Licitația pentru revizuirea studiului de fezabilitate și pentru elaborarea proiectului tehnic pentru Autostrada Craiova-Pitești a avansat într-o nouă etapă. Ultimele oferte sau cereri de participare au putut fi depuse până miercuri, urmând ca, până la data de 18 februarie, să fie evaluate firmele sau asocierile de firme înscrise la licitație. Până în momentul de față, obiectivul figurează în proiectul de buget al Ministerului Transporturilor, însă ca drum expres și nu ca autostradă, bazându-se pe studiul de fezabilitate aprobat prin hotărâre de guvern în 2008. Aceasta nu este, însă, varianta finală a bugetului, el fiind retras pentru o nouă analiză.
Contractul „Revizuire Studiu de Fezabilitate și Elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Pitești-Craiova” a intrat într-o nouă etapă a procedurii de achiziție. Până miercuri, la ora 16:00, au putut fi depuse ofertele sau cererile de participare la această licitație, urmând ca, până la data de 18 februarie, la ora, 18:00, să fie evaluate ofertele depuse.
Termenele acestea au fost prelungite la finele anului trecut din cauza clarificărilor cerute de către operatorii economici interesați.
„Autoritatea Contractantă prelungește termenul limită pentru primirea ofertelor, ca urmare a numeroaselor solicitări de clarificări ale operatorilor economici, în vedere asigurării unei perioade suficiente pentru pregătirea unor oferte corecte și complete”, se arată în informarea postată de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.
Contractul licitat are o valoare estimată, fără TVA, între 39.408.762,53 şi 46.574.082,99 lei. Termenul de execuţie pentru acest contract este de 24 de luni începând de la data atribuirii sale. Conform documentaţiei de atribuire, cele 24 de luni sunt împărţite în trei etape: 14 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate, șase luni pentru proiectul tehnic final și patru luni pentru pregătirea documentaţiei de atribuire a contractului de execuţie lucrări şi asistenţă tehnică acordată Beneficiarului în perioada derulării procedurilor de licitaţii pentru execuţie lucrări şi depunerea aplicaţiei de finanţare.
Finanţarea este asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională şi Bugetul de Stat, în prima perioadă de programare 2016-2020, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.
Ce spune bugetul despre acest drum?
La nivelul bugetului pe anul 2017, cel puțin prima variantă, cea postată pe site-ul Ministerului Finanțelor, care a fost retrasă pentru reanalizare de către premierul României, Sorin Grindeanu, conține referiri la un „drum expres Craiova-Pitești și legăturile la drumurile existente”, în ultimele anexe ale bugetului Ministerului Transporturilor pe anul 2017.
În fișa proiectului, investiția are o valoare totală, aprobată la deschiderea finanțării, de 3.872.041.000 lei, prețul datând din februarie 2008. Conform aceleiași fișe, data începerii investiției este aprilie 2021, iar cea a terminării este 2023. De specificat că aceste date se referă la studiul de fezabilitate aprobat prin HG 236/05.03.2008.
Pentru anul 2017, propunerea financiară pentru acest proiect este de 161.000 de lei.
Ce și când s-a promis, când s-a făcut?
Jurnalul Olteniei a scris de numeroase ori despre acest proiect, dar şi despre promisiunile făcute de-a lungul timpului de cei care au fost la guvernare. Anul trecut, întreaga Oltenie fusese informată că procedura de achiziţie pentru contractul amintit mai sus ar fi trebuit să existe în SEAP încă de la data de 1 noiembrie, după cum anunţase ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, la Craiova, pe 15 septembrie.
„Mi-a făcut şi îmi face plăcere să vă confirm, astăzi, că licitaţia pentru Autostrada Piteşti-Craiova va fi lansată pe 1 noiembrie şi prevedem ca această autostradă să fie finalizată conform masterplanului, în 2020. De asemenea, răspunzând nevoilor Ford, o să anticipăm lucrările la centurile ocolitoare Balş şi Slatina, care o să facă parte din autostradă. La centura Balş, din nou, licitaţia va începe pe 1 noiembrie. Interesanat este că CNADNR sau viitorul CNAIR şi-a asumat această lucrare în regie proprie şi din cauza aceasta va fi terminată într-un timp record de doi ani. Centura Slatina este puţin mai complicată datorită podului peste Olt, licitaţia va începe la 1 noiembrie, lucrarea va fi finalizată în 2019”, declara Buşe la Craiova, pe 15 septembrie, la o întâlnire găzduită de Ford România.
Ulterior, data de 1 noiembrie a trecut şi licitaţia nu a apărut. De-abia pe 11 noiembrie, în prima zi de campanie electorală pentru alegerile parlamentare, CNAIR anunţa, printr-un comunicat de presă publicat pe site-ul propriu, că pe data de 10 noiembrie a fost trimisă pentru aprobare la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice documentaţia pentru această licitaţie şi că în zece zile lucrătoare ar trebui ca aceasta să fie urcată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.
Lucrul acesta însă nu s-a întâmplat, procedura de achiziție fiind demarată de-abia în data de 6 decembrie. Asta la o zi după ce fostul ministru al Transporturilor, Sorin Bușe, dar și fostul director al CNAIR, Cătălin Homor, au contrazis, în cadrul unei vizite de lucru la Craiova, jurnaliștii care le spuneau că procedura nu a fost lansată.