții CNAIR în răspunsul transmis.
Confom celor explicate în răspunsul solicitării Jurnalul Olteniei, în prezent, CNAIR SA elaborează documentația de atribuire, iar termenul estimat pentru lansarea în SEAP a procedurii de achiziţie este iunie 2017. Dacă procedurile de licitaţie se vor derula fără contestaţii, CNAIR estimează că în această toamnă va fi desemnat un Antreprenor, adică un proiectant și un constructor al lucrării.
„Prioritatea va fi reprezentată de zonele Balş şi Slatina”
Întregul proiect ar urma să fie împărțit în cinci loturi, prioritare în proiect fiind zonele Balș și Slatina.
„Pentru implementarea rapidă a proiectului, s-a decis divizarea acestuia în 5 loturi. Prioritatea va fi reprezentată de zonele Balş şi Slatina, prin realizarea unor conexiuni care să permită circulaţia în zonă la 4 benzi pe sens şi decongestionarea traficului. Se rezolvă astfel problema variantelor de ocolire a localităţilor Slatina şi Balş”, au detaliat reprezentanții Companiei.
Conform răspunsului transmis, pentru acest proiect există un acord valabil de mediu, ceea ce face posibilă scurtarea perioadei de pregătire cu aproximativ 18 luni (dacă se ia în calcul experienţa similară privind procedura greoaie de obţinere a acordurilor de mediu).
Premierul Sorin Grindeanu anunțase, în cea mai recentă vizită a sa la Ford România, la Craiova, că varianta de autostradă Craiova-Pitești va fi înlocuită cu un drum, care va fi scos la licitație, cu proiectare și execuție, în luna mai.
„I-am anunțat pe reprezentanții Ford că la sfârșitul lunii mai documentația pentru proiectare plus execuție va fi finalizată astfel încât se va putea lansa spre licitație. Asta ne face optimiști, gândindu-ne la anumite termene, că în toamna acestui an vom avea câștigătorul acestei licitații. Cea mai lungă perioadă ar fi ca la începutul anului viitor să înceapă efectiv execuția drumului dintre Pitești și Craiova, extrem de important și pentru Ford, care va avea în jur de 600 de camioane care vor merge pe acest drum, important pentru Craiova, pentru celelalte localități, dar important pentru oameni. Deci, la sfârșitul lunii mai documentația finalizată, depusă pentru licitație, proiectare plus execuție, astfel încât să ardem anumite etape care mai lungeau acest proces”, a spus Sorin Grindeanu cu ocazia vizitei sale la Craiova.
Licitația pentru autostradă, anulată
În ceea ce privește cealaltă licitație, demarată pe vremea guvernării Cioloș, pentru revizuirea studiului de fezabilitate și proiectarea autostrăzii Craiova-Pitești, aceasta a fost anulată. Conform Sistemului Electronic de Achiziții Publice, procedura a fost anulată în data de 17 mai.
„Această procedură a fost trecută în starea „În așteptare anulare” în mod automat deoarece la data limită de depunere ofertă nu exista niciun ofertant înscris care a depus ofertă de preț”, se arată în SEAP.