Prin OUG nr. 3/2017 s-au abrogat aberantele prevederi legale care dispuneau limitarea contribuţiilor sociale la a de 5 ori câştigul salarial mediu brut.
Conf. univ. dr. N.Grigorie Lăcriţa
De mai mulţi ani am prezentat, prin zeci de articole şi cărţi, numeroasele inechităţi, discriminări, privilegii, fraude şi ticăloşii săvârşite în România prin legislaţia pensiilor, prin legislaţia contribuţiilor sociale şi prin „legile speciale”.
Edificator în acest sens sunt şi (1) ultimele articole, intitulate „Inechităţi, discriminări, privilegii şi fraude, săvârşite în România, prin legislaţia pensiilor”, şi „Despre câteva dintre ticăloşiile săvârşite în stabilirea pensiilor”, publicate în mai multe reviste, ziare şi pe Internet, aspect care se poate constata cu multă uşurinţă, şi (2) cartea cu titlu „Sistemul de pensii bazat pe contribuţii şi venituri corelate”, Editor Tribuna Economică, Bucureşti, 2005. ISBN 973-688-031-1.
Principalele inechităţi, discriminări, privilegii, fraude şi ticăloşii, săvârşite prin legislaţia pensiilor, prin legislaţia contribuţiilor sociale şi prin „legile speciale”, s-au făcut de către „demnitarii de lux”, de către „suprastatalii ipocriţi, care au legiferat, direct sau prin interpuşi, pentru propriul interes, în scop fraudulos”.
Între aceste inechităţi, discriminări, privilegii, fraude şi ticăloşii am prezentat şi următoarele:
1. Situarea lor mai presus de lege şi prin stabilirea, în mod abuziv, pentru propriul interes, a unor venituri salariale chiar de peste 30.000 de euro lunar, şi a unor pensii lunare de până la 36.000 de lei RON (mass-media a relatat pe larg despre asemenea venituri salariale şi pensii exorbitante, care pot fi văzute cu uşurinţă şi pe Internet).
Spre exemplu, aşa după cum a relatat pe larg mass-media (a se vedea, de pildă, textul apărut în Hotnews.ro. despre veniturile salariaţilor ASF), în anul 2012 preşedintele Comisii de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), numit în funcţie după criterii politicianiste, a avut un salariu lunar de peste 30.000 de euro, iar în lunile noiembrie şi decembrie 2012 a încasat, cu prime şi cu sporuri, un venit total de 151.851 de euro, adică aproape 76.000 de euro într-o lună.
În ultimele două luni ale anului 2013, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), numit în funcţie tot după criterii politicianiste, a încasat un venit brut total de 72.094 de euro, iar prim-vicepreşedintele 69.043 de euro, dintre care 50.946 de euro în luna decembrie 2013.
2. Neplata, de către aceştia, pe parcursul anilor de muncă, a contribuţiei pentru pensie la venitul brut, aşa cum plătesc milioanele de salariaţi, ci la o sumă derizorie, ridicolă faţă de venitul brut al lor, respectiv la „echivalentul a de 5 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat”.
3. Necalcularea pensiei acestora pe baza contribuţiilor efectiv achitate pe parcursul anilor de muncă, aşa cum se calculează pentru milioanele de salariaţi, ci pe baza unor venituri pe cât de exorbitante, pe atât de nemeritate şi de bine aranjate în acest scop (fraudulos).
4. Folosirea, în calculul pensiilor acestora, în mod pervers, ipocrit şi fraudulos, a unor principii cu totul diferite faţă de cele aplicate milioanelor de salariaţi şi de pensionari, atât în calculul contribuţiilor, cât şi în stabilirea pensiilor, respectiv:
4.1. Când este vorba de plata contribuţiilor, aceştia şi-au redus, prin lege, baza de calcul la venituri derizorii faţă de venitul lor brut, respectiv la „echivalentul a de 5 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat”.
4.2. Când este vorba de stabilirea pensiilor, aceştia şi-au mărit, prin lege, baza de calcul la venituri exorbitante, pe baza veniturilor brute realizate în ultimele 6 luni, şi chiar pe baza veniturilor brute realizate în ultima lună de activitate înainte de data pensionării, în care au avut grijă să includă prime, premii, sporuri, stimulente etc., nu numai din anul respectiv, dar chiar şi din anii anteriori (la asemenea pensii exorbitante nu se putea ajunge fără asemenea tâlhării legislative).
Este de apreciat faptul că noua putere politică, legislativă şi executivă ajunsă la conducerea României începând cu 1 ianuarie 2017 a trecut, efectiv şi în mod real, la eliminarea unora dintre numeroasele inechităţi, discriminări, privilegii, fraude şi ticăloşii săvârşite chiar prin legislaţia pensiilor, prin emiterea, în regim de urgenţă, a „Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3 din 6 ianuarie 2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal”, publicată în Monitorul Oficial nr. 16 din 6 ianuarie 2017.
Prin OUG nr. 3/2017 s-au abrogat sau au fost eliminate, din Codul fiscal, începând cu veniturile aferente lunii februarie 2017, acele prevederi prin care se dispunea limitarea bazei de calcul a contribuţiei pentru pensie şi a contribuţiei pentru sănătate la a de 5 ori câştigul salarial mediu brut.
Sperăm ca puterea politică, legislativă şi executivă ajunsă la conducerea României începând cu 1 ianuarie 2017 să continue să elimine şi celorlalte numeroase şi grave inechităţi, discriminări, privilegii, fraude şi ticăloşii (prezentate atât de clar de subsemnatul prin articolele şi cartea menţionate anterior), săvârşite prin legislaţia pensiilor, prin legislaţia contribuţiilor sociale şi prin „legile speciale”.
Pentru o mai bună înţelegere a acestei probleme, am întocmit Tabelul de mai jos.
Prevederi din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal | Prevederi din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal |
Art. 140. Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora, prevăzute la art. 136 lit. c) Pentru persoanele prevăzute la art. 136 lit. c), baza lunară de calcul pentru contribuţia de asigurări sociale o reprezintă suma câştigurilor brute prevăzute la art. 139, realizate de persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor. Baza de calcul nu poate fi mai mare decât produsul dintre numărul asiguraţilor pentru care angajatorul datorează contribuţie diferenţiată în funcţie de condiţiile de muncă, din luna pentru care se calculează această contribuţie datorată bugetului asigurărilor sociale de stat, şi valoarea corespunzătoare a de 5 ori câştigul salarial mediu brut. În situaţia depăşirii acestui plafon, în cazul angajatorilor care datorează contribuţie la bugetul asigurărilor sociale de stat, diferenţiată în funcţie de condiţiile de muncă, baza de calcul la care se datorează această contribuţie, corespunzătoare fiecărei condiţii de muncă, se stabileşte proporţional cu ponderea, în total bază de calcul, a câştigurilor salariale brute realizate în fiecare dintre condiţiile de muncă. | 11. „Art. 140. Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora, prevăzute la art. 136 lit. c) Pentru persoanele prevăzute la art. 136 lit. c), baza lunară de calcul pentru contribuţia de asigurări sociale o reprezintă suma câştigurilor brute prevăzute la art. 139, realizate de persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor asupra cărora se datorează contribuţia individuală.” |
Art. 146. Stabilirea şi plata contribuţiilor de asigurări sociale (8) Calculul contribuţiilor de asigurări sociale datorate de persoanele prevăzute la alin. (2) se realizează de către acestea prin aplicarea cotei corespunzătoare contribuţiei integrale, rezultată din însumarea cotelor de contribuţie individuală cu cea datorată de angajator, în funcţie de condiţiile de muncă, prevăzută la art. 138, asupra bazei lunare de calcul prevăzute la art. 139, iar în cazul în care din calcul rezultă o bază mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut, prevăzut la art. 139 alin. (3), cota integrală de contribuţie se va aplica asupra echivalentului a de 5 ori câştigul salarial mediu brut. Contribuţia se plăteşte până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile. | 15. Alineatul (8) ale articolului 146 se modifică şi vor avea următorul cuprins: (8) Calculul contribuţiilor de asigurări sociale datorate de persoanele prevăzute la alin. (2) se realizează de către acestea prin aplicarea cotei corespunzătoare contribuţiei integrale, rezultată din însumarea cotelor de contribuţie individuală cu cea datorată de angajator, în funcţie de condiţiile de muncă, prevăzută la art. 138, asupra bazei lunare de calcul prevăzute la art. 139. Contribuţia se plăteşte până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile.” |
Art. 157. Baza de calcul al contribuţiei individuale de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor (3) Pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2017, în situaţia în care totalul veniturilor prevăzute la alin. (1) este mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut prevăzut la art. 139 alin. (3), contribuţia individuală de asigurări sociale de sănătate se calculează în limita acestui plafon. | 18. Alineatul (3) al articolului 157 se abrogă. |
Art. 176. Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează venituri din investiţii (5) Pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2017, bazele lunare de calcul prevăzute la alin. (1) – (4) nu pot fi mai mari decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut prevăzut la art. 139 alin. (3), în vigoare în anul pentru care se stabileşte contribuţia. | 26. Alineatul (5) al articolului 176 se abrogă. |
Art. 177. Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care realizează venituri din alte surse (1) Pentru persoanele fizice care realizează venituri din alte surse, baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate reprezintă totalul veniturilor brute prevăzute la art. 114, 116 şi art. 117, realizate în cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului. (2) Pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2017, baza lunară de calcul prevăzută la alin. (1) nu poate fi mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut prevăzut la art. 139 alin. (3), în vigoare în anul pentru care se stabileşte contribuţia. | 28. Alineatul (2) al articolului 177 se abrogă. |
Cum pct. 10 – 33 din acest tabel sunt înscrise la art. I din OUG nr. 3/2017, rezultă că aceste prevederi se aplică începând cu veniturile aferente lunii februarie 2017.